bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت، وزیر اقتصاد دولت روحانی در یک اقدام عجیب و دور از انتظار، سه کارته شد تا مسیر برای استیحضاح وی فراهم شود. در حالی که وزیر اقتصاد هفته گذشته سومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد، موضوع استیضاح وی از سوی برخی نمایندگان مخالف دولت در بهارستان پیگیری می‌شود و از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان مخالف استیضاح علی طیب‌نیا، در مقابل این شرایط موضع‌گیری کرده‌اند.

این وزیر دولت تدبیر و امید که در زمان معرفی وزرا و رای‌ اعتماد رکوردی تاریخی از خود بر جای گذاشت، اکنون سه کارت دریافت کرده است و انتظار می‌رود که این استیحضاح محکی برای وزارتخانه او و نمایندگانی که از وی طرح سوال کرده‌اند باشد. از همان ابتدا که دولت روحانی قدرت را به دست گرفت، بهارستان‌نشینان ساز خود را خلاف کوک کردند تا بسیاری از وزرای این دولت یا تایید نشده، یا استیحضاح شوند و یا اینکه با دریافت‌های کارت‌های زرد متعدد، منتظر بمانند که بر خلاف چه کسانی حرکت می‌کنند تا کارت آخر را هم بگیرند.

اینجا مجالی نیست که بسیاری از مسائل گفته شود. اما شاید بتوان با موشکافی و باز کردن برخی موارد به این سوال رسید که چرا نمایندگان مجلس می‌خواهند مانع از کار درست و صحیح دولت شده و با آن مقابله کنند. واقعیت آن است که اکثریت اصولگرای حاکم بر مجلس پس از توافق هسته‌ای به این فراست رسیده‌اند که دولت روحانی برای چهار سال بعد هم شانس حضور دارد. هدف آنها از مخالفت با توافق، ضربه زدن به دولت برای یک دوره‌ای کردن آن بود، اما اکنون به‌نظر می‌رسد با ناامیدی از این طرح، می‌خواهند با تکیه بر اصل پیش پا افتاده و نخ‌نما شده ناکارآمد نشان دادن دولت، امور خود را به‌پیش ببرند.

به همین علت آنها به‌سراغ قلب و نقطه قوت دولت رفته و تلاش دارند تا از نگاه اقتصادی روحانی را تضعیف کرده و یکی از وزرای خوش‌فکر و قدرتمند او را بر زمین بزنند. کسانی که اخلاق، رفتار و افق دید علی طیب‌نیا را می‌دانند و می‌شناسند، صراحت لهجه و قدرت تصمیم‌گیری را از نکات بارز وی می‌دانند. وقتی مهرداد بذرپاش از وزیر سوالی را مطرح کرد، فکر نمی‌کرد به‌دلیل نامناسب بودن سوال، وزیر به‌آن پاسخ نخواهد داد و همین مساله باعث خواهد شد تا با دریافت کارت سوم مسیر برای استیضاح طیب‌نیا فراهم شود.

هر چند بر اساس اخبار دریافتی ما این نماینده مجلس اکنون از کرده خود پشیمان است، اما سوال اینجاست که چرا و چگونه دیگر نمایندگان مجلس حاضر هستند وزیری را که تورم کمرشکن و 40درصدی دولت قبل را به میزان قابل‌ توجهی کاهش داده و آن را تا مرز یک رقمی برساند، از گردونه اقتصادی و تصمیم‌گیری کشور خارج کنند و مردم را دچار بحران جدیدی کنند تا به منویات سیاسی خود برسند؟ پاسخ این سوال مشخص است، شاید برای بسیاری ماندن در قدرت بیش از آرامش و رفاه مردم اهمیت و ارزش دارد، البته امیدواریم که این‌گونه نباشد. 

برچسب ها: کریم جعفری
نام:
ایمیل:
* نظر: