bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
سعید بردستانی متولد نهم بهمن 1357 در خرمشهر است و بزرگ شده بندر دیر. در دانشگاه شهید باهنر کرمان مهندسی مکانیک خوانده و این روزها در صدا و سیمای مرکز بوشهر به تهیه کنندگی تلویزیون مشغول است. با نخستین مجموعه داستانش «هیچ» که در سال 1385 از سوی نشر ققنوس چاپ و منتشر شده، در ادبیات داستانی ایران خوش درخشیده است.
بامداد جنوب/فرشته قهرمانی:
سعید بردستانی متولد نهم بهمن 1357 در خرمشهر است و بزرگ شده بندر دیر. در دانشگاه شهید باهنر کرمان مهندسی مکانیک خوانده و این روزها در صدا و سیمای مرکز بوشهر به تهیه کنندگی تلویزیون مشغول است. با نخستین مجموعه داستانش «هیچ» که در سال 1385 از سوی نشر ققنوس چاپ و منتشر شده، در ادبیات داستانی ایران خوش درخشیده است.

این کتاب مورد توجه برخی از جایزه های ادبی ازجمله بنیاد گلشیری، گام اول و... قرار گرفته و برای نویسنده اش اعتبارآفرینی کرده است. بردستانی از نام های مستعد در داستان نویسی امروز بوشهر است که در آینده از او بیشتر خواهیم شنید و به حتم می توان گفت داستان نویسی بوشهر در آینده با نام هایی همچون او، رقم خواهد خورد. «نهنگ تاریک » نیز عنوان مجموعه ای دیگر از داستان های کوتاه اوست که توسط نشر پیدایش منتشر شده است. 

نظرات، نقدها، مقالات و داستان‌هايش در نشريات و روزنامه‌های کارنامه، شرق، همبستگی و نسيم جنوب به چاپ می‌رسد. آثار او مقام‌های مختلف اعم از کانديداتوری يا برگزيدگی در جشنواره‌های مختلف ادبی مانند جشنواره‌ مطبوعات، کنگره‌ شعر و داستان جوان کشور بندرعباس، جايزه‌ ادبی اصفهان، جايزه‌ ملی جوانان را برايش به همراه داشته است. 
«نهنگ تاریک» نوشته سعید بردستانی که ناشر آن را تجربه‌ای تازه برای مخاطب می‌داند؛ به تازگی از سوی نشر پیدایش منتشر شده است. این کتاب دومین اثری سعید بردستانی، نویسندة اهل جنوب کشورمان است؛ اولین مجموعه داستان او به نام «هیچ»، سال 1385 توسط «نشر ققنوس» منتشر شد و توانست نظر اهالی ادبیات را جلب کند. این کتاب که در هفتمین دوره جایزه ادبی گلشیری نامزد شد، نام او را به عنوان یک نویسنده جوان و مستعد در حوزه ادبیات داستانی مطرح کرد.
مجموعه داستان «نهنگ تاریک» از ده داستان به نام‌های «پایان وضعیت»، «بی‌خواب‌ها»، «ایستاده می‌میریم»، «دویدن»، «برکت»، «ماهی مقدس موسی»، «آن بالایی»، «فرشتة دستشویی»، «تنبیه هیرو» و «داستان آپارتمانی» تشکیل شده است. این داستان‌ها گرد هم آمده‌اند تا دومین مجموعه داستان سعید بردستانی را بیافرینند. "نهنگ تاریک" پس از مجموعه داستان "هیچ" (ققنوس، 1385) دومین کتاب این نویسنده است که مانند اثر اول او داستان های متفاوتی را در فضای داستان نویسی ما خلق می کنند. اما رویکرد نویسنده این بار از واقعیت دورتر شده و داستان ها شکلی سوررئالیستی به خود گرفته‌اند. داستان‌ هایی به شدت بعید و به شدت ملموس که با طنزی تند و تیز روایت شده است.

سعید بردستانی دربارة این کتاب می‌گوید: طنز عنصر پررنگ این مجموعه است. عنصری که هرچند با من بیگانه نبوده‌، اما در مجموعة «هیچ» کمتر افتخار بروز داده بود. در واقع این‌بار آدم‌های نابابی آمده‌اند که به‌جای فضای سنگین و تراژیک، ناخواسته نوعی فضای بی‌قیدانه و سرخوشانه بر داستان حاکم می‌کنند.
این مجموعه داستان در 103 صفحه و با قیمت 8000 تومان، تازه‌ترین اثری است که انتشارات پیدایش در حوزه ادبیات بزرگسال منتشر کرده است.
نویسنده مجموعه داستان «نهنگ تاریک» در خصوص انتخاب نام جدیدترین اثر خود به بامداد جنوب گفت: من همیشه علاقه دارم که نام کتاب هیچ یک از نام‌های داستان‌هایم نباشد. نهنگ تاریک بیشتر شامل یک تم کلی است که در تمام داستان‌ها جریان دارد و بسیاری از افراد شاید به برداشت سمبلیکی از داستان علاقه‌مند باشند اما منظور از تاریکی، تاریکی ذهنی و فکری است که ممکن است بر شخصیت‌های داستان‌ها حاکم باشد.

سعید بردستانی با بیان اینکه هر یک از ده داستان منتشر شده در کتاب، در حال و هوایی متفاوت خلق شده‌اند و نگارش آنها از سال 80 تا 88 به طول انجامیده است، تصریح کرد: وجه مشترک تمامی داستان‌ها این است که همگی در فضای شهری اتفاق افتاده‌ و از فضاهای بومی و فولکوریک دور شده‌اند.
وی فضای داستان‌های «نهنگ تاریک» را مختص انسان‌های امروزی دانست و افزود: شخصیت‌های داستان، انسان‌های معاصر هستند و ممکن از هر یک از ماها باشند و جنس آدم‌ها و زبانی که به کار می‌برند زبان طنز است و دارای رفتاری بی قید و شرط هستند و نسبت به نخستین مجموعه داستان من، کمتر با زبان جدی و ادبی صحبت می‌کنند.

این نویسنده جوان بوشهری به مضمون مجموعه داستان خود اشاره کرد و گفت: شخصیت‌های داستانی این کتاب افرادی هستند که در موقعیت‌های مختلف و پیچیده‌ای قرار می‌گیرند یا آدم‌های غاصبی هستند که می‌خواهند مایملک افراد را از آنها بگیرند. این مجموعه داستان به واکنش افراد در چنین شرایطی می‌پردازد.
وی با بیان اینکه این کتاب در حال حاضر در تهران توزیع شده است، گفت: در هفته‌های آتی «نهنگ تاریک» در استان‌های سراسر کشور توزیع خواهد شد و امیدوارم این کتاب مانند مجموعه داستان «هیچ» بازخورد خوبی داشته باشد و مذاق مخاطبان خوش بیاید.
بردستانی از رمان «تار مو» را از دیگر آثار خود بیان کرد و افزود: این رمان و چند تالیف و ترجمه دیگر نیز دارم اما تاکنون به چاپ نرسیده است.

برچسب ها: سعید بردستانی
نام:
ایمیل:
* نظر: