bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
اصغر بردخونی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
خوشنویسی هنری ارزشی و چشم‌نواز است اما شوربختانه در سال‌های اخیر آن‌گونه که باید، مورد توجه واقع نشده است. این هنر تجسمی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بیشماری برای انعکاس و نمایش گوشه‌هایی از زیبایی کلامی آیین اسلام و ادبیات فارسی برخوردار است.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
خوشنویسی هنری ارزشی و چشم‌نواز است اما شوربختانه در سال‌های اخیر آن‌گونه که باید، مورد توجه واقع نشده است. این هنر تجسمی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بیشماری برای انعکاس و نمایش گوشه‌هایی از زیبایی کلامی آیین اسلام و ادبیات فارسی برخوردار است، به‌گونه‌ای که این هنر از بدو ورود اسلام به ایران و ترویج زبان عربی در کشور (به‌ویژه از دوره سلجوقی به بعد) در معماری حضور چشمگیری داشته و اکنون که به مساجد و شاه‌نشین‌های برخی از عمارت‌ها می‌نگریم، هنر جاویدان خوشنویسان این دیار را می‌بینیم که به زیبایی بر سردر، دیوار و... این بناها جا خوش کرده است اما چگونه شد که این هنر ارزشی و اصیل در جامعه فعلی مورد بی‌وجهی و بی‌مهری واقع شده است، سوالی است که مدت‌ها ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده و هر کس به ظن خود پاسخی برای آن می‌یابد!!!

 این هنر از قرن‌ها پیش شکل گرفت و با گذر زمان مانند سایر هنرهای دیگر تنوع یافت و از میان خطوط عربی خطوط بی‌نظیر و زیبای ایرانی آفریده شد، خطوطی نظیر تعليق، نستعليق و شکسته نستعليق که هر کدام از این خطوط از بطن دیگری پدید آمدند و به‌زیبایی بر کاغذ نشستند اما از میان این خط‌ها، نسعلیق دارای زیبایی منحصربه‌فرد و مسحورکننده‌ای است. در این چند سال اخیر هم از ترکیب نقش و خط تابلوهای زیبا و خوشرنگ نقاشی‌خط خلق شده‌اند. بسیاری از هنرمندان ایرانی با بهره‌جستن از این هنر، آیات الهی و اشعار شعرای صاحب‌نامی از خیام، باباطاهر، مولوی، حافظ، سعدی و عطار گرفته تا شهریار، نیما یوشیج و سهراب‌ سپهری را بر لوح سپید به‌شکل هنرمندانه و بی‌نظیری نگاشته‌اند. آثاری که هر چه به آنها می‌نگرید بیشتر پی به قابلیت‌های بی‌نظیر این هنر بی‌بدیل می‌برید، زیبایی‌های بصری که موجب آرامش دل‌های رمیده می‌شود.
اما چرا حال این هنر زیبا این سال‌ها چندان خوش نیست و روزبه‌روز از هنرهای فاخر و ارزشی خویش فاصله می‌گیریم و پناه به هنرهای مدرنی برده‌‌ایم که کمترین پیوندی را با فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی دارند؟! هنر خوشنویسی هنری است که نمی‌توان زیبایی و لطافتش را نادیده انگاشت. چرا مسوولان و متولیان فرهنگی همان توجه‌ای را که به هنرهای چون تئاتر و موسیقی دارند، نسبت به هنرهای تجسمی کمتر دارند؟! چرا ادارات با خرید آثار هنرمندان تجسمی از هنر آنها حمایت نمی‌کنند؟؟؟

 اگر مسوولان و مدیران دستگاه‌های دولتی و بخش‌های خصوصی برای همایش‌ها و نشست‌های تخصصی دستگاه متبوع خود که معمولا کارت هدیه و... را به افراد حاضر در این نشست‌ها می‌دهند، به‌جای آن آثار هنرمندان و نویسندگان منطقه خود را خریداری و هدیه کنند، آیا هنرهای اصیل و ارزشی ما دچار رکود، خمودگی و فراموشی می‌شوند؟! بنابراین با توجه به ورود بی‌‌‌رویه محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت چینی در بازار که امروزه نقش مخربی را در بازار هنر‌های تجسمی هنرمندان ایرانی ایفا می‌کند، می‌طلبد که مردم و مسوولان به‌منظور حمایت از هنر اصیل ایرانی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنر‌های تجسمی و صنایع دستی هنرمندان را حمایت کنند. مسوولان و متولیان فرهنگی برای رونق بازار هنرمندان تجسمی که حرف‌های بسیاری در این عرصه دارند، حراج فصلی یا بازارچه دائمی را راه‌اندازی کنند و به این طریق آن فاصله‌ای را که میان هنرمندان و مردم ایجاد شده، کم و کمتر کنند. مسوولان فرهنگی جامعه رسالت خطیر برعهده دارند، چراکه اگر در جامعه‌ایی هنرمندان و نویسندگان آن مایوس و ناامید شوند، خواه و ناخواه این یاس و نومیدی در آثار این هنرمندان و نویسندگان رسوخ می‌کند و از طریق همین آثار افکار مایوسانه و پوچ‌گرایانه نیز به درون افراد جامعه راه می‌یابد. بنابراین قبل از این‌که دیر شود بیاییم برای بهبود هنرهای نفیس و باارزشی چون خوشنویسی، نقاشی، عکاسی و... فکری بیندیشیم. 

حال این روزهای هنر خوشنویسی در بوشهر چندان خوشایند نیست، یکی از عمده‌ترین مشکلات هنرمندان این هنر در استان نبود گالری یا نگارخانه استاندارد در مرکز استان و همچنین سایر شهرستان‌هاست. با وجود این‌که بارها و بارها در این حوزه قلم‌فرسایی کردیم اما تا لحظه نوشتن این گزارش هیچ خبری از راه‌‌اندازی گالری حتی در مرکز استان نیست، هرچند تاکنون چندین بار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طرح ساخت نگارخانه را به شورای اداری استان ارائه کرده است اما شوربختانه در دولت تدبیر و امید در استان بوشهر کمترین اقبال به طرح‌های فرهنگی شده است. همان طور که اطلاع دارید هنر تاثیر مستقیم و بسزایی را در پویایی و نشاط جامعه ایفا می‌کند اما وقتی تامل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در این سه سال و اندی چندان توجهی به حوزه هنر و فرهنگ نشده است. در گزارش امروز پای صحبت یکی از هنرمندان مطرح خوشنویسی نشستیم که موفق شده در دو خط نستعلیق و شکسته درجه فوق ممتازی را کسب کند اما این هنرمند از بی‌توجهی‌ها بسیار دلگیر است. اصغر بردخونی متولد شهریور 1351 و عضو انجمن خوشنویسان ایران و مدرس انجمن خوشنویسان بوشهر است. 
این هنرمند نام‌آشنای هنر خوشنویسی در خصوص این‌که چرا هنر خوشنویسی در این سال‌های اخیر مورد بی‌مهری و بی‌توجهی واقع شده است، به بامداد جنوب گفت: شاید یکی از دلایلی که هنر خوشنویسی نتوانسته در جامعه کنونی ارتقا بیابد و به‌خوبی مطرح شود، تبلیغ نکردن و نبود اطلاع‌رسانی کافی در مورد این هنر است.

اصغر بردخونی در ادامه با اشاره به این‌که من در دو مقطع خط نستعلیق و شکسته نستعلیق فعالیت می‌کنم، افزود: در خصوص وضعیت هنر خوشنویسی در بوشهر باید بگویم که در سال 1374طبق آمار انجمن خوشنویسان ایران، استان بوشهر از لحاظ هنرجوی خوشنویسی بالاترین آمار را نسبت به جمعیت خود در خوشنویسی کشور داشت اما متاسفانه بعد از گذشت 21 سال این تعداد به یک دهم رسیده است.
وی درباره نقاط قوت خوشنویسی بیان کرد: همه حروف خوشنویسی دارای قوت هستند. «داند آن‌کس که آشنای دل است که صفای خط از صفای دل است». به‌خصوص خطی که از دل برون بیاید به‌طور قطع به دل بینده خواهد نشست. 
بردخونی با گلایه از بی‌توجهی مسوولان و متولیان فرهنگی استان نسبت به هنر خوشنویسی گفت: مسوولان استان به‌خصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به هنرهایی نظیر خوشنویسی بسیار کم‌لطف هستند، به‌طوری که بعد از سال 75 تاکنون هیچ جشنواره خوشنویسی در استان بوشهر برگزار نشده و اگر نمایشگاهی هم سالیانه به‌صورت گروهی یا انفرادی برگزار شده با هزینه شخصی خود هنرمند بوده است و متاسفانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مجموعه‌های فرهنگی هیچ نوع حمایتی از انجمن خوشنویسان ندارند.

این هنرمند خوشنویس درباره جشنواره‌های ملی هنرهای تجسمی نیز گفت: جشنواره خوشنویسی هر دو سال یک‌بار در ایران برگزار می‌شود و از هر شعبه انجمن خوسنویسان، افرادی که دارای مدرک بالایی (درجه ممتازی خط) هستند، می‌توانند یک اثر به این جشنواره ارائه کنند و این آثار از سوی هیات داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
اصغر بردخونی در پایان در پاسخ به این پرسش که غیر از هنر خوشنویسی به کدام هنر دیگر گرایش دارید، توضیح داد: تمام رشته‌های هنری را ارج می‌نهم ولی متاسفانه هیچ هنری ندارم و همواره سعی می‌کنم که با تکامل هنرم، خودم را هم کامل کنم. در اینجا جا دارد از آقای زارعی، دوست خوبم که موجب دلگرمی من در هنر خوشنویسی است، تشکر کنم.
یادآوری می‌شود، اصغر بردخونی، خوشنویس مطرح بوشهری تاکنون در بیش از 45 نمایشگاه گروهی و انفرادی خوشنویسی در استان بوشهر و خارج از استان حضور داشته و چندین مقام اول و دومی جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای خوشنویسی را در کارنامه هنری خود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: