bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
؛قرارداد کشتی‌سازی با کره را لغو کنید
خردادماه بود که طی گزارشی در خصوص صنعت کشتی‌سازی، از پتانسیل‌ شرکت‌های کشتی‌سازی استان به‌خصوص صدرا سخن گفتیم.
بامداد جنوب: خردادماه بود که طی گزارشی در خصوص صنعت کشتی‌سازی، از پتانسیل‌ شرکت‌های کشتی‌سازی استان به‌خصوص صدرا سخن گفتیم. موضوعیت این گزارش، انتقاد به امضای تفاهمنامه‌ 2/4 میلیاردی ایران با کشتی‌سازان کره‌ای بود. این قرارداد در حالی بسته می‌شد که شرکت‌های کشتی‌ساز بوشهری مانند شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، حدود یک دهه اخیر چندین‌بار با فراز و نشیب‌هایی در زمینه نبود سفارش کار، درآمد، اخراج و پرداخت نکردن حقوق کارگران رو‌به‌رو شده و هرچند سال یک بار خانواده‌های شاغلان در این شرکت دچار نوعی اضطراب و نگرانی ناشی از بیکارشدن نان‌آوران خود می‌شوند.
در آن گزارش تاکید کردیم که بهتر است این سفارش‌ها به شرکت‌های داخلی داده شود تا وضعیت نابسامان این شرکت‌ها که در زمان تحریم‌ها بسیار وخیم شده بود، اندکی بهبود یابد. این در حالی بود که کارگران شرکت صدرا که ماه‌ها در اعتصاب به سر می‌بردند، به‌تازگی و با آمدن قرارگاه خاتم به این مجموعه، جان تازه‌ای گرفته بودند و بیشتر معوقات آنها پرداخت شده بود.

صدرا خواستار نفی قرارداد با دولت کره شد
حال پس از گذشت چند ماه از انعقاد تفاهمنامه با شرکت کشتی‌سازی کره‌ای، مجمع سالانه صدرا در سال جاری همه معادلات گذشته را نقش بر آب کرد. صدرا، در یک اقدام بی‌سابقه و عملیاتی ویژه در مذاکره با دولت، خواستار نفی قرارداد با دولت کره جنوبی و اطمینان به صدرا برای ساخت ۱۰ فروند کشتی شد.
این مجمع، امسال در فضایی متفاوت‌تر از سال‌های قبل و به دور از حاشیه برگزار شد، به‌طوری که چشم‌انداز روشنی برای صدرا ترسیم می‌کرد و سهامداران پس از سال‌ها ناامیدی از اوضاع داخلی شرکت، در انتظار تحقق وعده‌های داده شده در دو سال پیش رو قرار گرفتند.

به گزارش مهر، یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در مجمع امسال تغییر و میل مدیریت به سمت قرارگاه خاتم بود که از 17 بهمن 94 آغاز به کار کرد. این تحول با احیای مجدد صدرا، نمونه بارزی از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نشان داده شد. موضوعی که انتظار می‌رود در سال 95 و 96 تحقق عملی آن را در صورت‌های مالی دوره های بعدی شرکت صدرا شاهد باشیم.

چراغ سبز بانک‌ها به صدرا
از جمله اتفاقات نیک برای صدرا تسهیلات مالی بود که در مجمع بدین‌گونه مطرح شد؛ بدهی بانکی شرکت که حدودا از مبلغ 700 میلیارد تومان اولیه، به‌دلیل تاخیر در پرداخت و کارمزد و... به دو هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود، با مذاکرات قرارگاه با بانک‌های طرف حساب و البته مساعدت دولت، این مبلغ به هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
این بدهی را قرارگاه از طریق اوراق قرضه به بانک‌ها پرداخت کرده است و تسهیلات مالی صدرا به بانک‌ها صفر شده و هزار میلیارد تومان حساب پرداختنی صدرا به قرارگاه افزوده شده است.
با این شرایط کلیه اموال وثیقه و توقیفی صدرا که در اختیار بانک‌ها بوده آزاد شده است و در اختیار شرکت است.
از سوی دیگر صدرا مبلغ 680 میلیارد تومان بدهی به سازمان مالیاتی داشت که از این رقم 310 میلیارد تومان مشمول بخشودگی مالیات شده و باقی بدهی طی 18 قسط پس از دو سال پرداخت می‌شود.
همچنین حدود 950 میلیارد تومان از تجهیزات و کالاهای صدرا که بین 700 تا هزار و چهارصد روز کاری در گمرک مانده بود را با ضمانت قرارگاه ترخیص کرده‌اند و هم‌اکنون کلیه این اموال در اختیار شرکت است.

جزیره‌ای با موقعیت ویژه اقتصادی
جزیره 270 هکتاری صدرا مشکل صدور سند دارد که هم‌اکنون با دستور وزیر مسکن و مساعدت سایر نهادها، کارگروهی تشکیل شده است که با تفاهم سند جزیره از وزارت راه و شهرسازی به نام شرکت منتقل شود.
همچنین مشکل گمرکی و منطقه آزاد اقتصادی شدن بوشهر در حال مرتفع شدن است و با تحقق این موضوع، جزیره صدرا هم منطقه ویژه اقتصادی خواهد شد و این جزیره گمرک صدرا خواهد شد و البته پذیرای سایر سرمایه‌گذاران نیز خواهد بود.
ایستادگی برای تولید ملی
صدرا در یک اقدام بی‌سابقه و عملیاتی ویژه در مذاکره با دولت دکتر روحانی خواستار نفی قرارداد با دولت کره جنوبی و اطمینان به صدرا برای ساخت 10 فروند کشتی شد.
یک برگ برنده دیگر برای صدرا تخفیف بیمه و تامین اجتماعی بود که با مدیریت جدید اتفاق افتاد. بدهی صدرا به مجموعه بیمه بیش از 50 میلیارد تومان بوده است که با بررسی‌های جدید و اعتراض صدرا، 18 میلیارد تومان از این بدهی بخشیده شده است، حدود شش میلیارد تومان پرداخت شده و باقی به‌صورت اقساطی پرداخت خواهد شد.
به هر حال، صدرا با برداشتن گام‌های بزرگ، مثل گذشته در حال صعود به صدر صنایع است و پس از تغییر مدیریت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در روند ساخت و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا به چشم می‌خورد.
برچسب ها: اقتصاد ، صدرا ، کشتی
نام:
ایمیل:
* نظر: