bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
بامداد24:
وزارت خارجه ژاپن به دنبال مشاهده یک هواپیمای بیگانه در آسمان این کشور انگشت اتهام خود را به سمت نیروی هوایی روسیه نشانه رفت.
 توکیو پس از شکست حریم هوایی ژاپن از سوی یک هواپیمای خارجی که ادعا می شود به نیروی هوایی روسیه تعلق داشته است، مراتب اعتراض خود را به مسکو اعلام کرد.

در همین راستا، امروز چهارشنبه وزارت امور خارجه ژاپن رسما شکوائیه خود را به سفارت روسیه در توکیو تقدیم کرد.

بنابر ادعای مطرح شده، هواپیمای مهاجم در حوالی ساحل جزیره «هوکایدو» واقع در شمال ژاپن مشاهده شده که در نزدیکی مجمع الجزایر تحت مناقشه «کوریل» است.  

نیروی هوایی روسیه تا کنون اتهام مطرح شده از سوی ژاپن را تائید نکرده اما قول مساعد داده است که موضوع را پیگیری خواهد کرد.

گفته می شود که نیروی هوایی ژاپن بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه چهار جنگنده خود را برای رهگیری هواپیمای خاطی که گمان می رود متعلق به روسیه باشد، به محل اعزام کرده است.

چنانچه صحت این خبر تایید شود، این نخستین بار از ماه میلادی آگوست سال ۲۰۱۳ خواهد بود که هواپیماهای روسی وارد حریم هوایی ژاپن می شوند.

گفته می شود که هواپیمای روسی پس از ۱۶ دقیقه پرواز در حریم هوایی ژاپن مسیر خود را به سمت جزایر کوریل تغییر داده است.

مناقشه مسکو و توکیو بر سر جزایر کوریل قدمتی ۷۰ ساله دارد که به گونه ای مؤثر تجارت دو کشور را تحت الشعاع قرار داده و مانع از امضای معاهده صلح بین آنها در دوران پس از جنگ جهانی دوم شده است.

اتهام توکیو در حالی مطرح می شود که «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن خود را مهیای سفری می کند که قرار است طی هفته آتی به روسیه داشته باشد.

ناگفته نماند که کیشیدا قرار بود در اواخر ماه میلادی گذشته (آگوست) به روسیه سفر کند اما برنامه وی به نشانه اعتراض توکیو به بازدید «دیمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه به یکی از چهار جزیره تحت مناقشه با ژاپن، به تاخیر افتاد.

تعداد جزایر کوریل به ۵۶ عدد می رسد که ژاپن تنها خواهان مالکیت بر ۴ جزیره موسوم به «جزایر کوریل جنوبی» است.  

مجمع الجزایر کوریل از پایان جنگ جهانی دوم به این سو تحت پیمانی موسوم به موافقت نامه صلح سان فرانسیسکو از جانب مسکو اداره شده است اما توکیو نیز ادعای مالکیت آنها را دارد و در ماه فوریه گذشته خواهان بازپس گیری آنها شد. این جزایر از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر به دلیل واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.
منبع:
مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: