bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
با حرکت به سمت رفع آلودگی؛
ماهیت فرآیندهای پتروشیمی به‌گونه‌ای است که مقادیر متنابهی از آلاینده‌های زیست‌محیطی از جمله انواع پسماندها را تولید می‌کند که نبود مدیریت اصولی آن باعث مخاطرات زیست‌محیطی متعدد می‌شود.
بامداد جنوب- جواد شکریان: 
ماهیت فرآیندهای پتروشیمی به‌گونه‌ای است که مقادیر متنابهی از آلاینده‌های زیست‌محیطی از جمله انواع پسماندها را تولید می‌کند که نبود مدیریت اصولی آن باعث مخاطرات زیست‌محیطی متعدد می‌شود. کار برای پتروشیمی‌های ایران تا آنجایی پیش رفت که سازمان محیط زیست جهانی، ایران را به تحریم‌های سخت در زمینه پتروشیمی تهدید کرد. 
بر این اساس، قرار بود تا درصورتی که پتروشیمی‌های ایران به سمت سبز شدن حرکت نکنند، تا ده سال آینده تمام محصولات تولیدشده در این پتروشیمی‌ها تحریم شده و از طرف هیچ کشوری خریداری نشوند؛ ضمن این‌که جریمه‌های سختی برای آنها در نظر گرفته شود.
در آن زمان، بامداد جنوب در گزارشی تحلیلی به این مساله پرداخت و تاکید کرد در صورتی که پتروشیمی‌ها این موضوع را مدنظر قرار ندهند، تحریم‌های سختی در انتظار ایران است.
در همین راستا، روز گذشته مدیرکل استاندارد بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، روند حرکت پتروشیمی‌های استان را به سمت سبز شدن، مثبت ارزیابی کرده و از دریافت استاندارد معیارهای مصرف توسط هفت شرکت پتروشیمی استان خبر داد.

دریافت تائیدیه بین‌المللی دو شرکت بازرسی استان در شهریورماه
مدیرکل استاندارد استان با اشاره به این‌که 72 استاندارد ملی عملکرد در سال گذشته از سوی این اداره‌کل به ثبت رسیده است، افزود: در استان 47 آزمایشگاه همکار داریم که تلاش داریم به سمت بین‌المللی شدن حرکت کنیم. به‌عنوان مثال شرکت بازرسی بومی استانی بین‌المللی تا پیش از این در استان نداشتیم اما با تلاش‌های صورت‌گرفته، در حال حاضر 2 پرونده در دست اجرا داریم که در شهریورماه تائیدیه بین‌المللی را دریافت خواهند کرد.
رحیم بهره‌مند با بیان این‌که شرکت‌های بازرسی نفت و بازرسی کالا در شهریورماه بررسی می‌شوند، بیان کرد: پس از دریافت مجوز و تائیدیه بین‌المللی برای این شرکت‌ها، دریافت مجوز بین‌المللی بازرسی خودرو را هم در دستور کار قرار می‌دهیم.
وی با بیان این‌که اجازه فعالیت تمام شهرک‌های بازی موجود در استان که دارای استاندارد لازم نبودند را باطل کردیم، تاکید کرد: هم‌اکنون 95 درصد شهرک‌های بازی استان دارای پروانه فعالیت هستند و پنج درصد دیگر نیز پلمپ شده و اجازه فعالیت ندارند.

راه‌اندازی آزمایشگاه محصولات تراریخته در بوشهر
بهره‌مند با تاکید بر این‌که در سال جاری اولین آزمایشگاه محصولات تراریخته در استان راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه تنها در استان‌های بوشهر و هرمزگان وجود دارد. با استفاده از این دستگاه، کل برنج وارداتی از گمرکات استان را آزمایش می‌کنیم و قطعا برنج‌های واردشده از مرز بوشهر سالم هستند. ضمن این‌که چندین مورد در سال جاری برنج نامرغوب داشته‌ایم که با آزمایش‌های صورت‌گرفته از واردات آنها جلوگیری شد.
مدیرکل استاندارد بوشهر از راه‌اندازی آزمایشگاه سموم در استان خبر داد و افزود: با استفاده از این آزمایشگاه، امکان تشخیص 80 نوع سم به‌کار رفته در محصولات را در استان داریم که با آمدن دستگاه جدید، به‌زودی این امکان به حدود شناسایی 130 نوع سم می‌رسد.
وی با اشاره به این‌که بوشهر توانمندی‌های لازم برای تسریع‌بخشی به فرایند آزمایشات و ترخیص کالا را داراست، بیان کرد: در استان‌های دیگر این فرایندها در حدود 20 روز طول می‌کشد در حالی که این فرایند در استان به حدود سه روز کاهش یافته است. این امر باعث شده تا از استان‌های دیگر نیز مراجعه‌کننده داشته باشیم.

بنزین‌های آلوده به استاندارد مربوط نمی‌شود
بهره‌مند در پاسخ به این سوال که آیا بنزین‌های بوشهر آلوده هستند یا خیر، تصریح کرد: استان بوشهر نه واردکننده بنزین است و نه تولیدکننده؛ بنابراین بنزین استان از سوی اداره‌کل استاندارد بررسی نمی‌شود اما اگر سازمان از ما بخواهند وارد عمل شویم، با وجود دستگاه‌های قوی در استان می‌توانیم میزان آلودگی بنزین را تشخیص دهیم.
مدیرکل استاندارد بوشهر در ادامه با اشاره به این‌که نصابان آسانسور در استان آموزش‌های لازم را دیده‌اند، تصریح کرد: در سال جاری دو مورد شرکت نصاب داشتیم که استانداردها را رعایت نمی‌کردند. بر همین اساس، پروانه این شرکت‌ها باطل شده است. 

اصناف به‌زودی بازرسی می‌شوند
بهره‌مند با تاکید بر این‌که هفت هزار واحد صنفی به‌زودی مورد بررسی قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بر اساس این بازرسی‌ها، کالاهایی که مشمول استاندارد هستند مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که استاندارهای لازم را نداشته باشند، نمی‌توانند عرضه شوند.
به‌گفته وی، سال گذشته شش هزار و 775 مورد بازرسی در سطح استان داشتیم. دفترچه حاوی کالاهای مشمول استاندارد در سایت اداره‌کل وجود دارد؛ مردم می‌توانند کد استاندارد کالا را به سامانه 10001517 ارسال کنند تا از آخرین وضعیت استاندارد آن کالا اطمینان حاصل کنند.
مدیرکل استاندارد استان با بیان این‌که طرح جمع‌آوری طلاهای خارجی در استان نیز به‌زودی کلید می‌خورد ادامه داد: طلاهای خارجی برای ورود به بازار داخلی باید مجوز بانک مرکزی را داشته باشند اما طلاهای خارجی موجود در بازار از طریق مسافران وارد شده و مجوزهای لازم را ندارند. در خصوص عیار طلاها نیز در سال جاری تاکنون تخلفی نداشته‌ایم.

روغن زیتون‌های پومیس (Pumace) سالم نیستند
بهره‌مند با اعلام این‌که به‌تازگی روغن زیتونی با نام تجاری پومیس در سطح بسیار زیاد در استان توزیع می‌شود، افزود: در خصوص روغن‌های گیاهی، باید عصاره این محصولات به‌صورت طبیعی و فشار از محصول خارج شوند اما در این روغن‌ها، از طریق حلال‌ها شیمیایی این امر صورت می‌گیرد.
وی با بیان این‌که روغن، مشمول استاندارد اجباری است، تصریح کرد: این نام تجاری کاملا غیر استاندارد است و میزان قابل توجهی از حلال‌های شیمیایی در آنها وجود دارد که به مردم توصیه می‌کنیم از این محصولات استفاده نکنند.

شرکت‌های پتروشیمی، سبز می‌شوند
مدیرکل استاندارد استان در پاسخ به سوال بامداد جنوب مبنی بر روند حرکت پتروشیمی‌های استان به سمت سبز شدن، تصریح کرد: خوشبختانه از سال گذشته تاکنون، رغبت شرکت‌های پتروشیمی استان برای استاندارد شدن بیشتر شده است.
وی با اشاره به این‌که در مدت یک سال گذشته، هفت شرکت پتروشیمی استان برای کاهش تولید آلاینده، خط‌های تولید خود را اصلاح کردند، افزود: این شرکت‌ها توانستند استاندارد معیارهای مصرف انرژی را از این اداره‌کل دریافت کنند.
به‌گفته بهره‌مند، شرکت‌های پتروشیمی برای دریافت این استاندارد، بایستی ابتدا به کمک شرکت‌های مشاوره‌ای، خط تولید و مشکلات دستگاه‌های خود را برطرف کنند و پس از آن به این اداره، برای دریافت استاندارد مراجعه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: