bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
کیفیت خودرو در ایران کی بهبود می‌یابد؟
این روزها مساله کیفیت خودرو در ایران بیش از پیش مطرح می‌شود و مردم نیز بیش از گذشته از کیفیت پایین خودروهای داخلی شکایت دارند
بامداد جنوب: این روزها مساله کیفیت خودرو در ایران بیش از پیش مطرح می‌شود و مردم نیز بیش از گذشته از کیفیت پایین خودروهای داخلی شکایت دارند؛ دلیل آن هم کمپین خودجوشی بود که از طرف مردم و در اعتراض به کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل به راه افتاد و در چندماه به معضل بسیار بزرگی برای خودروسازان تبدیل شد.
خودروسازان که از هر نظر از طرف دولت حمایت می‌شدند، روز به روز ناعدالتی‌های بیشتری به مردم تحمیل می‌کردند و همزمان با بالا بردن قیمت، از کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهایشان کم می‌کردند. کار تا جایی پیش رفته بود که تغییراتی اساسی مانند تغییر مدل و تغییر رنگ هم در خودروهای پیش‌خرید شده مشاهده می‌شد.
در هر حال، این کمپین سبب شد توقعات از خودروسازان داخلی به حد معقولی برسد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت هم لب به اعتراض به خودروسازان گشوده و از کیفیت پایین خودروهایشان شکایت کند. به‌نظر می‌رسد که ادامه این روند می‌تواند خودروسازان را به تحرک بیشتر و سرمایه‌گذاری در زمینه R&D (تحقیق و توسعه) سوق دهد تا کم‌کاری‌های سال‌های اخیر خود را جبران کنند؛ کم‌کاری‌ها و سهل‌انگاری‌هایی که آن‌نقدر زیاد بوده‌اند که صنعت نوپای خودروسازی چین در طول چند سال بتواند صنعت خودروسازی باسابقه ما را از لحاظ کیفیت پشت سر بگذارد.

در همین زمینه، کمتر از یک ماه پیش بود که المانیتور در گزارشی به بررسی بازار انحصاری خودرو در ایران پرداخت و در این گزارش نوشت که خودروسازان داخلی در ایران رقیب واقعی ندارند و این مساله علت اصلی کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولیدی داخل است.
حال شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارشی از رنکینگ جهانی کیفیت اولیه خودروهای تولیدی جهان ارائه داده که نتیجه آن برای خودروسازان و مصرف‌کنندگان ایرانی چندان خوشایند نیست.
نتایج ارزیابی‌ها نشان از جایگاه پایین ایران در رنکینگ جهانی کیفیت اولیه خودروهای تولیدی در جهان می‌دهد تا جایی که صنعت خودروی با سابقه ایران حتی جایگاهی پایین‌تر از صنعت خودروی نوپای چین دارد.
شاخص IQS  به بررسی کیفیت اولیه خودروهای تولیدی از دیدگاه مشتریان پرداخته و به‌عبارتی تعداد عیوب مشاهده شده در هر ۱۰۰ خودروی تولیدی در سه ماهه اول مالکیت آن را از نظر مشتریان، بررسی می‌کند.
بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در میان شش کشور مورد بررسی، ایران جایگاه آخر را از نظر میانگین کیفیت اولیه خودروهای تولیدی به دست آورده است.

در این زمینه وضعیت شاخص IQS  در شش کشور آلمان، ژاپن، کره جنوبی، چین، فرانسه و ایران بررسی شده است. در این بررسی شاخص IQS  در آلمان معادل با ۸۰ (8/0 ایراد در سه ماهه اول مالکیت هر خودرو)، در ژاپن ۱۶۵ (6/1 ایراد در سه‌ماهه اول مالکیت هر خودرو)، کره جنوبی ۱۸۵ (8/1 ایراد در سه ماهه اولیه مالکیت هر خودرو)، چین ۳۱۸ (1/3 ایراد در سه‌ماهه اول مالکیت هر خودرو)، فرانسه ۴۲۰ (2/4 ایراد در سه ماهه اول مالکیت هر خودرو) و ایران ۴۷۸ (7/4 ایراد در سه‌ماهه اول مالکیت هر خودرو) بوده است.
نتایج این ارزیابی در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت چندین‌بار از خراب شدن خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل انتقاد کرده است. در یکی از این انتقادات محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرده بود: چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند!؟ توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانستند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است. مصرف‌کنندگان ایرانی خودروهایی جدید، با کیفیت و آپشن‌های بالا می‌خواهند و در این زمینه کیفیت خودروهای داخلی را با خودروهای وارداتی مقایسه می‌کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: