bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴
زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا یک امر ضروری است که باید تمامی سازمان‌ها و نهادهایی که در این امر مهم مسوولیت دارند، به آن توجه ویژه و خاصی داشته باشند، چراکه...
بامداد24/فرشته قهرمانی: زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا یک امر ضروری است که باید تمامی سازمان‌ها و نهادهایی که در این امر مهم مسوولیت دارند، به آن توجه ویژه و خاصی داشته باشند، چراکه بهترین گزینه برای اثبات مظلویت، اقتدار و حقانیت کشور عزیزمان ایران اسلامی، پرداختن به دوران دفاع مقدس است.

 پرداختن به موضوع دفاع مقدس باید برای تمام سلایق، قومیت ها، نسل ها و گرایش ها انجام پذیرد، چرا‌که بار اصلی هشت سال جنگ تحمیلی بر دوش تمام مردم ‌با گرایش‌های متفاوت و ادیان مختلف بود که هنوز هم حس وطن‌پرستی در آنها موج می‌زند. بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی این است که از زوایای مختلف به دفاع مقدس بپردازیم و آن را بدون تحریف به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. یکی از این راه‌ها به تصویر کشیدن رشادت‌های رزمندگان و فرماندهان در طول هشت سال دفاع مقدس است که صدا و سیمای بوشهر با ساخت مجموعه مستندی ارزش این فریضه دینی را به نمایش گذاشته است.

محمدرضا جنگی، کارگردان بوشهری است که از سال 82 با هنر عکاسی آشنا شد و پس از آشنایی با انجمن سینمای جوان، در جشنوره‌های عکس استانی و ملی موفق به کسب مقام‌های برتر در این جشنواره‌ها شد. وی سپس با تسلط کامل به عکاسی دیجیتال و ویرایش عکس در انجمن سینمای جوان به‌عنوان مدرس در این انجمن به فعالیت پرداخت. 
به گفته وی، آشنایی با سیدحسین صافی (یکی از برترین مستندسازهای ایران) منجر به علاقه‌اش به مستندسازی شد و این امر موجب شد که به ساخت فیلم کوتاه و تصویربرداری روی بیاورد. علاقه جنگی به مستندهای اجتماعی است و تاکنون موفق به ساخت بیش از 10 مستند در این زمینه شده است.

وی که کارگردانی هنری و تدوین چندین برنامه ترکیبی را در صدا و سیمای بوشهر در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است، از سال گذشته تصمیم به ساخت مجموعه مستندهایی درباره دفاع مقدس گرفت.

محمدرضا جنگی، کارگردان مستندهای دفاع مقدس درباره ایده اولیه ساخت مستندها به بامداد جنوب گفت: سال گذشته پیشنهاد ساخت مجموعه مستندهایی درباره نقش نیروهای مختلف نظامی و مردمی به صدا و سیمای مرکز بوشهر ارائه کردم و به‌دلیل علاقه خاصی که در ساخت این مستندها با نگاه ملی داشتم، همکاری فوق‌العاده خود را با مجموعه صدا و سیمای مرکز بوشهر برای ساخت این مجموعه مستند آغاز کردم که به‌دنبال این تصمیم فرمانده‌های نیروهای هوایی و دریایی ارتش و منطقه دوم نیروی دریایی سپاه تمامی امکانات لازم را در اختیار تیم مستندساز قرار دادند.

وی به مدت‌زمان ساخت این مجموعه مستند اشاره کرد و گفت: کار تصویربرداری این مجموعه 20 روز به طول انجامید که تصویربرداری از عملیات‌های دریایی روی ناو تا پرواز با بالگرد و همراه شدن با چتربازان ارتش بر عهده آقایان عبدالکریم خلیفه و علیرضا جهدکار بود. «مدافعان وطن»، «راز گل‌های کاغذی»، «حافظان خلیج فارس»، «حافظان انقلاب»، «جنگ پل‌ها» و «پاکبازان عرصه عشق» از جمله این مستندهاست.

«مدافعان وطن» به نقش نیروی دریایی ارتش می‌پردازد که ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده تکاوران دریایی ارتش در جنگ 34 روزه خرمشهر و امیر دریادار اخگر، فرمانده اطلاعات و عملیات نیروی دریایی ارتش و همچنین فرمانده ناو جوشن و امیر عباسیان، فرمانده منطقه دریایی ارتش از راویان این مجموعه بودند که به نقش تکاوران این نیرو در هشت سال دفاع مقدس ایران اشاره می‌کند. 
 همچنین مستند «پاکبازان عرصه عشق» به نقش نیروی هوایی ارتش به‌خصوص پایگاه شهید یاسینی بوشهر از اولین پاسخ دندان‌شکن به رژیم بعث عراق تا عملیات مرصاد اشاره می‌کند.
مستند «جنگ پل‌ها» به سنگرسازان بی‌سنگر یعنی نیروی جهاد سازندگی و رازهای گل‌های کاغذی روایتی متفاوت به نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد.
همچنین مستند «حافظان انقلاب» و «حافظان خلیج فارس» همان‌گونه که از نامشان مشخص است، به نیروهای سپاه امام صادق (ع) و منطقه دوم دریایی سپاه در حفاظت از خلیج فارس و دستاوردهای انقلاب و همچنین عملیات‌های بزرگ و پیروزمندانه این نیروها می‌پردازد.

جنگی به اهداف ساخت این مستندها اشاره کرد و گفت: من یک ایرانی هستم و به‌طور قطع اتفاقات و حوادثی که در ایران چه در گذشته و چه در حال اتفاق می‌افتد، برای من مهم بوده و خواهد بود که یکی از این اتفاقات، دفاع جانانه هشت ساله‌ای است که در دنیا نظیر آن وجود ندارد.
وی با بیان این‌که من در دوران جنگ نوزادی بیش نبودم و چیزی به‌خاطر ندارم، تصریح کرد: ساخت مستند برای شخصی مثل من که آن دوران را تجربه نکرده است، کار بسیار سختی بود اما با توجه به مطالعاتی که در این زمینه داشتم و مشاوره‌ای که از رزمندگان و فرماندهان دوران جنگ تحمیلی گرفتم، ساخت این مستندها را آغاز کردم.

این کارگردان بوشهری با اشاره به فعالیت‌های جدید هنری خود گفت: در حال حاضر مشغول پیش‌تولید فیلم جدید خود با موضوع موسیقی بوشهر هستم که در نوع خود اثری متفاوت است و با یک نگاه ملی به روایت موسیقی بوشهر از مبارزات جنوب ایران در مقابل استعمار می‌پردازیم.

برچسب ها: جنگ ، دفاع مقدس ، شهدا
نام:
ایمیل:
* نظر: