bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴
مصاحبه بامداد24 با سفیر سابق ایران در سوریه؛
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در سوریه در این باره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: سخنان مقام معظم رهبری کاملا منطقی و کاملا استدلالی مطابق قوانین و عرف بین‌الملل بیان شده است.
بامداد24/مریم خوئینی: 
سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه‌ افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر، درباره فاجعه منا و عربستان همان‌طور که انتظار می‌رفت بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی داشت.

رسانه‌های عربی نظیر روزنامه «السفیر»، روزنامه «القدس العربی» و شبکه ال‌بی‌سی لبنان و همچنین برخی از رسانه‌های اروپایی مثل خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری رویترز و اِی‌بی‌سی نیوز، آن قسمت از سخنان رهبری را که از واکنش سخت و خشن ایران در قبال بی‌احترامی به حجاج ایران بود‌، مورد توجه قرار دادند، چرا‌که هشدار مقام معظم رهبری در شرايطي مطرح می‌شود که به اعتراف دولت های غربی و عربی جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های مطرح در منطقه است و اکنون از موقعیت مناسب‌تری نسبت به عربستان که به‌دلیل برخی بی‌سامانی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در حال حاظر درگیر حمله نظامی با کشور یمن است، برخوردار است.

 با این حال ریاض هنوز هم رفتاری در جهت دلجویی و عذر‌خواهی انجام نداده است. بی‌تفاوتی این امر را متحمل می سازد که ممکن است بار دیگر در آینده شاهد رویدادهای از این دست در عربستان باشیم‌.
در همین حال، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در سوریه در این باره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: سخنان مقام معظم رهبری کاملا منطقی و کاملا استدلالی مطابق قوانین و عرف بین‌الملل بیان شده است.

حسین شیخ‌الاسلام معاون بین‌المللی رئیس مجلس، ادامه داد: سخنان رهبری شایسته جایگاه جمهوری اسلامی ایران در قبال حکومت شاهنشاهی و بی‌ثباتی مثل عربستان بوده است.
سفیر اسبق ایران در سوریه تاکید کرد: بیانات رهبری خیلی بجا و به موقع در پاسخ به سهل‌انگاری و سوء مدیریت و همچنین بی‌درایتی نظام شاهنشاهی آل سعود بوده است.
در همین خصوص، مشاور بین‌المللی رهبر معظم انقلاب نیز با اشاره به لزوم مشخص شدن علت حادثه منا در کمیته ای که به همین منظور تشکیل شد، تاکید کرد: هشدار رهبر انقلاب تنها هشدار به مقامات سعودی نیست بلکه هشداری به حامیان سعودی نیز است. 

علی‌اکبر ولایتی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی با اشاره به بیانات رهبری درباره قصور آل‌سعود در فاجعه منا گفت: آنچه رهبری فرمودند، چند جنبه دارد؛ نخست آن‌که معظم له به دولت عربستان هشدار دادند که به وظایف خود عمل کند و دولت عربستان به وظایف بین‌المللی و دینی خود در این زمینه عمل نکرده است‌.نکته ای دیگر آن‌که مسوولان عربستان در ارائه آمار دچار تناقض گویی شده‌اند و اعتماد دیگر کشور ها را سلب کرده اند. 

دولت عربستان سعی دارد با این استدلال که جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا این فاجعه را به یک چالش سیاسی تبدیل کند، از زیر بارمسوولیت شانه خالی کند.







نام:
ایمیل:
* نظر: