bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
عدم تمکین بانک‌ها از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان؛
دولت یازدهم در آخرین تصمیم خود برای حل بحران رکود حاکم بر صنعت و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، پرداخت تسهیلات بانکی به مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط را در دستور کار قرار داد و دستور آن به بانک‌های عامل ابلاغ شد.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
دولت یازدهم در آخرین تصمیم خود برای حل بحران رکود حاکم بر صنعت و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، پرداخت تسهیلات بانکی به مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط را در دستور کار قرار داد و دستور آن به بانک‌های عامل ابلاغ شد. 
بر اساس این دستور، قرار شد تا استان‌های کم‌برخوردار که رکود بیشتری نیز بر صنایع آنها گسترده شده است، سهم بیشتری از این تسهیلات داشته باشند. اتفاقا نام بوشهر نیز در میان همین استان‌های کم‌برخوردار قرار گرفت تا از طرفی عمق رکود استان برای مردم و مسوولان بیش از پیش آشکار شود و از طرف دیگر، فرصت بسیار مناسبی در اختیار صنایع استان قرار گیرد تا همسو با این تدبیر دولت، گلیم خود را از آب بکشند؛ البته صنایع و واحدهای تولیدی در بوشهر نمی‌دانستند که برای دریافت وام آن‌هم با دستور موکد دولت، باز هم به‌دلیل نبود مدیریت صحیح در استان، برای دریافت تسهیلات با اما و اگر مواجه می‌شوند. 
البته پیش از این، رئیس‌کل بانک مرکزی از برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت انتقاد کرده و اعلام کرده بود که برخی واحدهای تولیدی نیمه‌تعطیل و فرسوده، هیچ سودی به حال اقتصاد کشور نخواهند داشت و هرچه بیشتر به این واحدها تسهیلات تعلق گیرد، بیشتر در رکود فرو می‌روند اما مسوولان وزارت صنعت، بر مواضع خود مبنی بر بازگردانی این واحدهای تولیدی به چرخه کسب‌وکار کشور تاکید کردند.
در هر حال، سهم بوشهر از مبلغ 16 هزار میلیاردی که بر اساس تصمیم دولت قرار شد برای احیای برخی واحدهای نیمه‌تعطیل و راه‌اندازی واحدها و طرح‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد، آن‌گونه که باید به این استان نرسید و در گلوگاه بانک‌های بوشهری جا خوش کرد.

سهم 29 فقره‌ای صنایع بوشهری تاکنون
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر در آخرین اظهار نظر خود در این خصوص، با اشاره به برخی کارشکنی‌ها در پرداخت تسهیلات به صنایع بوشهری، تشریح کرد: از ابتدای سال جاری تا‌کنون، 508 فقره درخواست از سوی بنگاه‌های اقتصادی در سامانه بهین‌یاب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 304 مورد آن تائید و به ثبت نهایی رسیده است.
سید‌حسین حسینی‌محمدی با اشاره به این‌که از تعداد 304 فقره درخواست ثبت نهایی شده در سامانه مذکور، 238 مورد به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات رونق تولید معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: تاکنون 40 فقره انعقاد قرار‌داد با بانک‌های عامل و 29 فقره تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی  پرداخت شده است. 
حسینی‌محمدی با اشاره به پرداخت 22 میلیارد تومان تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی و صنعتی استان، تصریح کرد: از 40 واحد تولیدی مشکل‌دار استان که برای دریافت وام با بانک‌ها عقد قرارداد داشته‌اند، 29 واحد آن مبلغ 22 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

صحبت‌های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حاکی از آن است که پس از گذشت چند ماه از ابلاغ این مصوبه به بانک‌ها، در استان بوشهر که قرار بوده هیچ محدودیتی در تعداد و میزان تسهیلات نداشته باشد، تنها 29 فقره درخواست منجر به دریافت وام شده است که توانسته‌اند 22 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند. این مساله نشان از اوضاع نابسامان مدیریتی در استان و عدم تمکین بانک‌های استانی از دستور رئیس دولت یازدهم مبنی بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد.
البته شنیده‌ها حاکی از آن است که امروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، قرار است این موضوع برای بار چندم مورد بررسی قرار گیرد تا بالاخره مدیران ارشد استان بتوانند بانک‌ها را راضی کنند تا مصوبه قانونی دولت در راستای اقتصاد مقاومتی را در بوشهر نیز پابه‌پای بقیه استان‌های کشور پیاده کنند.
در خصوص چرایی تمکین نکردن برخی بانک‌های استان از این مصوبه، حرف‌های گوناگونی به گوش می‌رسد. عده‌ای از مسوولان و تولیدکنندگان معتقدند که دلیل اصلی این مخالفت، حضور روسای احمدی‌نژادی در راس مدیریت این بانک‌ها است. این افراد معتقدند که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، روسای برخی بانک‌های استان، عامدانه با دستور دولت در جهت ایجاد رونق اقتصادی و خروج اقتصاد از رکود مخالفت کرده و از آن جلوگیری می‌کنند.

برخی دیگر نیز نظر متفاوتی دارند و معتقدند که بانک‌ها از عمق رکود موجود در استان وحشت دارند و هرگز نمی‌توانند به تولیدکنندگانی که از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معرفی می‌شوند اعتماد کنند. بر همین اساس، آنها در پرداخت این وام‌ها جانب احتیاط را رعایت می‌کنند و نمی‌خواهند بی‌گدار به آب بزنند. 
البته نظرات دیگری هم در این خصوص وجود دارد که به سوال «چرا بانک‌های استان هیچ‌گونه فشاری بر روی خود نمی‌بینند!!» پاسخ می‌گوید. البته از ذکر این نظرات خودداری می‌کنیم و امیدواریم که واقعیت نداشته باشند.

پرداخت ۲۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع در کشور
در همین حال، لازم است که نگاهی به آمارهای کشوری نیز داشته باشیم تا بفهمیم وضعیت استان ما در مقایسه با دیگر استان‌ها چگونه است. بر اساس آخرین آمار دریافتی از صنایع کوچک و متوسطی که توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند، نشان می‌دهد که تاکنون سه هزار و 51 واحد تولیدی در کشور مبلغ 2 هزار و 380 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.
در این زمینه با یک مقایسه سرانگشتی می‌توان دریافت که سهم صنایع کوچک و متوسط بوشهر از نظر تعداد تسهیلاتی که صنایع ما دریافت کرده‌اند، حدود 009/0 (9 هزارم) کشور است که آماری بسیار پایین برای استانی که روی کاغذ هیچ محدودیتی در دریافت تسهیلات نداشته است، محسوب می‌شود. 
از نظر میزان تسهیلات نیز وضعیت استان در کشور اصلا مطلوب نیست و در مقایسه با آمار کل کشور، باز هم میزان 009/0 (9 هزارم) صنایع کل کشور تسهیلات گرفته‌ایم؛ لازم به ذکر است که تنها 31 استان در کشور وجود دارد!
در هر حال، امیدواریم که مشکلات مالی صنایع استان که بر اساس طرح دولت و در راستای اقتصاد مقاومتی، حق آنها محسوب می‌شود، به‌زودی حل شود. البته در این راه، پیگیری‌های خود صنایع و مدیران ارشد استان و همچنین رایزنی با مقامات کشوری و انتقال این مشکل به مرکز، می‌تواند راهگشا باشد تا یکی از سنگ‌های پیش پای صنایع استان برداشته شود.
در گزارش‌های بعدی، مشکلات دیگری که صنایع استان سال‌ها به‌صورت خاموش با آن دست و پنجه نرم کرده و می‌کنند به قلم تحریر در خواهد آمد.

نام:
ایمیل:
* نظر: