bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
گفت‌وگو با یک مجری رادیو؛
رادیو از جمله رسانه‌هایی است که نقش بسیار تاثیرگذاری را در بیان مشکلات‌، دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... یک جامعه ایفا می‌کند. افرادی که وارد دنیای جذاب و شیرین رادیو می‌شوند، دیگر یارای خروج از این وادی پر از هیجان را ندارند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
رادیو از جمله رسانه‌هایی است که نقش بسیار تاثیرگذاری را در بیان مشکلات‌، دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... یک جامعه ایفا می‌کند. افرادی که وارد دنیای جذاب و شیرین رادیو می‌شوند، دیگر یارای خروج از این وادی پر از هیجان را ندارند. آنها می‌کوشند تا پیش از هر زمانی از جنس مردم و دردهای آنها باشند. گویندگان و مجریان رادیو در واقع زندگی‌شان را از آن پس با این رسانه تطبیق می‌دهند. آنها نقش بی‌بدیلی را در آگاهی‌بخشی و دانایی‌افزایی جامعه ایفا می‌کنند. بنابراین در این میان همیشه آن دسته از مجریانی موفق هستند که بیش از هر چیزی مردم و توسعه جامعه برای آنها دارای اهمیت باشد. گویندگانی که با مطالعات به‌روز و مفید سعی دارند افراد جامعه را برای یک زندگی متعادل و آرام دعوت کنند.

رادیو بوشهر یکی از فعال‌ترین رسانه‌های است که تاکنون نشان داده است از جنس مردم بوده و می‌کوشد با به‌کارگیری مجریان و گویندگان توانمندی و خوشفکری نظیر شاهین بهرام‌نژاد، نگین گتویی، مسعود فیروزی، محمدمهدی محمدیان و... برنامه‌های متنوع و جذابی را متناسب با اقلیم و فرهنگ جنوب تولید و پخش کند. این رسانه شنیداری امروزه در میان اهالی بوشهر از محبوبیت خاصی برخوردار است. در این میان، یکی از برنامه‌هایی که امسال توانست به‌خوبی جای خود را در دل مردمان این خطه باز کند، برنامه «پنج‌دری» است که تهیه‌کنندگی آن را محمدمهدی محمدیان، گوینده، نویسنده و تهیه‌کننده باتجربه بوشهری عهده‌دار است. در این خصوص گفت‌وگوی مفصلی را با وی صورت دادیم که در ادامه می‌آید.

چگونه جذب و وارد رادیو شدید؟
من خیلی اتفاقی سال 74 یا75 بود که برای برنامه کودک تست دادم و قبول شدم. اوایل در برنامه‌ای به‌نام «بچه‌های ساحل» تکه‌های نمایشی خیلی کوتاه و مفیدی اجرا می‌کردم. روزهای خوبی بود. بعدها به‌ کمک‌ همکاران محترمی که آنجا بودند، توانستم کم‌کم پله‌های ترقی را طی کنم. البته مدتی به‌خاطر تحصیل و سربازی از صدا و سیما فاصله گرفتم تا این‌که از سال 78 به‌طور جدی دوباره با صدا و سیما با اجرای برنامه کودک و بچه‌های ساحل کارم را شروع کردم و در این برنامه ایفاگر نقشی به‌نام «رحیم» بودم. الان هم حدود 18 یا 19 سال است که در صدا و سیما مشغول به فعالیت هستم.

رادیو را چگونه دید؟ و چقدر توانسته‌اید با آن ارتباط برقرار کنید؟
رادیو رسانه گرم، دلچسب و فراگیری است که همبستگی و وحدتی شگفت‌آوری میان گوینده و مخاطبش به‌وجود می‌آورد که شما حاضر نیستید از آن دل بکنید؛ یعنی اگر الان در سیما جای خالی هم وجود داشته باشد و مرا ملزم کنند که در آن قسمت مشغول به‌کار شوم، باز هم رادیو را بر تلویزیون ترجیح می‌دهم، به‌طوری که بارها شده است که همکاران من در سیما به‌دلیل نپذیرفتن درخواست همکاریشان از من ناراحت شده‌اند، هرچند که هیچ‌وقت دوست ندارم همکارانم را ناراحت کنم اما ترجیح می‌‌دهم همیشه به گفته پدرم «یک جا باشم اما همه جا باشم» عمل کنم. هرچند پیش از این اجراهای خیلی خوبی در برنامه‌های شونشینی و گزارش‌های خبری داشتم ولی احساس کردم در رادیو آرامش بیشتری دارم. به همین دلیل رادیو انتخاب من شد و در واقع با آن زندگی می‌کنم.

یکی از اقدامات خیلی خوب شما تهیه و تولید برنامه خوبی چون «پنج‌دری» است، چطور به فکر تولید این برنامه افتادید؟
پیش از این‌که وارد بحث شوم لازم است که اشاره کنم این برنامه سال‌های پیش به همت آقای قائدی تهیه می‌شد، در واقع طرح آن را من نداده‌ام ولی بنا به دلایلی تولید این برنامه بعدها متوقف شد تا این‌که از سوی آقای مشایخ مدیر پخش، آقای حجری و صفر‌پور عزیز پیشنهاد شد که دوباره تولید و پخش برنامه «پنج‌دری» آغاز شود. من هم پیشنهاد همکاران را برای تهیه‌کنندگی آن پذیرفتم و برای‌این‌که این برنامه با مشکل قبلی روبه‌رو نشود؛ یعنی این‌که تولید آن در وسط راه دیگر متوقف نشود، تمام تلاشم را کردم تا اجرای دوباره آن را بر اساس طرح و ایده‌ای نو پایه‌ریزی شود و بتواند مخاطبان خود را بیابد، چون وقتی ما می‌گوییم «پنج دری» یعنی در واقع پنج در را به‌سوی سیاست، اقتصاد، اجتماع، هنر و فرهنگ و ورزش باز کرده‌ایم.

در دوره جدید برنامه «پنج‌دری» ایده‌های نویی که اجرائی کردید، کدام هستند؟
یکی اطلاع‌رسانی خبرهای حوزه دانش‌آموزی به همت غلامرضا احمدی، هنرمند خوب هم‌استانی است، دوم آشتی دادن رادیو با روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های استانی بود، یعنی ما در این برنامه هر روز تیترها و خبرهای مهم روزنامه‌های استانی نظیر بامداد جنوب و پیام عسلویه یا هفته‌نامه‌هایی چون پیغام، احاد جنوب و... را می‌خوانیم، کار جدید دیگری که در سال 95 داشتیم اجرای بخش هنری و ادبی است که علی هوشمند شاعر هم‌استانی اجرای آن را برعهده دارد. همچنین پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی است که اجرای این بخش هم بر عهده ایمان ندومی یکی از خبرنگاران خوب بوشهر است و همچنین آقای قنبر‌پور هم در اجرای بخش ورزشی پنج‌دری ما را همراهی می‌کند. اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که ما در پنج‌دری آدم‌های جدیدی را وارد رادیو کرده‌ایم که سابقه اجرا در آن را نداشته‌اند. خیلی جالب است گاه پیش می‌آید که دو نفر خارج از صدا و سیما دارند در برنامه گفت‌و‌گو می‌کنند، مثل گفت‌وگوی آقای ندومی با مدیریت بحران استان که ما در این گفت‌وگو هیچ دخل و تصرفی نداشتیم. بنابراین تلاش کردم در این برنامه اثبات کنم که رادیو یک رسانه مردمی است و باید در اختیار آنها باشد که ما به‌خوبی این حقیقت را پنج‌دری نشان داده‌ایم. در اینجا یادآوری کنم که ماهیت اصلی برنامه ما اطلاعی‌خبری است ولی ما آمدیم حالت سرگرمی به آن دادیم که خسته‌کننده نباشد. زمان اجرای برنامه هم پنجاه دقیقه است و ما کوشیدم در این زمان به‌صورت مفید به مباحث و مسائل مهم استان بپردازیم.

دغدغه‌هایی که در این برنامه دارید، کدام است و چگونه تلاش کردید ارتباط خود را با مردم حفظ کنید؟
همیشه این دغدغه را داشته‌ام که در این برنامه دست روی بیان مشکلات و دغدغه‌هایی بگذارم که کمتر کسی یارای بیان آنها را داشته باشد، یعنی در تلاش هستم تا به مسائلی بپردازیم که دغدغه مردم است یا نیاز است در مورد آنها شفاف‌سازی شود. ما در این برنامه روند ساخت بیشتر پروژه‌هایی که در استان در حال ساخت هستند، مورد بررسی قرار می‌دهیم که مثلا چقدر این پروژه پیشرفت یا پسرفت داشته است. تمام بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی را معرفی می‌کنیم. یک نکته جالب در بخش اقتصاد برنامه این است که به بازار تمام شهرستان‌ها و حتی روستاها سر می‌زنیم، قیمت تره‌بار و میوه‌ها را جویا می‌شویم و... . شاید به همین دلیل است که در میان مردم جا باز کرده‌ایم، چراکه کارشناسان و مجریان این برنامه خود را از جنس مردم می‌دانند. یکی از ابتکاراتی که در این برنامه داشتیم طرح کردن سولات پیامکی است که برگرفته از دغدغه‌های مردم است و البته ما در این سوالات سعی می‌کنیم آنها را به اظهار نظر و طرح پیشنهاد حول مباحث مطرح شده، ترغیب کنیم، مثلا با طرح سوالاتی نظیر این‌که‌ زنان چه نقشی در اقتصاد خانواده دارند؟ یا اینکه شما چقدر به پس‌انداز فکر کنید؟ و... ، چون این روزها عمده دغدغه مردم مسائل و شرایط اقتصادی است و مردم خوششان می‌آید که در مورد دغدغه‌هایشان با آنها صحبت کنید. نکته قابل توجه این است که سوالات ما به‌صورت بله یا خیر نیست، بلکه شنونده وقت ‌می‌گذارد و برای ما نظرش را مشروح می‌نویسد. این خیلی برای ما ارزشمند است که شنونده به سوالات و دغدغه‌های ما اهمیت می‌دهد.

چه مدت از برنامه «پنج‌دری» را به معرفی فرهنگ و هنر و رویدادهای این حوزه اختصاص می‌‌دهید؟
هر هفته‌ها چهارشنبه‌ها در این برنامه علی هوشمند (کارشناس فرهنگی و هنری برنامه) بخش ادبیات و شعر و پیمان زنده‌بودی نیز بخش هنر، سینما و تئاتر بوشهر را برای ما اجرا می‌کنند و در کل هر روز بین پنج تا شش دقیقه از برنامه به مسائل فرهنگی توجه دارد. البته ما در «پنج‌دری» یک روز در میان به معرفی مشاهیر استان می‌پردازیم، کسانی که در اعتلای فرهنگ و هنر این خطه نقش تاثیرگذاری داشته‌اند.

آیا در این برنامه به موضوع کتاب و کتابخوانی هم می‌پردازید؟
در سال‌های اخیر شاید یکی از عواملی که باعث عقب‌ماندگی ما شده است، بی‌توجهی به مقوله کتاب و کتابخوانی است. واقعا ما در استان از فرهنگ کتابخوانی خیلی عقب افتاده‌ایم و سرانه‌ مطالعه‌ کتاب در بوشهر نسبت به استان‌های دیگر بسیار پایین است. ما در برنامه پنج‌دری سعی کردیم به سهم خود مردم را با کتاب آشتی بدهیم و با معرفی کتاب نویسندگان بومی در بخش ادبی و هنری برنامه به‌خصوص کتاب‌هایی که در مورد بوشهر نوشته‌ شده، سعی کردیم هم آگاهی‌بخشی کنیم و هم مخاطب را به سوی کتاب و کتابخوانی ترغیب و تشویق کنیم.

در سال جدید قرار است کدام بخش را به این برنامه اضافه کنید؟
ان‌شاء‌الله بخش سردبیر بخش جدیدی است که تصمیم داریم در سال 96 به برنامه افزوده شود. قرار است در این بخش هر هفته یک سردبیر را به برنامه‌ دعوت کنیم و از آنها بخواهیم که تیتر یک روزنامه‌ یا نشریه خود را تحلیل کنند و پیرامون آن به مخاطبان توضیح بدهند.

غیر از برنامه «پنج‌دری» دیگر در کدام بخش‌های رادیو فعالیت دارید؟
علاوه بر برنامه «پنج‌دری»، من تهیه‌کننده برنامه «پسین ورزش» هستم که هر روز ساعت 17 تا 17:30 پخش می‌شود. همچنین در بخش طنز برنامه «سی‌مو، سی تو» هم فعالیت می‌کنم. در برنامه «گنجینه» هم در کنار شاهین بهرام‌نژاد به‌عنوان دستیار تهیه حضور دارم. برنامه «جمعه‌ها با ورزش» که یکی از برنامه‌های پرطرفدار ورزشی است هم اجرا می‌کنم در اینجا ذکر یک نکته را واجب می‌دانم و آن هم این است که صدا و سیمای بوشهر تنها مرکزی است که گزارش ورزشی تیم‌های فوتبال خود را به‌صورت زنده پخش می‌کند، یعنی ما تمام بازی‌های تیم‌های ایرانجوان و پارس جم را که حتی در خارج از استان هم برگزار می‌شود، نیز پخش می‌کنیم.

رادیو چه چیزی به شما داده است؟ آیا این امکان وجود دارد که روزی رادیو را ترک کنید؟
رادیو به من شخصیت و هویت اجتماعی داده است. همین که شما به من زنگ می‌زنید و می‌گویید می‌خواهم با شما گفت‌وگو کنم، برای من بسیار ارزشمند است، چراکه این هویت و اعتبارم را مدیون رادیو هستم یا این‌که وقتی در سطح شهر مردم با روی گشاده ما را پذیرا می‌شوند و می‌شناسند، خیلی خوشحال می‌شوم. خوشبختانه رادیو در بین مردم بوشهر بسیار محبوب است و یکی از دلایل جذابیت رادیو در بوشهر هم این است که افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، از جنس خود مردم هستند. با جرات می‌گویم رادیو بوشهر تنها رسانه‌ای است که واقعیت‌ها را می‌گوید و می‌بینید و دغدغه‌های مردم را به همان شکلی که است، بیان می‌کند. همچنین تنها رسانه‌ای است که در لحظات بحرانی نظیر سیل، زلزله و... در کنار مردم و مسوولان است. هیچ وقت به رفتن از رادیو فکر نمی‌کنم، حتی اگر به روز اول برگردم، باز هم صدا را انتخاب می‌کنم. خیلی برایم عذاب‌آور است که بخواهم از رادیو جدا بشوم واقعا و از ته دلم می‌گویم که شخصیت اجتماعی و هویت اجتماعی را مدیون کارم هستم و همیشه هم قدر جایی را که هستم، می‌دانم و سعی می‌کنم به کارم بدون حاشیه ادامه بدهم.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: