bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
از آن ایراد آقای معاون تا این افتتاح؛
عشق که باشد، اراده هم شکل می‌گیرد. هنرمندان دیری خواستند و توانستند با اراده و عشق سال 90 کلنگ تماشاخانه‌ای را بر زمین بنشانند که فرماندار وقت و مدیران آن زمان از تامین اعتبار آن احساس عجز می‌کردند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
عشق که باشد، اراده هم شکل می‌گیرد. هنرمندان دیری خواستند و توانستند با اراده و عشق سال 90 کلنگ تماشاخانه‌ای را بر زمین بنشانند که فرماندار وقت و مدیران آن زمان از تامین اعتبار آن احساس عجز می‌کردند. این تماشاخانه سرگذشت پرماجرایی را طی کرد تا این‌که در دولت تدبیر و امید بالاخره این خواسته بحق هنرمندان دیری با پیگیری‌ها آنها و همراهی متولیان فرهنگی استان محقق شد و این تماشاخانه گشایش یافت.
تماشاخانه «آفتاب» اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دیّر یکی از سه تماشاخانه‌ای بود که خردادماه سال گذشته به اعتقاد محمدحسن باستی، معاون عمرانی استاندار بوشهر باید تخریب می‌شد؟!! وی سال پیش در نشست شورای فنی استان مدعی شده بود که «پلاتوهای فرهنگی بنا به نوع استفاده و کارکردشان، محل اجتماع عمومی و فرهنگی هستند، بنابراین از حساسیت بالایی برخوردار هستند. پروژه‌های پلاتوهای فرهنگی در دیلم، گناوه و دیّر به کارفرمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حال اجرا است که دارای مجوز احداث به‌صورت امانی است و ضوابط فنی در آن لحاظ نشده است. از هرگونه تخصیص اعتبار به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای پروژه عمرانی از سوی این دستگاه اجرائی در آینده جلوگیری به عمل خواهد آمد؛ ضمن این‌که این دستگاه موظف است با گرفتن مشاور طرح، نسبت به اصلاح و بازنگری پروژه‌های یادشده اقدام کند. مهندسان ناظر بر پروژه‌های پلاتوهای فرهنگی به شورای نظام مهندسی استان معرفی خواهند شد و با این برخوردها در آینده شاهد اجرای چنین پروژه‌های ناقصی در استان نباشیم». 

کاش این اهتمام و نظارت وی در مورد میدان‌ برازجان، دهکده گردشگری و ده‌ها طرح دیگر هم دیده می‌شد‌‌... . حال همین تماشاخانه یکی از طرح‌های موفقی شد که در آخرین روز هفته دولت گشایش یافت اما در اینجا این سوال ذهن مرا به‌خود مشغول کرده است که چگونه است این تماشاخانه‌ای که از نظر معاونت عمرانی استانداری مشکل داشته، افتتاح می‌شود؟؟؟ آیا واقعا این تماشاخانه مشکل داشت یا نه مشکل از جای دیگری است؟
این استان سرمایه‌های فرهنگی و هنری بی‌نظیری دارد که موانع را نمی‌شناسند و با پشتکار و خلاقیت خود از هیچ‌ها هنرهایی را می‌آفرینند که دیگران را به تحیّر وامی‌دارد. اگر اندکی دیده بصیرت داشته باشم به‌وضوح می‌بینیم که در دولت تدبیر و امید با مدیریت مدیرکل‌ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همدلی هنرمندان حقیقی، هنر استان روزهای درخشانی را به خود دیده است و با وجود تمام کارشکنی‌ها و جوسازی‌ها، حوزه فرهنگ و هنر استان با دست خالی خوب پیش می‌رود اما در این میان، نمی‌توان در مقابل تبعیض‌ها و برخوردهای سلیقه‌‌‌ای که از سوی مدیریت ارشد استان و نزدیکانش مشاهده می‌شود، سکوت کرد و ای کاش نماینده تدبیر و امید در استان به این نتیجه می‌رسید که جامعه‌ای موفق است که هنرش حمایت شود، زیرا هنر نقش ماندگاری را در فرهنگ هر جامعه دارد.

بندر دیّر نه تنها در حوزه اقتصاد و تجارت این استان نقش پررنگی دارد، بلکه در عرصه فرهنگ و هنر نیز موفق و پرآوازه است، به‌طوری که تنها شهرستانی است که هفته فرهنگی دارد و هر سال در پایتخت کشور با برنامه‌های متنوعی این هفته پاس داشته می‌شود. بنابراین می‌‌طلبد که به این شهر بندری پیش از این توجه شود. هر چند این تماشاخانه باید پیش‌تر از این گشایش می‌یافت اما شوربختانه به‌‌دلیل نبود اعتبار ساخت آن به درازا کشیده شد تا این‌که سرانجام روز گذشته تماشاخانه «آفتاب» این شهر با حضور حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امام جمعه بندر ديّر، فرماندار، مسوولان شهرستانی و جمعی از هنرمندان این شهر افتتاح شد تا از این پس هنرمندان توانمند و خلاق عرصه نمایش این شهرستان با فراغت‌بالی به تمرین و اجرا در این مکان بپردازند. در این خصوص گفت‌وگویی را با مسوول انجمن هنرهای نمایشی دیّر انجام دادیم.
یوسف ابراهیمی در خصوص این‌که چرا این تماشاخانه با تاخیر افتتاح شد، به بامداد جنوب گفت: به‌دليل تامين نشدن اعتبار مورد نياز تماشاخانه «آفتاب» با تاخیر گشایش یافت. البته در سال ٩٤روند ساخت این تماشاخانه شتاب گرفت و خدا را شکر امروز پس از مدت‌ها انتظار، شاهد افتتاح آن بوديم.
وی در ادامه با بیان این‌که در بازه‌اي از زمان بنا به دلايلي كه مشخص نبود، از سوي دفتر فني استانداري برخي ايرادها به طرح وارد شد كه اين امر باعث متوقف شدن پروژه شد ولی با پيگيري‌هاي مديركل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مشكل برطرف و عمليات اجرائي این تماشاخانه از سر گرفته شد، افزود: اين پلاتو از لحاظ فيزيكي و ساختماني مشابه ساير پلاتوهاي موجود در استان است، با اين تفاوت كه در حين ساخت اين پروژه نظارت‌هاي بيشتري انجام گرفته بود و نقاط ضعف آن به‌صورت دوره اي شناسايي و سپس از سوي پيمانكار عیوب آن برطرف می‌شد.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که وجود این تماشاخانه تا چه میزان در پیشرفت هنر تئاتر این شهر نقش دارد، گفت: به‌هر حال احساس نياز فضاهاي تخصصي هنری به‌منظور استفاده بهينه هنرمندان از فضاها و ايجاد موقعيت برای بروز خلاقيت‌هاي ناب هنري امري اجتناب‌ناپذير است. بدون‌شك وجود اين تماشاخانه يك اتفاق ميمون در حوزه هنری این شهر بوده كه مي‌تواند بار زيادي از دوش هنرمندان بردارد و به‌عنوان يك زيرساخت فرهنگی به نحو شايسته مورد استفاده و بهره‌برداري قرار گيرد.
مسوول انجمن نمایش دیّر با اشاره به این‌که خوشبختانه فضاي حاكم بر تئاتر این شهرستان فضايي دوستانه، كارآموز و تخصصي است، یادآور شد: اين فضای صمیمی باعث ارتقای سطح كيفي، كمي و فني اين هنر در این شهرستان شده است و حضور گروه‌هاي نمایشی دیّر در جشنواره‌هاي بين‌المللي تئاتر فجر و دانشجويي در دو سال پياپي و همچنین حضور همه‌جانبه هنرمندان این شهرستان در جشنواره‌هاي متعدد استاني و منطقه‌اي گواه این ادعاست.
یوسف ابراهیمی با بیان این‌که تاكنون با ياري هنرمندان این شهرستان موفق شده‌ایم پنج گروه نمايشي را در سامانه ثبت گروه‌های نمایشی كشور ثبت کنیم و در ادامه ساماندهي‌ گروه‌های نمایشی دیّر چهار گروه ديگر در حال طَي فرايندهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند، تصریح کرد: تعداد گروه‌های نماشی و هنرمندان این شهرستان قابل توجه است و به‌نوعي مي‌توان شهرستان ديّر را قطب هنر تئاتر استان برشمرد.
وی با بیان این‌که یکی از افتخارات تئاتر دیّر حضور گروه نمایشی «آفرينگان» این شهر با نمايش «سه چهار روزي كه امير خانه نبود» به كارگرداني فضل‌الله عمراني در جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم برای برگزاري هرچه با‌شكوه‌تر جشنواره تئاتر كودك و نوجوان دیّر که نقش موثری در پرورش و شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان این دیار دارد، در حال رایزنی و برنامه‌ریزی برای تامين اعتبار و... برگزاری این جشنواره هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم جشنواره‌ای با کیفیت برگزار کنیم. اینجا جا دارد از شما و همه كساني كه ياري‌رسان هنرمندان بوده و هستند، نیز قدردانی ‌کنم. به اميد روزهاي درخشان براي تئاتر ديّر.
هنرمندان تئاتر این دیار سال‌ها با وجود کمبودها و مشکلات هنرآفرینی کردند و ثابت کردند که صاحب ایده و خلاقیت هستند. این هنرمندان نقش بسزایی در نام‌آوری عرصه تئاتر استان در سطح کشور دارند، بنابراین مسوولان کمترین کاری که می توانند برای این هنرمندان انجام بدهند، فراهم کردن زیرساخت‌ها و بستر مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنهاست. یادآوری می‌شود 78 درصد بودجه ساخت تماشاخانه «آفتاب» دیّر در دولت تدبیر و امید تامین شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: