bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵
بازار تغییر نام در استان بوشهر داغ است، طوری که سال گذشته حدود ۹۰۰ درخواست به این منظور ثبت شده که نسبت به سال قبل تر رشد چشمگیری داشته است.
درخواست های تغییر نام به این اداره ارائه می شود و در اغلب موارد  شرایط لازم را احراز کرده و با آن موافقت می شود.
سید محمدطاهر شجاع الدین ادامه داد: براساس آیین نامه ۹ بندی تغییر نام، درخواست ها را بررسی و در صورتی که با آیین نامه مغایرت نداشته باشد، با آن موافقت می شود.

شکر، دختربس و افسرده
بر اساس ماده ۲۰ قانون ثبت احوال، انتخاب نام با والدین یا فرد اعلام کننده تولد است، البته همواره بر این موضوع تاکید شده که برای فرزندان نام ‌های مناسب و پسندیده انتخاب شود تا در آینده معرف خوبی برای آنها در جامعه باشد.
به موجب تبصره یک همین ماده قانونی، همچنین انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود یا انتخاب عناوین اعم از لشکری یا کشوری، القاب و نام‌های زننده و مستهجن و نامناسب، ممنوع است.
در این بین هستند خانواده هایی که در گذشته از اسامی خاصی برای نامگذاری فرزندان خود استفاده کرده و حالا برای تغییر نام آنها اقدام می کنند. برخی خانواده ها و یا افراد هم باوجود اینکه اسامی مناسبی دارند، ‌اما برای تغییر نام به اسامی خاص اصرار دارند، درخواست هایی که البته در اکثر موارد با آن موافقت می شود.
شاید باورش کمی سخت باشد، اما گشنه، گرگ آقا، چاه، یتیم، حلوا، افسرده و حلوا از اسامی افراد بوده که در ثبت احوال تغییر کرده اند.
در همین خصوص معاون اسناد هویتی ثبت احوال بوشهر به برخی تغییر نام هایی که طی سال گذشته درخواست بیشتری برای تغییر داشته اشاره کرده و می گوید: تغییر نام «شکر» به زهره، «دختربس» به معصومه، «ترک ناز» به گلناز، «مدینه» به مریم و «سکینه» به حمیده در بوشهر داشته ایم.
حدود ۹۰۰ درخواست در سال برای تغییر نام
آمار ثبت و احوال استان از بازار داغ تغییر نام حکایت دارد، طوری که سال گذشته قریب ۹۰۰ نفر با این درخواست راهی این اداره شده اند که نسبت به سال قبل از آن افزایش چشمگیری دارد.
معاون اسناد هویتی این اداره کل همچنین می گوید: در نیمه اول امسال هم بیش از ۴۵۰ مورد درخواست تغییر یا اصلاح نام داشته ایم که اکثر آنها خانم می باشند.

بیشترین نام نوزدان در بوشهر
در پایان، از شجاع الدین خواستیم تا نام هایی که بیشترین فراوانی را در استان داشته اند بازگو کند که وی با اشاره به آمار سال ۹۴ چنین گفت:
در میان نوزدان پسر ۱۵ نامی که بیشترین اقبال را داشته شامل: محمد ۱٫۴۸۵ نفر، حسین۴۴۱ نفر، امیرعلی۴۳۲ نفر، علی ۴۱۶ نفر، امیرحسین ۳۵۸ نفر، ابوالفضل ۳۳۳ نفر، علیرضا  ۳۰۳ نفر، محمدطاها ۳۰۱ نفر، رضا ۲۹۹ نفر، محمدرضا ۲۳۰ نفر، امیرعباس ۲۲۰ نفر، علی اصفر ۲۱۳ نفر، محمدمهدی ۲۰۴ نفر، محمدحسین ۲۰۱ نفر و مهدی ۱۹۵ نفر بوده اند.
در میان نوزدان دختر هم این ۱۵ نام بیشترین انتخاب را داشته اند: فاطمه ۱۰۷۷ نفر، زهرا ۵۵۷نفر، زینب ۲۸۱نفر، رقیه ۲۸۱نفر، یسنا ۲۸۹نفر، فاطمه زهرا ۲۸۹نفر، نازنین ۲۲۴نفر، مریم ۱۹۴نفر، باران ۱۹۴نفر، ریحانه ۱۱۱نفر، مهرسا ۱۰۸نفر، آوا ۱۰۲نفر، معصومه ۹۹نفر، سارا ۹۷نفر و مهسا ۹۶ نفر است.
به گفته وی، طی ۷ ماهه نخست امسال نیز در نوزدان دختر نام های «فاطمه، زهرا، زینب، رقیه، فاطمه زهرا» و برای نوزدان پسر نام های «حسین، محمد، امیرعلی، علی و ابوالفضل» بیشترین فراوانی را داشته اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: