bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
10 اثر نمایشی از سوی هیات بازبین بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی به مرحله پایانی این جشنواره راه یافتند.
بامداد جنوب: 
نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره استانی تئاتر بوشهر بر اساس انتخاب هیات بازبین این جشنواره که متشکل از غلامحسین دریانورد، اشرف سلطانی‌نیا و حیدر مظفری است، به این شرح اعلام شد: «ایران» به‌کارگردانی فضل‌الله عمرانی از دیر، «تاریخ مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن 18» به کارگردانی میثم گزی از بوشهر، «دووز» به کارگردانی لقمان بجرانی از دیر، «سیرافولوژی» کاری از ابوذر مختارزاده از کنگان، «گرگو» به کارگردانی غلامرضا احمدی از بوشهر، «ماچیسمو» کاری از رضا کلانتری از برازجان، «مخ‌کشون» کاری از کوشیار یزدانی از آبپخش، «نگران نباش آدامس بجو» به کارگردانی عبدالرسول ایزدجو از بوشهر، «هشتمین سفر سندباد» کاری از شیما جواد‌پور‌ از بوشهر و «یوزپلنگ» به کارگردانی رضا داوودی از دیلم.

یکی از داوران هیات بازبین این جشنواره در خصوص معیارهای انتخاب آثار به بامداد جنوب گفت: «نمایش» هنر زندگی و ارتباط است که با آموزش و تربیت همراه شده و به معیار کیفی می‌رسد. این موضوع (کیفیت) معیار اصلی در مرحله بازبینی جشنواره امسال مورد توجه واقع شد.
اشرف سلطانی‌نیا با اشاره به این‌که هیات بازبینی در خصوص متون نمایشنامه‌ها به این مساله توجه داشت که این متن‌ها با مسائل روز جامعه به‌ویژه جامعه ایرانی ارتباط داشته باشند، افزود: خوشبختانه در این زمینه هنرمندان هم‌استانی به این نکته توجه خاصی نشان داده بودند و می‌توان به جرات گفت، تمام آثار و اجراها در ارتباط با مسائل و مشکلات روز جامعه بودند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آثار تولید شده در این دوره مخاطب‌پسند بودند، بیان کرد: به‌طبع وقتی در تولید اثر به جامعه و مسائل مربوط به آن پرداخته شود، بدون شک اثری مخاطب‌پسند خواهد بود، زیرا بحث امروز ما بحث ارتباط است. ما در جایگاهی نیستیم که فقط به ظواهر و زیبایی‌ها توجه داشته باشیم، بلکه باید به‌دنبال این باشیم که این زیبایی‌ها از پس کدام زشتی‌ها خود را نمایان می‌کند.
سلطانی‌نیا با اشاره به این‌که با توجه به محدودیت‌های مالی گروه‌های نمایشی ما در بازبینی بیشتر روی شکل اجرائی آثار (نحوه کارگردانی، بازیگری و ...) تاکید داشتیم، گفت: ما در داوری توجه ویژه‌ای روی توانایی کارگردانی آثار داشتیم. البته گروه‌های اجراکننده با توجه به توان مالی خود به ساخت دکور، موسیقی، لباس و... اهمیت داده بودند.
وی در پاسخ به این‌ سوال که آیا می‌توانیم به درخشش گروه‌های نمایشی منتخب در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی امید داشته باشیم، بیان کرد: هیات بازبین به این مساله امید زیادی دارد اما تا پایان 24 روز آینده تحقق این امر بستگی به جدیت و پشتکار خود گروه‌های نمایشی برگزیده دارد.
اشرف سلطانی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: جا دارد همین جا از زحمات حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جهانشیر یاراحمدی، مسوول انجمن هنرهای نمایش استان و همچنین از تمام هنرمندان و بانوان تئاتری که در این گرمای طاقت‌فرسا برای رشد و شکوفایی هنر نمایش این استان تلاش می‌کنند، قدردانی ‌کنم.
یادآوری می‌شود، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر در دهه اول مهرماه سال جاری در بوشهر برگزار می‌شود.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، نمایش
نام:
ایمیل:
* نظر: