bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
اصلاح‌طلبان از ضرورت ائتلاف تا واقعیت افتراق
در حالی که اعضای شورای هماهنگی تاکید می‌کنند باید به سمت اتحاد رفت و رئیس‌ دوره‌ای آن نیز انتخاب دو هیات انتخابات را خطری واقعی ارزیابی می‌کند، در شماره‌های آینده سراغ اعضای ائتلاف خواهیم رفت و دیدگاه آنها را جویا می‌شویم. البته باید منتظر ماند و دید که آیا نیروی سوم اصلاحات در استان تشکیل خواهد شد و برای گفت‌وگو سراغ آنها خواهیم رفت یا نه؟
بامدادجنوب - مریم خوئینی: اصلاح‌طلبان استان چند هفته‌ای است که خبرساز شده‌اند. به‌توافق نرسیدن دو جریان حاضر اصلاحات در استان برای تفاهم و توافق جهت حضور در انتخابات مجلس دهم که دلایل متعددی دارد، موجب نگرانی بسیاری از همراهان این گرایش سیاسی پرطرفردار در استان شده است. این نگرانی تا آنجا ادامه یافته است که روزنامه بامدادجنوب در یکی از سرمقاله‌های خود احتمال شکل‌گیری موج سوم اصلاح طلبی در استان را داد.

این دو جریان که پس از حضور مصطفی سالاری در استان در برابر هم قرار گرفتند – شورای هماهنگی سیاست‌‌های استاندار را تایید و ائتلاف اصلاح‌طلبان آن را رد می‌کند – با انتخاب کمیته نظارت بر انتخابات در درون خود نشان دادند که فعلاً قصدی مبنی بر ائتلاف با هم ندارند و بر آن هستند که تا آخر این خط بروند. هر چند این انتظار بعید است که حتی این دو جریان از یک کاندیدای واحد در جریان انتخابات هفتم اسفندماه بهره بگیرد.

در این میان در خبرهای رسیده از تهران نیز حکایت از آن دارد که بزرگان اصلاحات از تحولات داخل استان راضی نیستند و مانند بخش بزرگی از جوانان اصلاح‌طلب که این روزها به دلیل پاره‌ای مسائل زده شده‌اند، در انتظار حل و فصل نهایی اختلافات هستند. البته گفته می‌شود که هم شورای هماهنگی و هم دیگر سران اصلاحات در تهران از تشکیل نیروی سوم اصلاحات در استان مطلع بوده و با توضیحات ارائه شده، حتی در این زمینه قانع نیز شده‌اند.

با این وجود، رئیس جدید دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در جلسه پیشین این شورا در دفتر هفته‌نامه نصیر بوشهر انتخابات شد. اکبر صابری دبیرحزب اعتدال و آزادی و مدیر مسوول هفته نامه اتحاد جنوب گفته می‌شود با حضور شش نفر از اعضای شورای هماهنگی انتخاب می‌شود. پیش از این مرتضی سراجی دبیر حزب اعتماد ملی استان بوشهر وحسن لاوری عضو مجمع پیروان خط امام و قدرت‌الله رحیمی از انجمن اسلامی معلمان، ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را بر عهد داشتند.

انتخابات دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر که طبق اساسنامه تعریف شده این جبهه برگزار می‌شود، پس از انتخاب هیات نظارت بر انتخابات این شورا، بار دیگر توجه‌ها را به سمت این دو جریان سیاسی و آینده آنها جلب کرد. در طول چند هفته گذشته به موازات چنین رویدادهایی، در گروه‌های اجتماعی انتقادهای گسترده‌ای صورت گرفت.

این رویدادها حتی موجب انتقاد برخی از اصلاح‌طلبان شناخته شده استان شده است.
دبیر حزب اعتمادملی استان یکی از این افراد است که در مورد روند تحولات در جریان اصلاحات استان انتقاد شدیدی دارد. مرتضی سراجی که قرار است در یک گفت‌وگوی مشروح با بامداد جنوب به مهمترین تحولات سیاسی استان در طول 18 سال گذشته بپردازد، در این رابطه به ما می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر کسانی که دایه‌دار کارکرد حزبی در استان هستند معتقد به راه  و منش حزبی نیستند و قوائد  فعالیت حزبی را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه حزب اعتمادملی دفتر داشت اما بنا به دلیلی در حال حاضر دفتر اعتمادملی بسته شده است اما اکنون ببینید با وجود احزاب فراوان در استان، کدام یک از این احزاب دفتر و محل ثابتی برای فعالیت دارند، تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌شود به‌طور واضح صحبت کرد و نقدی هر چند کوچک را مطرح کرد. اما نمی‌شود این نکته را بیان نکرد که فعالیت حزبی، امروزه شبیه به باندبازی شده است. پیش از این ما بخشی از اختلافات را در استان حل کردیم اما باز هم همه چیز به روال قبل بازگشت. سراجی اضافه کرد: در استان ما آنگونه که پیداست برخی سعی می‌کنند انحصاری عمل کنند، البته این عملکرد انحصاری یک طرفه نبوده هر دو طرف  نگاهی انحصارطلبانه به امور دارند.

وی با نگاهی به گذشته گفت: ببینید ما در گذشته چه کردیم که توانستیم یک ائتلاف را شکل بدهیم و همه یرا زیر چتر واحد اصلاحات قرار دهیم، اکنون چه اتفاقی رخ داد که دوباره به خانه اول مان برگشتیم.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی پیشین اصلاحات در خصوص دوره‌ای سه ماهه ریاست این شورا گفت: در مرکز نیز اینگونه عمل می‌شود و ریاست شورای هماهنگی دوره‌ای است چرا که در تهران در عین حال که اختلافاتی وجود دارد اما باز هم  همه احزاب گرد هم جمع می‌شوند و تابع نظر جمع هستند برهمین اساس چرخش حزبی را نیز پذیرفتند. با این نگاه ریاست به همه احزاب عضو شورا در یک دوره‌ای سه ماهه می‌رسد. همانگونه که می‌دانید، در تهران یک عده قائل به شورای مشورتی هستند، یک عده نیز قائل به شورای هماهنگی ولی با این وجود چون رویکرد و عملکردشان حزبی است قواعد بازی را پذیرفتند.

حسن لاوری عضو مجمع پیروان خط امام نیز در این باره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: با توجه به شرایط موجود اگر بخواهم یک راهکار برای اتحاد و انسجام بیشتر نیروها ارائه بدهم این است که ابتدا باید منیت‌ها را کنار بگذاریم و منافع جمعی رابر منافع فردی ترجیح بدهیم، مساله بعدی هم این است که منافع جمعی اصلاح‌طلبان باید محور فعالیت‌های جریان‌های اصلاح طلب باشد.

مدیر مسسوول هفته نامه نصیر تصریح کرد: هرچند اختلاف نظر وجود دارد و یک امر طبیعی است چراکه در خانواده هم ممکن است گاهی اختلاف به وجود بیاید، اما وحدت نظر در جریان اصلاحات لازم و ضروری است بنابراین باید همان ساز و کاری که در مرکز وجود دارد، در استان هم مدنظر قرار دهیم و به پرورش و تقویت احزاب کمک کنیم.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اگر بخواهیم مجلسی قوی داشته باشیم، باید به احزاب و تحزب‌گرایی اهمیت بیشتری بدهیم تا زمانی که احزابی قدرتمند و قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم از یک مجلس قدرتمند بهرمند شویم، تاکید کرد: ما در شورای هماهنگی پذیرای همه احزاب قانونی و شناسنامه‌دار هستیم. در تصمیم‌گیری‌ها نیز اولویت را به رای جمعی و اکثریت خواهیم سپرد. تا آنگونه که شایسته است نظر اکثریت اعمال شود.

در حالی که برخی به عوض شدن زود به زود رئیس این شورا انتقاد دارند، لاوری آن را تبعیت از تهران می‌داند و در خصوص محاسن و معایب ریاست دوره‌ای سه ماهه گفت: محاسن این طرح می‌تواند این‌گونه بیان شود که همه اعضا با انگیزه بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها شرکت می‌کنند چون به این مساله توجه دارند که یک دوره نیز خودشان ریاست خواهند کرد. از سوی دیگر این مساله باعث پرورش و شناسایی نیروهای اصلاح‌طلب خواهد شد و می‌تواند افراد موثر را به جامعه و مردم معرفی کرد. مهم تر از آن ریاست دوره‌ای می‌تواند  یک تمرینی باشد برای سیاست‌ورزی دوستان که در آینده بتوانند رویکرد بهتری را اتخاذ کنند.

در حالی که دو رئیس‌ پیشین شورای هماهنگی بر مساله ضرورت پایان دادن به اختلافات و همچنین درس گرفتن از گذشته می‌گویند، رئیس فعلی آن در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص برنامه‌های این شورا گفت: ما بنا داریم با مجموعه دوستان اصلاح‌طلب در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و همچنین مجموعه دوستان اصلاح‌طلب در ستاد ائتلاف اصلاحات گفت‌و‌گو داشته باشیم و با گفت‌وگو برای حل اختلافات اقدام کنیم.

اکبر صابری با بیان اینکه فرهنگ گفت‌و‌گو و مذاکره در دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان نتیجه مثبتی داد، حالا اگر بخواهیم این موفقیت را به عنوان یک الگو به جوامع دیگر معرفی کنیم، باید بتوانیم از فرهنگ گفت‌و‌گو برای حل مشکلات داخلی نیز استفاده کرده و بهره‌مند شویم.

مدیر مسوول هفته نامه اتحاد جنوب تصریح در ادامه با اشاره به این مساله که ما می‌توانیم از این ایده برای گفت‌و‌گو بین گروه‌های سیاسی رقیب نیز استفاده کنیم و در جاهایی که  اشتراک نظر وجود دارد به تفاهم برسیم، یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که دو کمیته انتخابات اصلاح طلبان استان را به یک کمیته برسانیم.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات گفت: حضور و فعالیت شورای هماهنگی و ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مشکلی ایجاد نمی‌کند اما وجود دو کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلب اندیشه اصلاحات را دچار نوعی سردرگمی می‌کند و به همین دلیل تلاش می‌کنیم دو کمیته را با تفاهم به یک کمیته تبدیل کنیم. کمیته‌ای که هم فعالان شورای هماهنگی و هم فعالان ستاد ائتلاف در آن حضور داشته باشند تا  بتوانیم با خرد جمعی به نتیجه واحد برسیم.

در حالی که اعضای شورای هماهنگی تاکید می‌کنند باید به سمت اتحاد رفت و رئیس‌ دوره‌ای آن نیز انتخاب دو هیات انتخابات را خطری واقعی ارزیابی می‌کند، در شماره‌های آینده سراغ اعضای ائتلاف خواهیم رفت و دیدگاه آنها را جویا می‌شویم. البته باید منتظر ماند و دید که آیا نیروی سوم اصلاحات در استان تشکیل خواهد شد و برای گفت‌وگو سراغ آنها خواهیم رفت یا نه؟

نام:
ایمیل:
* نظر: