bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴
لابی طرفدار اسرائیل هیچ‌گاه آن‌گونه که منتقدان پارانوئیدی‌اش سعی در تفسیر آن داشته‌اند، کنترل کننده دولت نبوده و هیچ‌گاه موجودیتی در حاشیه هم نداشته با این حال نفوذ قابل توجهی در سیاست امریکا داشته است.
بامداد24/سید علی موسوی:

صهیونیسم برای یهودیان حکم جنبش حقوق مدنی برای امریکایی‌های سیاهپوست را دارد، یک برنامه سیاسی برای حفظ بقا. یهودیان به شیوه‌های مختلف و به صورتی نامتناسب در زندگی سیاسی مشارکت می‌کنند: رای‌گیری، بحث‌های روشنفکری، اهدا و سازماندهی. همان‌طور که لابی طرفدار اسرائیل یک حوزه انتخاباتی مهم با منافع جمعی مشخص را در سیاست امریکا سازماندهی کرده است.
 یک ماه پیش این لابی در حال آماده‌سازی خود برای به بن‌بست کشیدن توافق هسته‌ای ایران بود و برای تحقق هدف خود از هر وسیله‌ای استفاده کردند: تبلیغات تلویزیونی، لابی‌های رودررو، پیام‌های احساسی از روزنامه‌ها و دیگر تریبون‌های یهودی. این کمپین نه تنها شکست خورده بلکه کاملا بی‌نتیجه بوده است؛ شکستی که اعضای این کمپین را احمق جلوه می‌دهد.

موفقیت خلاف انتظار توافق ایران نشان می‌دهد که دوران این کمپین‌ها به پایان رسیده و آنها در فهم چگونگی این اتفاق عاجز مانده‌اند. اشتباه محاسباتی مخالفان توافق ایران با درک ناقص افکار عمومی شروع شد. آنها فکر می‌کردند که می‌توانند با تحریک عمومی واکنش گسترده‌ای علیه این توافق ایجاد کنند. مخالفان به‌صورت پیوسته و با لحنی پیروزمندانه به نتایج حاصل از نظرسنجی‌های افکار عمومی ارجاع می‌دادند. نتایج این نظرسنجی ها حاکی از مخالفت بسیاری از شرکت کنندگان با توافق ایران بود. البته این نتایج بسیار متنوع و پراکنده بود و تغییر کوچکی در سوالات تغییر فاحشی در نتایج نظرسنجی به وجود می‌آورد که نشان می‌دهد تعداد بسیار کمی از مردم آگاهی لازم را از موضوع داشته‌اند و یا به این مساله اهمیت می‌دادند. یکی از مشاوران حزب جمهوری‌خواه در گفت‌وگو با لس آنجلس تایمز کاندیدا شدن دونالد ترامپ را عامل آشفتگی اذهان عمومی می‌داند. (‌این مشاور حزب جمهوری‌خواه که نخواسته نامش فاش شود، همچنین گفته است کمپین پر سر و صدای دونالد ترامپ میلیاردر معروف امریکایی و مساله ایمیل‌های هیلاری کلینتون همه مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد و کار را برای جمهوری‌خواهان سخت‌تر کرده است).

مخالفان توافق نه تنها برداشت درست و واقعی از افکار عمومی کلی نداشتند بلکه جای تعجب است که قضاوت صحیحی در مورد افکار عمومی یهودیان امریکایی نیز نداشتند. اگر جامعه یهودیان امریکا توافق با ایران را یک خطر وجودی برای اسرائیل تلقی می‌کردند کنگره ممکن بود به‌سمت مخالفت با این توافق متمایل شود اما یهودیان امریکا در مجموع چنین دیدگاهی نداشتند.

بررسی دقیق نظرات یهودیان امریکایی از طرف هفته نامه جوییش ژورنال نشان می‌دهد که 53 درصد از یهودیان امریکا از توافق حمایت کرده‌اند. لیبرال‌ها خلاف محافظه‌کاران توافق را دوست داشتند و اکثر یهودیان امریکا لیبرال هستند. ظهور قطب‌بندی در زندگی امریکایی همه چیز را در مسیر خودش دو قسمت کرده است. دیگر یک لابی اسرائیل وجود ندارد؛ یک لابی جمهوری‌خواه آبی و یک لابی جمهوری‌خواه قرمز. این شکاف بدین معناست که مخالفت سرسختانه با توافق ایران به بن‌بست رسیده است. کسب اکثریت آرا در کنگره به معنی نیاز بازها به لیبرال دموکرات‌ها بود اما آنها استدلال مناسبی برای جذب لیبرال‌ها حتی لیبرال‌های با عواطف عمیق به اسرائیل ارائه ندادند. متخصصان تکثیر نشدن سلاح هسته‌ای از توافق ایران به‌عنوان بهترین راه خروج از شرایط دشوار حمایت کردند. حتی نهاد امنیت اسرائیل نیز با نتانیاهو و جناح راست طرفدار اسرائیل مخالفت کرده است. در 15 سال اخیر سیاست خارجی در اسرائیل پیوسته به جناح راست متمایل بوده است. جناحی که اعتقادش اشغال دائمی کرانه باختری است و یا ادامه اشغال تا جایی که فلسطینی‌ها به تشکیل حکومتی طرفدار صهیونیسم تن دهند. این دیدگاه به‌طور فزاینده‌ای با دیدگاه امریکایی «طرفدار اسرائیل» متناظر بوده است. در کنفرانس سال گذشته ایپک 65 درصد شرکت‌کنندگان از جمهوری‌خواهان بودند.

این شیب نامتوازن باعث شد که کلیت امریکایی- اسرائیلی متمایل به راست تعریف شود. جمهوری‌خواهان یهودی همیشه بر این باور بوده‌اند که با فشار به یهودیان و اجبار آنها به انتخاب بین دولت محافظه‌کار اسرائیلی و یا جمهوری‌خواه امریکایی سهم بیشتری به دست خواهند آورد. برخی از لابی اسرائیل برای راه‌اندازی یک مبارزه وجودی دفاع می‌کنند، با این استدلال که اگر ایپک برای این مساله مبارزه نکند، پس برای چه چیزی باید مبارزه کند؟ مبارزه برای بر سر مساله‌ای که خود می‌دانند بازنده‌اند، توجیه کردن تصمیم نهایی گرفته شده و نپذیرفتن شکست روشی است که در نومحافظه کاران ریشه دوانده است. بسیاری از حامیان محافظه‌کار اسرائیل شکاف ایجاد شده بین دیدگاه یهودیان امریکا را لزوما مشکل نمی‌دانند. از نظر آنان، دیپلماسی با ایران پیش درآمدی بر نابودی اسرائیل است و حمایت از (برنامه) اشغال دائمی نتانیاهو پیش شرط اساسی حمایت از اسرائیل است. توافق ایران در نهایت با کمک حامیان جعلی اسرائیل به موفقیت رسید. این توافق «‌اسطوره حمایت قاطع دوحزبی» از اسرائیل را نابود می‌کند. این نابودی برای محافظه‌کارترین اعضای لابی اسرائیل به هیچ عنوان یک شکست نبوده بلکه پایان یک رویای دیرینه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: