bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
هجوم شرکت‌های بیمه‌ای به بازار بکر استان؛
این روزها اگر در سایت‌های اجتماعی، کانال‌های کاریابی و یا حتی اگز در برنامه «دیوار» و در بخش استان بوشهر به گشت و گذار بپردازید خواهید دید که شرکت‌های بیمه‌ای تا چه حد در این فضاها فعال شده‌اند و به‌دنبال جذب نیرو هستند.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
این روزها اگر در سایت‌های اجتماعی، کانال‌های کاریابی و یا حتی اگز در برنامه «دیوار» و در بخش استان بوشهر به گشت و گذار بپردازید خواهید دید که شرکت‌های بیمه‌ای تا چه حد در این فضاها فعال شده‌اند و به‌دنبال جذب نیرو هستند. این شرکت‌ها سعی دارند تا بازار بکر بیمه عمر در استان را با جذب بازاریاب‌های حرفه‌ای و زبده ازآن خود کنند.
مردم در ایران و به‌طبع بوشهر، هنوز به اهمیت بیمه‌های عمر و زندگی پی نبرده‌اند و اصولا بیمه را بیشتر در حد همان بیمه شخص ثالث که اجباری است، می‌شناسند. در واقع برای درصد بالایی از مردم ما، بیمه این‌گونه تعریف شده است اما یک سوال اساسی در پس این گزاره تکراری وجود دارد؛ آن هم این‌که مردم و مشتریان بیمه در کشور تا چه حد با مفهوم بیمه عمر و زندگی آشنایی دارند. این نوع بیمه یکی از پرطرفدارترین نوع بیمه در سراسر جهان است که روز به روز طرفداران بیشتری را در اکثر کشورها بهخصوص ایران به خود جلب میکند.
بیمه عمر و تامین آتیه از رشته‌های مهم بیمه‌های اشخاص محسوب می‌شود و اقسام مختلفی را در بر می‌گیرد. در قرارداد بیمه عمر، شرکت بیمه در ازای دریافت حق بیمه متعهد می‌شود که در صورت فوت بیمه‌شده یا زنده ماندن او، در زمان معینی سرمایه بیمه‌شده را به‌طور یکجا یا به‌صورت مستمری به بیمه‌گذار یا به شخص ثالثی که بیمه‌گذار تعیین کرده بپردازد. در واقع بیمه عمر یک سرمایه‌گذاری مطمئن با سود تضمینی است که علاوه بر پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاری، شامل پوشش‌های بیمه‌ای بسیار زیادی از قبیل اتفاق ناگواری مثل حادثه و فوت، نقص عضو، از کار افتادگی و یا بیماری‌های خاص است که اگر هر کدام از آنها اتفاق بیفتد، بیمه حامی شما خواهد بود .

آیا بیمه‌ها از پس تعهداتشان برمی‌آیند؟
همان‌گونه که گفته شد، این نوع بیمه در کشور و استان به‌سرعت در حال پیشرفت است اما در کنار امیدواری‌ها به گسترش این نوع بیمه در استان، نگرانی‌هایی هم در این خصوص وجود دارد. 
بازار بکر بیمه عمر در کشور و وجود بازار آزاد و رقابتی در این صنعت سبب شده تا شرکت‌های بیمه‌ای زیادی به این عرصه وارد شده و رقابت کنند. در این میان برخی کارشناسان در خصوص ارائه نرخ‌های غیرفنی از سوی بیمه‌گران و دشواری‌های آنها برای تحقق تعهداتشان ابراز نگرانی می‌کنند.
این روزها ارائه نرخ‌های غیرفنی شرکت‌های بیمه برای جذب مشتری به امری عادی تبدیل شده است به‌گونه‌ای که تداوم این روند در برخی از انواع بیمه‌ها، آنها را به رشته‌هایی زیان‌ده در صنعت بیمه تبدیل کرده است. این رقابت، هم‌اکنون به بیمه عمر نیز سرایت کرده است به‌گونه‌ای که هرروز شاهد نرخ‌گذاری‌های جدید و پیشنهاد سودهای کلان‌‌تر از سوی شرکت‌های بیمه‌ای هستیم تا جایی که این رقابت ناسالم، واکنش رئیس‌کل بیمه مرکزی را نیز به‌دنبال داشت.
عبدالناصر همتی در همین خصوص، نسبت به تعهدات آتی شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه عمر ابراز نگرانی کرد و گفت که بیمه مرکزی از طریق آیین‌نامه نسبت به کنترل این بازار اقدام می‌کند.
وی به شرکت‌های بیمه هشدار داده است که اگر نرخ‌شکنی و ارائه نرخ‌های غیرفنی و رقابت‌های ناسالم در صنعت بیمه ادامه یابد، بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه با اعلام کف نرخ‌ها به موضوع ورود پیدا خواهد کرد.

استفاده از منابع بیمه عمر در رشته‌های دیگر
دلیل نگرانی همتی در این رابطه را می‌توان در کاهش نرخ ذخیره بیمه‌ها نزد بیمه مرکزی جست‌وجو کرد زیرا در گذشته 50 درصد حق بیمه‌های عمر نزد بیمه مرکزی ذخیره می‌شد اما اکنون این میزان به 25 درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، هرچند بیمه‌های عمر سهم چندانی از صنعت بیمه کشور ندارند اما موکول شدن انجام تعهدات بیمه‌گر به سال‌های آینده، آن را به منبعی برای شرکت‌های بیمه تبدیل کرده است تا با دریافت حق بیمه در سال‌هایی متوالی (حداقل 10 سال) بخشی از هزینه‌های خود را از این طریق پوشش دهند. آن‌گونه که مسوولان بیمه مرکزی گفته‌اند، شرکت‌های بیمه هر زمان در پرداخت‌ها کم می‌آورند، از ذخایر بیمه عمر استفاده می‌کنند که در آینده می‌تواند برای شرکت‌های بیمه در انجام تعهداتی که به مردم می‌دهند، مشکل‌ساز شود.
در همین زمینه، برای جلوگیری از ریسک‌های ناشی از بیمه زندگی بر شرکت‌های بیمه، رئیس‌کل بیمه مرکزی بر تفکیک منابع و مصارف بیمه عمر و زندگی از غیر زندگی تاکید دارد.
به گفته همتی، از این پس هیچ تقاضایی برای صدور مجوز بیمه‌های مختلط در بیمه مرکزی صادر نمی‌شود و شرکت‌ها باید حساب بیمه عمر خود را از دیگر رشته‌ها تفکیک کنند تا مشخص شود ذخایر بیمه عمر چگونه نگهداری می‌شود.
رئیس‌کل بیمه مرکزی با تاکید بر این‌که به شرکت‌ها ابلاغ شده که تا پایان امسال باید حساب‌های بیمه عمر را شفاف کرده و آن را تفکیک شده از سایر حساب‌ها نگهداری کنند، خاطرنشان کرد: کنترل شرکت‌های بیمه آن هم در کشورهایی که بازارهای مالی آن رشد نکرده و اقتصاد رانتی دارد، بسیار با اهمیت است؛ یکی از راه‌ها، کنترل ذخایر بیمه‌های اتکایی اجباری و بیمه عمر است.
رقابت شرکت‌های بیمه‌ای و نرخ‌شکنی‌های آنان باعث شده تا شائبه‌هایی درخصوص آینده این بیمه‌ها و اطمینان از بازپرداخت سود به بیمه‌شده‌ها به‌وجود آید. به‌همین دلیل مردم باید در خصوص سابقه شرکت‌های بیمه‌ای تحقیق کرده و از امن بودن سپرده‌های خود اطمینان حاصل کنند. 

برچسب ها: اقتصاد ، بیمه ، شرکت
نام:
ایمیل:
* نظر: