bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
کنسرت یکی از جدی‌ترین مباحثی است که همواره در کشور با چالش‌هایی روبه‌رو بوده اما از اواخر سال گذشته به این سو کم‌کم رنگ‌وبوی سیاسی گرفته است، به‌طوری که...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
کنسرت یکی از جدی‌ترین مباحثی است که همواره در کشور با چالش‌هایی روبه‌رو بوده اما از اواخر سال گذشته به این سو کم‌کم رنگ‌وبوی سیاسی گرفته است، به‌طوری که همین ماه گذشته بود که برگزاری کنسرت در شهر مقدس مشهد با واکنش‌هایی روبه‌رو شد که در نهایت مقرر شد به احترام امام رضا (ع) در شهر مشهد کنسرتی برگزار نشود و تنها کنسرت در شهرهای اطراف آن می‌تواند اجرا شود و بعد از آن بود که نه تنها مقامات فرهنگی بلکه مقامات و چهره‌های سیاسی کشور نظیر رئیس‌جمهوری نیز به این بحث ورود کردند تا اندکی اوضاع آرام شد اما دوباره برگزاری یک کنسرت که البته کنسرت هم نبوده بلکه همخوانی و همسرایی بوده با واکنش صریح رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای دینی مواجه شد. آیت‌الله یزدی روز گذشته با بیان این‌که مطالبی که می‌گویم از طرف خودم است و از طرف جامعه مدرسین نیست، گفت: به وزیر ارشاد ناصحانه می‌گویم برنامه و روشی که شما در پیش‌گرفته‌ای سبب تضعیف دولت است و اکثر اقدامات شما مشتمل بر منکرات است که نمی‌دانم توجه دارید یا نه. 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که کنسرت‌هایی که در شهرها برگزار شده، اکثر روزها هم به عنوانی از بزرگداشت یک خواننده، نوازنده، پیشکسوت موسیقیدان و آوازه‌خوان نامگذاری شده است، وی تحت عنوان ترویج هنر اکثرا از این ‌دست برنامه‌هایی داشته است، گفت: به این برنامه (همخوانی و همسرایی در قم) اعتراض شدید دارم، اگر فیلم آن را ندیده بودم هرگز این تصمیم را نمی‌گرفتم، عکس‌های بسیار زننده‌ای از این کنسرت دیدیم؛ دین‌شکنی تا چه اندازه، حرمت‌شکنی تا چه اندازه؟
به گزارش ایرنا، اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در دوره وزارت خود تمام تلاش خویش را به کار بسته تا جای ممکن از تعطیلی کنسرت‌ها جلوگیری به عمل آید، در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنسرت در قم و بیانیه جامعه مدرسین گفت: موضوع، بحث کنسرت نبوده بلکه همخوانی و همسرایی بوده که محتوا و شکل آن اشکال نداشته است. در این برنامه برخی افراد حجاب اسلامی را رعایت نکردند و بعضی عناصر و افراد عکس‌هایی از آنها تهیه کرده و در اختیار مراجع قرار دادند. اگر افرادی اصرار دارند با این نوع حجاب وارد این مراسم شوند، بهتر است به جایی بیرون از این مراسم بروند. 

علی جنتی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر موضع‌گیری آیت‌الله یزدی پیرامون اجرای کنسرت در شهر قم و حواشی ایجاد شده گفت: آنچه که در قم اجرا شده اصلا کنسرت نبوده بلکه یک برنامه همخوانی بوده است و حتی خانم‌های مجری نیز کاملا با حجاب اسلامی در این مراسم حضور داشته‌اند. برخی از تماشاگران در این مراسم حدود و ثغور لازم را رعایت نکرده بودند. البته این تعداد افراد که حجابشان را رعایت نکرده‌اند محدود بود که این موضوع موجب رنجش‌خاطر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم شده بود و از آنچه که پیش‌آمده به‌صورت رسمی از مراجع معظم تقلید و جامعه مدرسین عذرخواهی کرده است.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که اصولا بنای ما این است که در قم اجرای کنسرت‌هایی که در شهرستان‌های دیگر اجرا می‌شود، نباشد و این مورد هم اصلا کنسرت نبوده است، یادآور شد: همواره یکی از مشکلاتی که در برگزاری کنسرت‌ها و مراسم موسیقی داریم حواشی این کنسرت‌ها و رعایت نکردن شئونات اخلاقی از سوی برخی تماشاگران است.
در این‌باره سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به این‌که هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای کنسرت موسیقی در شهر قم صادر نشده است، تاکید کرد: این مراسم به‌مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و عید مباهله در قم برگزار و برخی از اشعار و آهنگ‌های حماسی به‌صورت همخوانی در این مراسم اجرا شده است، شهر مقدس قم مرکز علم و فقاهت جهان اسلام و عالم تشیع است و پایگاه و خاستگاه انقلاب اسلامی شمرده می‌شود و هرگونه برنامه فرهنگی هنری باید در تراز فرهنگی، انقلابی و دینی این شهر باشد.
حسین نوش‌آبادی در ادامه تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک کامل دغدغه علما و مراجع بزرگوار و اندیشمندان حوزه‌های علمیه و جامعه محترم مدرسین قم اعلام می‌دارد تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای کنسرت موسیقی در شهر مقدس قم صادر نشده است. برخی اتفاقات و حواشی پیش‌آمده در مراسم یادشده که باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم قم و اعتراض و انتقاد علمای محترم شده است، ناشی از رفتارهای غیر شرعی، غیر اخلاقی و غیرمسوولانه قبل و بعد از مراسم از سوی عده‌ای انگشت‌شمار بوده و ارتباط مستقیمی با اصل برنامه و مسوولان برگزار‌کننده این مراسم نداشته است.

نوش‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقبیح بعضی رفتارهای زننده و پوشش های غیر معمول که با تعالیم اسلامی و روح هنر متعالی و با اهداف فرهنگی نظام فاصله دارد، اجازه نمی‌دهد ساحت مقدس فرهنگ و هنر اسلامی و انقلابی با شائبه‌های نفسانی عده‌ای هنجارشکن آسیب ببیند و فضاها و برنامه‌های هنری تحت تاثیر اغراض شخصی و سیاسی قرار گیرد.
بهروز جوانمرد، حقوقدان و دانش‌آموخته مقطع دکتری حقوق کیفری و جرم‌شناسی از دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در روزنامه شهروند نوشته است: علی‌القاعده درخصوص برگزاری کنسرت باید به‌صورت یکنواخت و هماهنگ در همه شهرهای ایران عمل شود، بنابراین شاید شورای‌عالی امنیت ملی که مصوباتش بعد از تائید رهبری در حکم قانون است، بایستی با کسب نظر مقام رهبری در خصوص تجویز یا عدم تجویز برگزاری هر نوع کنسرت در ایران مصوبه‌ای را از مسیر تصویب بگذراند تا پراکندگی، افتراق و تشتت در تصمیم‌گیری و شیوه برخورد در این ‌خصوص پایان پذیرد.
وی در ادامه افزوده است: ماده ٢٤ آیین‌نامه موصوف مقرر داشته «در اماکن عمومی ایجاد صداهای ناهنجار، ادای الفاظ رکیک، انجام حرکات زشت و اعمالی که موجب سلب آسایش دیگران یا ضرر به اموال‌عمومی شود، ممنوع است و صاحبان اماکن عمومی مکلفند متخلف را به ماموران انتظامی معرفی کند.» از این‌رو نیروی انتظامی در اجرای اقدامات پیشگیرانه از جرم بدیهی است که باید در محل برگزاری کنسرت چه قبل از شروع، چه در خلال آن و چه در پایان آن حضور داشته باشد. البته باید در نظر داشت نیروی انتظامی تنها یکی از چالش‌های احتمالی در برگزاری کنسرت در شهرهاست و هنوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد نتوانسته به‌عنوان تنها نهاد حاکمیتی حوزه موسیقی جامه عمل بپوشاند و در این راستا با قوه قضائیه و شورای تامین استان ممکن است در چالش قرار بگیرد.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، موسیقی ، کنسرت
نام:
ایمیل:
* نظر: