bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵
حمیده ماحوزی در نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه:
روز گذشته نشست مطبوعاتی حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و در این نشست وی پیرامون پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی و نخستین آیین نکوداشت مفاخر شعر و ادب استان به ایراد سخن پرداخت.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
روز گذشته نشست مطبوعاتی حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و در این نشست وی پیرامون پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی و نخستین آیین نکوداشت مفاخر شعر و ادب استان به ایراد سخن پرداخت.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان خود را با یاد و نام شهدا و امام هشتم شیعیان متبرک کرد و گفت: این نشست مطبوعاتی در خصوص پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) (که در ٣١ استان و ٧٧ کشور جهان در قالب ٩٣ عنوان جشنواره در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، سینمایی، دیجیتال،ک ودک و نوجوان و... برگزار می‌شود) برنامه‌ریزی شده است. 

حمیده ماحوزی در ادامه با بیان این‌که از 17 آبان‌ماه همزمان با سالروز تولد امام موسی کاظم (ع)، پدر بزرگوار امام رضا (ع) فراخوان این جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر می‌شود، افزود: یکی از بخش‌های جشنواره‌ بین‌المللی رضوی، جشنواره ملی مشاعره رضوی است که امسال نیز برای دوازدهمین سال متوالی میزبان این جشنواره هستیم. 
وی با تاکید بر این‌که از 17 آبان‌ماه ثبت نام در جشنواره مشاعره ملی رضوی آغاز می‌شود، یادآور شد: ما در این جشنواره سه هدف را که عبارتند از: اشاعه ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت و برنامه های جنبی مکمل با فرهنگ رضوی دنبال می‌کنیم. 
ماحوزی با اشاره به این‌که افرادی که در این جشنواره نام‌نویسی کرده‌‌اند، از طریق داوری به مرحله بعد راه می‌یابند، خاطرنشان کرد: جشنواره ملی مشاعره رضوی یکی از جشنواره‌هایی است که داوری آن به‌صورت حضوری و زنده برگزار می‌شود. در نهایت نفرات اول تا هشتم جشنواره ملی مشاعره رضوی نیز در آیین پایانی این جشنواره که در بوشهر برگزار می‌شود، به‌صورت حضوری با افراد راه‌یافته به رقابت می‌پردازند و با رای هیات‌داوران به جشنواره بین‌المللی راه می‌یابند. به افراد برگزیده این جشنواره هم در مجموع جوایزی با ارزش ٩٤ میلیون ریال اهدا می‌شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص تفاوت دوازدهمین دوره جشنواره ملی مشاعره رضوی با دوره‌های پیش توضیح داد: تفاوت این جشنواره با سال‌های قبل در این است که ما در جشنواره دوازدهم بخش تقدیر از خانواده‌های رضوی را خواهیم داشت؛ یعنی خانواده‌هایی که اعضای آن به‌صورت انفرادی در برنامه شرکت می‌کنند، در پایان امتیازهای این خانواده‌ها جمع‌بندی می‌شود، سپس به خانواده‌هایی که امتیازات بیشتری کسب کرده باشند، جوایزی اهدا می‌شود. البته تنها به خانواده‌هایی که مقام‌های اول و دوم را کسب کرده‌اند، جایزه اختصاص می‌یابد. همچنین شب شعرهای رضوی را هم در برنامه این دوره از جشنواره ملی مشاعره رضوی داریم که این برنامه در طول سال انجام خواهد شد و دست‌کم سه شب شعر در برنامه‌های شب شعر استان در این زمینه گنجانده می‌شود.

حمیده ماحوزی همچنین با بیان این‌که در این دوره از جشنواره از افرادی که سال‌هاست در این برنامه شرکت می‌کنند و اشاعه‌دهنده این جشنواره هستند و دوستان و آشنایان خود را نیز به حضور در این جشنواره تشویق و ترغیب می‌کنند، تقدیر خواهیم کرد، تصریح کرد: ما در کنار جشنواره ملی مشاعره رضوی دو برنامه دیگر را که شامل برپایی یازدهمین نمایشگاه فرهنگی، هنری رضوی و هشتمین جشنواره استانی مشاعره رضوی دانش‌آموزی می‌شود، خواهیم داشت و با توجه با این‌که اداره‌کل آموزش و پرورش استان در سال گذشته در جریان برگزاری جشنواره استانی مشاعره دانش‌آموزی همکاری بسیار خوبی با ما داشت، امسال تصمیم داریم با همکاری این اداره‌کل جشنواره استانی مشاعره رضوی دانش‌آموزی را در تاریخی غیر از دهه کرامت برگزار کنیم. 
وی با اشاره به این‌که تشکیل اتاق فکر جشنواره ملی مشاعره رضوی یکی دیگر از برنامه‌های ما در خصوص این جشنواره بود، زیرا این اتاق فکر در برنامه‌‌ریزی‌ها و ایده‌ها بسیار به ما کمک می‌کند و از نظرات و پیشنهادهای این اتاق فکر برای بهتر برگزار کردن جشنواره استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: به کلیه نفرات شرکت‌کننده کمک‌هزینه سفر به استان پرداخت می‌شود و هزینه‌های اسکان و پذیرایی از این عزیزان به عهده ما خواهد بود چون ما میزبان آنها در استان هستیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری آیین نکوداشت مفاخر شعر و ادب استان در اواخر آبان‌ماه سال جاری اشاره و بیان کرد: همچنین ان‌شاءالله برگزاری نخستین نکوداشت مفاخر ویژه شعر و ادب استان را در پیش داریم. در زمان حاضر دبیرخانه این نکوداشت در استان فعال است و براساس پیشنهادی که اواخر سال گذشته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد، قرار است از شاعران و ادیبان فقید استان از جمله منوچهر آتشی، ایرج شمسی‌زاده، محمدرضا نعمتی‌زاده، خلیل عمرانی و حسن زنگنه تجلیل شود. این افراد براساس تالیف‌ها، آثار و به کمک و هم‌اندیشی با افرادی که در شعر و ادب فعالیت می‌کنند، انتخاب شده‌اند.
حمیده ماحوزی با بیان این‌که امیدوارم بتوانیم هر ساله از مفاخر و مشاهیر استان تقدیر و تجلیل کنیم، افزود: رونمایی از تندیس سه‌بعدی این مشاهیر، برگزاری نمایشگاهی از آثار و کتاب‌های شاعران و نویسندگان و نشست‌های نقد و بررسی آثار آنان از دیگر برنامه‌های جنبی این نکوداشت است.

وی با اشاره به این‌که این برنامه به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری انجمن شعر و ادب، انجمن سینمای جوانان بوشهر و انجمن دوستداران حافظ برگزار می‌شود، یادآور شد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری بوشهر قرار است یکی از پارک‌ها یا میدان‌های اصلی شهر به‌نام این شاعران نامگذاری شود و فریماه بوشهری نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای نامگذاری است و ما تاکید داریم که نام این بزرگان بر خیابان‌ها و مکان‌هایی در نقطه‌های مناسب این شهر قرار بگیرد.
ماحوزی با بیان این‌که تلاش می‌شود دبیرخانه همایش سالانه تجلیل از مفاخر فرهنگی استان برپا و برای تجلیل از مفاخر شعر و ادب استان برنامه‌ریزی شود، خاطرنشان کرد: در نظر داریم از یک سخنران ملی و همچنین از یکی از معاونت‌های وزراتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در این آیین دعوت کنیم. این نکوداشت اولین تجربه ما در بزرگداشت مفاخر شعر و ادب استان به‌صورت گروهی است و ان‌شاءالله این آیین 27 آبان‌ماه با حضور خانواده این بزرگان، مسوولان استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد که برای برگزاری هرچه‌بهتر این مراسم تاکنون سه جلسه با صاحب‌نظران حوزه ادب داشته‌ایم و یک نشست هم به امید خدا با خانواده‌‌های این عزیزان به‌‌منظور هماهنگی و شنیدن پیشنهادات آنها خواهیم داشت.

یادآوری می‌شود، بوشهر یکی از استان‌هایی است که هماره در عرصه ادب، فرهنگ و هنر حرف زیادی برای گفتن دارد و از دیرباز چهره‌های مطرحی را به جامعه معرفی کرده است. این استان که بر کرانه خلیج آبی و همیشه زیبای پارس خوش نشسته است، در بطن خود میراث گهربار فرهنگی را جا داده است، به‌طوری که شایسته است بوشهر را پایتخت فرهنگی خلیج فارس بنامیم، چراکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد در این اقلیم از خیلی سال‌ها پیش چاپخانه وجود داشته و از همان دوران روزنامه در این استان چاپ می‌شده است. در این استان نزدیک به دوازده سال است که جشنواره ملی مشاعره رضوی برگزار می‌شود و خوشبختانه با استقبال خوب هموطنان نیز مواجه شده است، برگزاری جشنواره ملی مشاعره رضوی در بوشهر خالی از لطف نبوده، به‌طوری که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این جشنواره همواره به این‌که به بوشهر می‌آیند، احساس خوبی دارند، چراکه دیدن خلیج فارس و بافت تاریخی این بندر استراتژیک برای آنها خاطرات به یادماندنی را رقم می‌زند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: