bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵
شیما جوادپور «هشتمین سفر سندباد» در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
«هشتمین سفر سندباد» به نویسندگی بهرام بیضایی و با کارگردانی شیما جوادپور در سومین روز از بیست و هشتمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر به روی صحنه رفت. این نمایش ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
«هشتمین سفر سندباد» به نویسندگی بهرام بیضایی و با کارگردانی شیما جوادپور در سومین روز از بیست و هشتمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر به روی صحنه رفت. این نمایش با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد، به‌طوری که در سانس دوم اجرای این نمایش پلاتو ایرج صغیری جوابگوی ازدحام جمعیت نبود. شیما جوادپور در حال حاضر تنها بانوی کارگردان تئاتر استان است که اثرش سال گذشته در بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت و در سه بخش کاندید دریافت جایزه شد که در نهایت در بخش موسیقی عنوان برتر را کسب کرد. این کارگردان جوان و باانگیزه در تلاش است تا با تجربه کردن همه ژانرها توانایی خود را در تئاتر بسنجد. 

وی برای جشنواره امسال هم متنی را برگزید که نوشته بهرام بیضایی بود. شیما جواد‌پور سال پیش هم با اثری نوشته این هنرمند نام‌آشنای تئاتر کشور به‌نام «مجلس قربانی سنمار» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت. این بانوی هنرمند تاکنون چهره موفقی از خود ارائه کرده است و در کارهایش به‌دنبال نوآوری و خلاقیت است. جوادپور در نمایش «هشتمین سفر سندباد» نیز به‌دنبال انتقال پیام نویی است. او در این اثر تلاش کرده تا مخاطب را به‌نوعی به اندیشه و تامل در مورد خود و دنیای پیرامونش وادارد. این کارگردان مطرح عرصه تئاتر بوشهر با طرح این سوال که «خوشبختی چیست؟» تا پایان نمایش تماشگر را به چالش می‌کشاند. سوالی که برای رسیدن به پاسخش مخاطب را تا آخرین لحظه نمایش میخکوب خود می‌کند. این کارگردان در اثر نشان داد که از تجربه هراسی ندارد. شیما جوادپور در انتخاب بازیگران و حرکات نمایشی نشان داد که با وسواس خاصی پیش رفته است. این نمایش با دکوری مناسب فضای نمایش، مخاطب را به آن روزگاران می‌برد و وی را به‌تدریج در جریان سفرها، دلدادگی سندباد و ناکامی وی قرار می‌دهد. نمایش «هشتمین سفر سندباد» به همت گروه گلینا تولید شده است و در این اثر مهدي مكاريان (سندباد)، سهيل عرب (وهب)، سهيل عباسي (شعبده‌باز)، درنا همتي (كاتب)، سيداكبر موسوي (ملاح)، بهزاد طبيب (ملاح) و عمران رباني (ملاح) به ایفای نقش پرداختند و دیگر عوامل نمایش «هشتمین سفر سندباد» عبارتند از: سهيل عرب (طراح صحنه)، درنا همتي (طراح لباس)، علي يوسفي، سعيد قيطاس، مهدي زنده‌پي، مصطفي رضايي، مهدي كندي‌كال و ندا شاهروبندي (موسیقی)، محمد سيف‌زاده (نور)، سهيل عباسي و مهدي مكاريان (گريم)، زيبا توسلي (طراح پوستر و بروشور) و سعيد عرب‌زاده (عكاس). بعد از پایان نمایش به سراغ کارگردان این اثر رفتم و با وی به گفت‌وگو پرداختم.
شیما جوادپور در پاسخ به این سوال که چرا این متن را برای کار امسال خود برگزیدید، به بامداد جنوب گفت: انتخاب متن يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي كارگرداني است، زیرا يك كارگردان با گزينش متن، انديشه و نوع نگاه خود را نسبت به دنياي پيرامونش به نمايش مي‌گذارد.

وی در ادامه با بیان این‌که جشنواره تئاتر استاني به‌نوعي يكي از مهم‌ترين رويدادهاي نمايشي در استان است كه سالي يك‌بار برگزار مي‌شود، افزود: شايسته است ارگان‌های ديگر هم به‌منظور رونق اين جشنواره و ایجاد يك جريان‌سازي فرهنگي در سطح استان با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همراه شوند.
کارگردان نمایش «مجلس قربانی سنمار» با اشاره به این‌که ارتباط مخاطب با يك اثر هنري مستلزم رعايت اصولي از سوی خالق اثر است، یادآور شد: انتخاب نمايشي كه مقارن با روح زمانه خويش است، بدون‌شک در استقبال مخاطب از رويكرد اجرائي اين نمايش بي‌تاثير نخواهد بود.
شیما جوادپور در پاسخ به این سوال که بیشتر دوست دارید در کدام ژانر کار کنید، گفت: به‌طور مشخص ژانر خاصي كار نمي‌كنم، بلکه بيشتر با رويكردهاي اجرائي جديد و با بهره‌گیری از شيوه‌هاي نو در حال تمرين و تجربه هستم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر متون بهرام بیضایی را برای تولید آثارتان برمی‌گزینید، بیان کرد: بهرام بيضايي يكي از شاخص‌ترين نمايشنامه‌نويسان دوران معاصر است. او با پژوهش فراوان و با تاكيد بر كهن‌الگوها و تكيه بر ادبيات ايران، پيشينه فرهنگي و تمدن ايراني، گنجينه غني از فرهنگ و هنر را براي نسل‌هاي آينده به يادگار گذاشته است. جايگاه او در آفرينش مضامين و مفاهيمي كه کمتر کسی توانایی نزديك شدن به آن را دارد، بي‌بديل است و هشتمين سفر سندباد هم يكي از متون به‌شدت فلسفي و جهان‌شمول اوست. در مجموع دنبال تجربه هستم.

این کارگردان مطرح تئاتر بوشهر در خصوص برگزاری جلسات نقد در بیست و هشتمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر هم گفت: امسال انجمن هنرهای نمايشی استان با انتخاب استاد مهرداد ابروان، عضو كانون ملي منتقدان ايران و هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر کوشید تا سطح دانش نقد را در جامعه تئاتري ارتقا بدهد و در مجموع برگزای اين جلسات نقد نسبت به سال‌هاي گذشته از سطح علمي بالاتري برخوردار بود.
شیما جوادپور که در پایان در مورد پیام نمایش «هشتمین سفر سندباد» توضیح داد: به‌طور اساسی نمايشنامه‌هاي بيضايي پيام‌هاي جهان‌شمول دارد. در اين نمايش انسان سرگشته‌اي را مي‌بينيم كه در اين دنياي پر از جنگ و آشوب در جست‌وجوي خوشبختي براي مردم شهرش است. او در نهايت در مي‌يايد كه خوشبختي در اين دنيا دست‌يافتني نيست و به اختيار مرگ را برمي‌گزيند شايد در جهاني ديگر بتواند به زندگي سرشار از صلح و آرامش دست یابد.

«هشتمین سفر سندباد» اثری است که افسانه سندباد را به نمایش گذاشت. این اثر به خوبی کار شده بود، به‌طوری که برخی از هنرمندان مطرح عرصه نمایش استان که جزء مخاطبان این اثر بودند، با رضایت پلاتو ایرج صغیری را ترک کردند. مهران ابروان، منتقد این جشنواره هم در خصوص این نمایش در جلسه نقد آن گفت: «هشتمین سفر سندباد» انتخاب خوب و بجایی از سوی شیما جوادپور بود و وی توانست جوهر کار بیضایی را بگیرد و با شکلی مدرن به آن بپردازد. این نمایش این امکان را می‌دهد که به شکل‌های متفاوتی اجرا شود و جوادپور از این قابلیت استفاده کرد و فرم بدن و امکانات بدنی بازیگر را در اجرای اثر خود به کار گرفته است. در حقیقت از این طریق به سوی نمایش تصویری رفت که بیشتر با حرکات فرمیک شکل گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: