bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۴
روزی که گذشت، یکمین سالگرد شکل‌گیری خلافت خودخوانده گروهی تروریست بی‌وطن در خاک سوریه، عراق و بخش‌های کوچکی از خاک لبنان بود. خلافتی که در سایه خون و وحشت، ندانم کاری و اشتباهات راهبردی سران کشورهای منطقه شکل گرفت و اکنون به غولی تبدیل شده که نمی‌شود به‌سادگی آن به چراغ بازگرداند.

داعش در ماه رمضان سال گذشته در میان غلفت کامل ارتش و مقامات عراقی و با بهره‌گیری از عناصر نفوذی خود در ساختار سیاسی و امنیتی این کشور با تصرف برخی از شهرهای مناطق شمالی، غربی و مرکزی عراق تا 40 کیلومتری مرزهای ایران در استان دیاله پیش آمد و موجی از وحشت را در این کشور جنگ زده به‌وجود آورد. 

یک سال پس از آنکه خلیفه خودخوانده داعشی توسط سخنگوی آن معرفی شد، میزان حمایت برخی از کشورهای منطقه‌ای از این موجودیت وحشت شکل گرفته در عراق و سوریه مشخص شد. در حالی که عزم مردم عراق برای عقب راندن تروریست‌ها بر همه آشکار گردید و ایران نیز با تمام توان آنها را در 40 کیلومتری مرزهای خود نگه داشت، ائتلافی تحت رهبری آمریکا برای مقابله با آنها شکل گرفت، ائتلافی که به‌باور بسیاری از کارشناسان فقط در آسمان بود و نمی‌توانست دستاوردی در زمین داشته باشد.

در طول یک سال گذشته هر چند برخی از مناطق تحت تصرف داعش مانند استان‌های دیالی، اربیل، کرکوک و همچنین مناطقی از استان صلاح‌الدین پاکسازی شده است، اما حمایت کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و قطر از این گروه تروریستی و همچنین وادادگی برنامه‌ریزی شده آمریکا در برابر آنها باعث شده تا نه تنها از توان نظامی آن کاسته نشود، بلکه با ورود نیروهای تازه‌نفس از کشورهای مختلف جهان، عملاً نیروی رزمی کافی برای توسعه درگیری‌ها در اختیار آنها قرار گیرد.

مغز متفکر و هسته مرکزی داعش را افسران امنیتی و نظامی رژیم سابق عراق بر عهده دارند، افرادی که با از بر کردن چند آیه قرآن و گذاشتن چهار انگشت ریش، هویت واقعی خود را پشت نقاب‌های وحشت و کینه پنهان کرده‌اند تا به‌زعم خود خلافت اسلامی!!! برقرار کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط برخی از طرف‌های امنیتی، داعش در حالی که به‌نظر می‌رسد افقی برای تشکیل دولت ندارد و در آینده سرکوب خواهد شد، اما در شرایط فعلی عنصر مناسبی برای ناپایدار کردن وضعیت امنیتی در منطقه به‌خصوص در عراق و سوریه به‌َ شمار می‌رود.

حیات این گروه تروریستی در جنگ قرار دارد، همان‌گونه که در یکی از سرمقاله‌های ماه گذشته گفته شد، داعش الگوی رژیم صهیونیستی را در تشکیل دولت – کشور پیگیری می‌کند، این رژیم می‌خواست از نیل تا فرات را تصرف کند، اکنون این داعش است که می‌خواهد علاوه بر تصرف شامات، شبه‌جزیره، شمال آفریقا و ایران را هم به‌کنترل خود در بیاورد اما مشخص نیست که آیا ترکیه هم هدف این گسترش خواهد بود یا نه؟

البته سازمان رزم نظامی و سیاسی داعش از درون از هم خواهد پاشید و این هم به‌دلیل تعارضات درونی است که میان بعثی‌ها و متحدان داعشی آنها به‌وجود خواهد آمد، به‌سرانجام می‌رسد. با این حال خلافت ابوبکر البغدادی تا زمانی که اراده سیاسی در منطقه وجود نداشته باشد، به کار خود ادامه می‌دهد.
برچسب ها: کریم جعفری
نام:
ایمیل:
* نظر: