bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
روز جهانی گردشگری در بوشهر؛
روز یکشنبه همزمان با روز «گردشگری» به‌عنوان یک خبرنگار منتظر بودیم که از مراسم‌ها و افتتاحیه‌ها در این زمینه در بوشهر خبری کسب کنیم اما دریغ از یک‌ خبر یا افتتاحیه یا کلنگ‌زنی اما...
بامدادجنوب - فرشته قهرمانی: سازمان جهانی جهانگردی 27 سپتامبر (پنجم مهرماه) را روز جهانی «گردشگری، یک میلیارد گردشگر؛ یک میلیارد فرصت» نامگذاری کرده است، موضوعی که اهمیت آن در کشورهای گردشگرپذیر به‌خوبی دیده می‌شود. 

سازمان جهانی گردشگری از سال 1980 همه ساله‌، 27 سپتامبر را جشن می‌گیرد. اساسنامه این روز در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. روزی که هدف از نامگذاری آن معرفی جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، تاریخی و آداب و رسوم مناطق مختلف جهان به گردشگران و مسافران است. 

استان بوشهر نیز به‌عنوان استانی با قدمت چند هزار ساله یکی از مکان‌هایی است که دارای جاذبه‌های فراوان باستانی و گردشگری است اما بنا به دلایلی با سوء مدیریت‌ها و کاستی‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. استاندار بوشهر هم وقتی که آمد، گفت که قصد دارد بر مساله گردشگری تمرکز کند و چون دید کسی دست به‌کار نمی‌شود، دهکده گردشگری! راه انداخت که هنوز افتتاح نشده و گفته است که می‌خواهد آن را به قطب گردشگری در استان تبدیل کند!!

طی هفته‌های گذشته اخباری از سوی رسانه‌های مختلف مبنی بر تخریب و نابودی بافت قدیمی بوشهر منتشر شد که حکایت از داستان همیشگی «بی‌توجهی مسوولان مربوط» به آثار تاریخی بوشهر داشت. هرچند که پس از انتشار این اخبار طبق معمول آمار و ارقامی مبنی بر اختصاص بودجه‌ برای بازسازی بافت قدیمی منتشر شد. عمارت ملک نیز از دیگر مکان‌هایی است که این روزها تبدیل به محلی امن برای افراد فرصت‌طلب شده و میراث فرهنگی استان هم جرات و توان انجام هیچ کاری را ندارد.

«بودجه نداریم!» بهانه مستدل و همیشگی مسوولان نهادهای مختلف برای شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت سپرده شده به آنان است. این امر تا بدان‌جا پیش رفته است که این مسوولان حتی کمترین زحمتی را برای اتخاذ تصمیم‌های پیش پا افتاده در راستای بهبود وضع موجود نیز به خود نمی‌دهند که متاسفانه این مساله در سالیان اخیر با شدت بیشتری رو به رشد است.

هفته‌ای که در طول سال می‌تواند معرف تاریخ، قدمت و اهمیت یک منطقه به شهروندان خود باشد، در بوشهر با بی‌مهری مواجه شده است. با رصد کردن اخبار فرهنگی در رسانه‌های مختلف متوجه شدیم که اکثر استان‌های کشور برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و آثار باستانی خود به مردم، اقدامات جالبی برای گرامیداشت این هفته در نظر گرفته‌اند اما بوشهر تنها استانی است که مسوولانش برای هفته متعلق به خودشان کمترین اهمیتی قائل نشده‌اند و طبق شنیده‌ها در سفرهای خارجی به‌سر می‌برند!

سرزمین «موج‌ها و نخل‌ها» در هفته گردشگری با بی‌مهری هرچه بیشتری مواجه شده است. سرزمینی که می‌تواند با جاذبه‌های فوق‌العاده زیبای خود، تعجب و حیرت همگان را برانگیزد. نخلستان‌های خرما در دشتستان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در بوشهر است که هیچ تدبیری برای ورود مسافران به آن و تماشای مراسم جذاب خرماچینی در نظر گرفته نشده است. هر چند همین چند هفته گذشته جشنواره‌ای به‌عنوان خرما در دشتستان برگزار شد که انتقادات بسیاری را به‌دنبال داشت. 

در جنوب استان هم منطقه باستانی سیراف همان‌گونه که از نامش پیداست، در نوع خود می‌تواند سالیانه پذیرای هزاران مسافر باشد. «گنبد نمکی جاشک» که بدون شک مانند آن در هیچ جای ایران و در جهان وجود ندارد، با اندکی توجه می‌تواند به بهترین مکان برای گردشگران طبیعی تبدیل شود. سواحل منطقه تاریخی ریشهر از دیگر جاذبه‌های گردشگری طبیعی است که زیبایی آن چشم همگان را خیره می‌کند. 

گردشگری روستایی یک فرصت است تا به‌‌واسطه درآمدهای به‌دست آمده به توسعه پایدار روستا کمک کرد و محیط‌های روستایی و پیرامون آنها این فرصت را فراهم می‌کند تا گردشگران فارغ از هیاهوی شهر، زمانی را به فراغت در روستا سپری کنند. این گردشگری علاوه بر پیشرفت اقتصاد روستایی، سطح درآمد خانوارهای روستا را نیز بالا می‌برد.

صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا به‌شمار می‌رود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در بوشهر هیچ توجهی به ‌آن نمی‌شود. 

کمترین کاری که میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر حداقل در این هفته می‌توانست برای شهروندان و یا مسافران بوشهری انجام دهد، تشکیل تور گردشگری در شهرهای مختلف برای بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی بود اما این سازمان همین یک کار کوچک را نیز برای مردم منطقه خود انجام نداد! و آن‌گونه که شعبه بوشهر خبرگزاری تسنیم گزارش داده، معاون در سفر میراث فرهنگی و گردشگری استان روز گذشته در آیینی یک نمایشگاه عکس را افتتاح کرده است!!

حال باید این سوال را پرسید که وظیفه مشخص مسوولان میراث فرهنگی در بوشهر چیست و چرا در هفته‌ای که به نامشان و متعلق به خودشان است، هیچ کاری برای ارج نهادن به آن انجام ندادند؟ چرا نام بوشهر تنها باید در کتاب‌های تاریخی دیده شود اما اقدامی که بیانگر ارزش گذاردن به گذشته و تاریخ آن باشد، در واقعیت وجود نداشته باشد؟ آیا شایسته است استانی‌که مردان بزرگ و گوهرهای جانفشانی را در دل خود پرورده و به چشمان خود دیده است، این‌گونه مورد بی‌مهری قرار بگیرد؟

سخن در این مورد بسیار است، روز جهانی گردشگری بی‌خبر از بوشهر گذشت، در حالی که در استان‌های دیگر تلاش بسیاری برای معرفی آثار و زیرساخت‌های گردشگری شد، در استان ما همه چیز سر جای خود و آرام بود.

نکته‌ای که در پایان باید با کمال تاسف آن را به‌عنوان یک عیب برشمرد، انتقادی بود که به دولت گذشته از سوی مدیران دولت تدبیر و امید می‌َشود، در حالی که این روزها اوضاع خود بسیار خطرناک است.
نام:
ایمیل:
* نظر: