bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
جمع‌آوری کالاهای قاچاق آغاز شد؛
اواسط اردیبهشت‌ماه بود که سازمان تعزیرات حکومتی، اولویت های سه‌گانه این سازمان در مبارزه با قاچاق را اعلام کرد. بر این اساس، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی سه اولویت این سازمان در مبارزه با قاچاق در پاییز امسال معرفی شدند.
اواسط اردیبهشت‌ماه بود که سازمان تعزیرات حکومتی، اولویت های سه‌گانه این سازمان در مبارزه با قاچاق را اعلام کرد. بر این اساس، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی سه اولویت این سازمان در مبارزه با قاچاق در پاییز امسال معرفی شدند.
پایگاه اطلاع رسانی تعزیرات حکومتی همان‌موقع اعلام کرد که این طرح ملی از ابتدای مهرماه با اولویت برخورد با «عرضه لوازم خانگی قاچاق» آغاز می شود. البته این موضوع به لوازم خانگی محدود نمی شد و طبق گفته رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی، مقرر شد تا بازرسان این اتحادیه از اول مهرماه به شناسایی و مقابله با کالای قاچاق - مشخصا تلفن همراه- در انبار ها و مغازه های اصناف بپردازند. 

بنابراین، یکم مهرماه به‌عنوان تاریخ اولیه طرح مبارزه با کالای قاچاق اعلام شد اما در نهایت، این طرح به مدت ۱۵ روز تمدید شد تا فرصت نهایی به فروشندگان لوازم خانگی که قاچاق نیستند و فاکتور خرید هم ندارند، داده شود تا برای تهیه فاکتور اقدام کنند.
این فرصت دو هفته‌ای به فروشندگان به‌منظور دریافت فاکتور از شرکت‌ها یا افراد وارد‌کننده در نظر گرفته شد تا کالاهای که ظن قاچاق در مورد آنها وجود دارد، زمان لازم و کافی را به‌منظور دریافت فاکتور داشته باشند. دلیل تمدید این طرح آن بود که برخی کالاها که در بازار از ماه‌ها قبل خریداری شده و فاکتور نداشتند و قاچاق نیز نبودند، بتوان به‌منظور تهیه فاکتور برای آنها اقدام کرد. بنابراین طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق شانزدهم مهرماه به‌منظور مبارزه با واردات و فروش هر نوع از کالاهای لوازم خانگی قاچاق آغاز می‌شود. در این زمینه، مسوولان عنوان کرده‌اند که این طرح به‌صورت مقطعی نخواهد بود. همچنین اعلام شده است که نیازی به ارائه برگه سبز خرید از سوی فروشندگان نیست و تنها ارائه فاکتور کافی است.

بر این اساس، نیمه دوم مهرماه، زمانی بود که مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق به‌عنوان آخرین مهلت به فروشندگان لوازم خانگی داده بودند تا برای کلیه کالاهای خود که دارای فاکتور خرید نیستند، فاکتور دریافت کنند. بدیهی است در این مدت، کالاهایی که فروشندگان آن نتوانند برای آنها فاکتور خرید جور کنند، پس از تاریخ یادشده به‌عنوان کالای قاچاق شناخته شده و جمع‌آوری می‌شوند.
حال، این فرصت به پایان رسیده و قرار است در مرحله اول اجرای طرح‌، به واحدهای صنفی عرضه‌کننده کالای قاچاق اخطار و در مرحله بعد، کالای قاچاق جمع آوری و جریمه نقدی برای واحد صنفی تعیین می‌شود. در همین راستا، لوازم خانگی قاچاق از امروز به‌عنوان اولین روزکاری در آغاز نیمه دوم مهرماه از سطح فروشگاه‌های عرضه‌کننده، جمع‌آوری می‌شوند.
در طرح جمع‌آوری کالاهای قاچاق، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که کالای قاچاق را عده ای که معمولا از خواص هستند، به‌صورت کلی وارد و توزیع می کنند و مغازه‌دار‌ها آن را می خرند تا به دست مردم برسانند؛ طبیعتا در این مسیر باید هر سه گروه مورد بررسی واقع شوند. 

البته واحد های صنفی مهم هستند چون خریدار کالای قاچاق وارد‌کنندگان هستند. اگر آنها خریدار نباشند، تقاضایی برای واردات از سوی خواص وجود نخواهد داشت اما بهتر است که دولت با ایجاد قوانین سخت‌تر، عرصه را بر این واردکنندگان تنگ کرده و اجازه ورود کالای قاچاق را ندهد. همچنین با مسوولانی که دستور ورود کالای قاچاق این افراد را به کشور می‌دهند باید شدیدترین برخوردها صورت گیرد تا دیگر کسی از قوانین تخلف نکند.
به‌نظر می‌رسد در دولت یازدهم، عزم جدی برای مقابله با قاچاق شکل گرفته است اما به هر حال بهتر است در کنار برخورد با آخرین حلقه، با خود واردکنندگان نیز برخورد قانونی و قاطعی صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: