bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
افزایش تولید و ارزآوری بیشتر؛
بوشهر را علاوه بر منابع خدادادی نفت‌وگاز و تولید آبزیانی نظیر میگو، با خرمایش می‌شناسند. سالانه در استان، حدود 180 هزار تن خرما تولید می‌شود که...
بامداد جنوب: بوشهر را علاوه بر منابع خدادادی نفت‌وگاز و تولید آبزیانی نظیر میگو، با خرمایش می‌شناسند. سالانه در استان، حدود 180 هزار تن خرما تولید می‌شود که بخش ناچیزی از آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود در حالی که پتانسیل استان برای صادرات بسیار بیشتر از این مقدار است. اگر این مساله را ریشه‌یابی کنیم، به مسائل و موانع زیادی دست پیدا می‌کنیم که با رعایت و رفع آنها می‌توان افق روشنی را برای آینده صادرات این محصول لذیذ در استان متصور شد.

البته در این زمینه به‌گفته مسوولان استان، پیشرفت‌های مناسبی داشته‌ایم و با تشکیل خوشه خرما و هم‌فکری مسوولان و باغداران فعالیت‌های مناسبی در حوزه تولید و صادرات خرما انجام گرفته است که بیش از پیش خرمای بوشهر را به جهان معرفی می‌کند اما به‌نظر می‌رسد خرمای بوشهر برای جهانی شدن و جهانی ماندن به تغییرات دیگری نیز نیازمند است.
یکی از این تغییرات که سال گذشته نیز از سوی مدیرکل جهاد کشاورزی استان در نشست با خبرنگاران مطرح شد، تغییر در گونه‌های خرمای بوشهر است.
در این نشست، منوچهری به‌گونه‌ها و نژادهای برتر خرما اشاره کرد و افزود: برخی نژادهای خرما وجود دارد که ارزش افزوده بسیار بیشتری نسبت به خرمای فعلی استان ایجاد می‌کند، ضمن این‌که این نوع از خرما در بازارهای جهانی، مشتریان بیشتری دارد.

در همین راستا، روز گذشته نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، بر این موضوع صحه گذاشت.
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که افزایش میزان خرما نیازمند تغییر نوع نخل است، گفت: بررسی میزان سلیقه مشتری خرما در اقصی نقاط جهان، عاملی برای صادرات بهینه محصولی است.
محمدباقر سعادت در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت محصولی ‌همچون خرما در کشور، گفت: برای صادرات و تولید بهینه خرما باید در گام اول خرما با بسته‌بندی شکیل که همراه با مبدا و درجه کیفیت است در بسته‌بندی استاندارد قرار گیرد تا خرمای ایرانی با برند اختصاصی صادر شود.

بسته‌بندی مدرن خرما نیازمند تسهیلات است
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بنده درکشورهای اروپایی مشاهده کردم که خرما را دانه به دانه بسته‌بندی می‌کنند، تصریح کرد: تاریخ تولید، کشور تولیدکننده و تاریخ انقضای محصول نیز باید روی بسته‌بندی خرما درج شود تا محصول با کیفیت مناسب صادر شود.
وی با اشاره به این‌که بسته‌بندی مدرن خرما نیازمند تسهیلات است، ادامه داد: باید دولت در این عرصه ورود قاطعی داشته باشد و این در حالی است که ‌اگر انتظار داریم محصولی همچون خرما  با ارزش افزوده صادر شود، باید در قالب صنایع تبدیلی بهینه این مهم عملیاتی شود.به‌گفته سعادت، برای افزایش تولید خرما ‌نیازمند تغییر نوع نخل هستیم؛ بنابراین باید خرما زمانی به ریل صادرات رهنمون شود که به اصطلاح چسبندگی کمتری داشته باشد.

بازاریابی خرما باید با یک راهبرد تولیدمحور برنامه‌ریزی شود
این مقام مسوول با تاکید بر این‌که بازاریابی خرما باید با راهبردی ‌تولید محور برنامه‌ریزی شود تا ما بتوانیم در راستای تولید خرما منحصر به‌فرد عمل کنیم، افزود: این در حالی است که باید بازاریاب‌های ما از نوع سلیقه مصرفی مشتری آگاهی داشته باشند و در این زمینه تحقیقاتی را انجام دهند تا با توجه به سلایق مصرف‌کننده‌ها خرما را به دست آنها برسانیم.
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به این‌که بازاریابی امری بهینه است که می‌تواند با بررسی سلایق مشتریان خرما تصمیم‌‌گیری کند، خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم مردم اقصی نقاط جهان با توجه به سلیقه کدام نوع خرما را برای مصرف انتخاب می‌کنند تا بتوانیم بر مبنای سفارش مشتریان، تولید و صادرات  را در این عرصه برنامه‌ریزی کنیم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خرما با توجه به موقعیت تولید و بسترهای بالای تولید نیازمند صنایع تبدیلی بهینه است، یاد آورشد: بسته‌بندی شکیل و افزایش تولید فرآورده خرما از عواملی به‌شمار می‌آیند که می‌توانند وضعیت خرمادران را بهبود ببخشند.

تغییر نژاد، حرکتی به سمت استراتژیک شدن خرما
همان‌گونه که گفته شد در استان ما سالانه چیزی در حدود 180 هزار تن انواع خرما تولید می‌شود اما کشاورزان از تولید آن رضایت کافی ندارند و درآمد زیادی عایدشان نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد تغییر نژاد خرمای بوشهر به گونه‌های بهتر، با ارزش افزوده بیشتر و سازگار با آب و هوای استان، می‌تواند تولید این محصول را وارد فاز جدیدی کرده و ارزآوری آن را تا چندین برابر افزایش ‌دهد. برنامه‌ریزی و بازاریابی صحیح، حمایت مسوولان مربوطه در استان، شناسایی گونه‌های سازگار و بومی‌سازی آنها می‌تواند خرما را به یک محصول استراتژیک و ارزآور برای استان تبدیل کند.
البته در سال‌های اخیر، نقش دلالی در بازار خرمای استان پررنگ بوده و دلالان نقش زیادی در پایین آمدن سود کشاورزان داشتند. در این زمینه نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته و با دادن تسهیلات به باغداران در هنگام برداشت و همچنین امکان احداث سردخانه در باغات، کم‌کم دست دلالان از این بازار کوتاه می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: