bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
یکشنبه جنجالی مجلس؛
پس از گذشت یک ماه از فعالیت کمیسیون ویژه بررسی برجام که اکثریت اعضای آن، عضو فراکسیون اقلیت اصولگرایان مجلس هستند، بالاخره روز گذشته متن نهایی 20 صفحه‌ای این کمیسیون‌، را حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس در حضور سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده و حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه در صحن علنی مجلس قرائت کرد.
بامداد24:
حاشیه‌هایی که در مجلس رخ داد، نشان داد که گزارش  قرائت شده حاوی نظرات همه اعضا نبود، چرا‌که یک شب پیش از قرائت متن نهایی، برخی اعضای کمیسیون که از موافقان برجام بودند، در اعتراض به نحوه تدوین گزارش کمیسیون برجام اقدام به ترک جلسه کردند.‌ عباسعلی منصوری‌آرانی عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در صفحه اینستاگرامش نوشت: «سلام، امروز شنبه یازدهم مهرماه در کمیسیون برجام برخلاف قاعده‌ای که قرار بود، گزارش تدوین شود و مبنای آن کمیته‌ها بودند، یک مرتبه گزارشی تدوین شده با ادبیات مشخص ارائه شد.

 من و آقای پزشکیان و تاجگردون به اعتراض جلسه را ترک کردیم، چون هرچقدر هم تغییرات ایجاد می‌شد با بررسی‌ها و دیدگاهی که به برجام داشتیم، خیلی فاصله داشت. ان‌شاءلله و در صورت موافقت دوستانم طی بیانیه‌ای ثبت خواهیم کرد که چه گذشت و در فرصت دیگری خواهم گفت که معاملات سیاسی بین جریانات سیاسی چگونه انجام می‌شود. خداوند به تو پناه می‌برم و از تو مدد می‌طلبم.»

غلامرضا تاجگردون عضو دیگر کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز در این باره گفت: پیش‌نویس گزارش برجام یک‌سویه، سیاسی،‌ تحریک‌آمیز و برخلاف منافع برجام بود. من و چند تن از همکاران دیگر کمیسیون برجام به‌دلیل بی‌توجهی به روال کار جلسه این کمیسیون را ترک کردیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: ای‌کاش این مذاکرات مثل صحبت‌های سعید جلیلی (مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای) از تلویزیون پخش می‌شد تا مردم می‌دیدند چه اتفاقی افتاده و می‌افتد.
تاجگردون تصریح کرد: من و برخی از همکارانم که احساس کردیم، در یک فضای توهین‌آمیز قرار گرفته‌ایم به خودمان اجازه ندادیم در جلسه‌ای بنشینیم که به ما توهین شود.

این عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکید کرد که به‌زودی واقعیت‌ها و برداشت منصفانه و قرائت واقعی از برجام را بیان خواهد کرد.
پس از قرائت متن نهایی کمیسیون بررسی برجام، طرح دو فوریتی با امضای 75 نماینده مجلس درمورد برجام که شامل چندین محور اساسی و مهم است، به هیات‌رئیسه مجلس تحویل داده شده تا در دستور بررسی قرار گیرد. نمایندگان نیز در موافقت یا مخالفت با دو فوریت آن صحبت کردند.

طرحی که به‌صورت دوفوریتی در صحن مطرح شد ولی به‌دلیل آن‌که دو سوم آرای نمایندگان را نیاز داشت، به تصویب نرسید. دو فوریت این طرح 159 موافق، 62 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 247 رای را کسب کرد. اما باعث مشاجره علی لاریجانی و حمید رسایی شد.
 رسایی به‌عنوان مخالف دو فوریت این طرح  صحبت کرد و خطاب به رئیس مجلس گفت: شما در جلسه غیرعلنی صبح یک ساعت در تائید این طرح دو فوریتی صحبت کردید. لاریجانی در پاسخ گفت که صحبت‌های او در توضیح این طرح و نه تائید آن بوده است.

رسایی باز هم  ادامه داد: توضیحات شما مبتنی بر این بود که نمایندگان به این طرح رای دهند. از طرف دیگر شما اجازه توزیع و تکثیر طرح‌های دیگری را در این خصوص ندادید که این خلاف عدالت و قانون است.
این صحبت‌های رسایی با واکنش رئیس مجلس مواجه شد و لاریجانی در پاسخ به سخنان او گفت: آقای رسایی چرا صحبت‌هایی را مطرح می‌کنید که در جلسه عنوان نشده است. شما و آقای حسینیان هم در جلسه غیرعلنی نیز صحبت و نظراتتان را مطرح کرده اید. حال می‌گویید که من در تائید برجام یک ساعت صحبت کرده‌ام. ما جلسات غیرعلنی زیاد داشتیم و صحبت‌های زیادی نیز مطرح می‌شود.

رسایی تذکرش را ادامه داد و گفت: با وجود این صحبت‌ها اجازه توزیع و تکثیر طرح‌های دیگر را ندادید. از طرف دیگر در جلسه غیرعلنی موضوعاتی به دفتر آقا منتسب شد که جای رسیدگی دارد و خواهش دارم که بعدا پیگیری کنید.

لاریجانی در واکنش به این سخنان رسایی گفت: ما چیزی را به رهبری منتسب نکردیم، در این باره شما و مجلس باید تصمیم‌گیری کنید و ربطی به رهبری ندارد.
رسایی دوباره خطاب به لاریجانی گفت: شما در جلسه غیرعلنی گفتید، از دفتر رهبری زنگ زدند که چرا زودتر تصمیم‌گیری نمی‌کنید.

لاریجانی در واکنش تاکید کرد: تماس از دفتر آقا بوده و حتی آیت‌الله مکارم نیز نامه نوشتند و خودتان هم دیدید. همه منتظرند که شما تصمیم بگیرید.
رسایی در ادامه با استناد به اصول (77) و (125)  قانون اساسی، گفت: طبق قانون، دولت مکلف به ارائه لایحه در خصوص موافقتنامه‌هاست که با رخ ندادن چنین اتفاقی مجلس طرح ارائه کرده است. ما در واقع برای یک موافقتنامه طرح ارائه کرده‌ایم که خلاف قانون است.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی در جلسه غیرعلنی صبح گفتند که دولت باید لایحه می‌داد که به خاطر رخ ندادن چنین اتفاقی مجلس طرح داده است. حال سوال من این است که آیا این موضوع اشکال قانون اساسی ندارد؟
لاریجانی در پاسخ گفت که ما اکنون در خصوص محتوای طرح صحبت نمی‌کنیم و بحث فوریت است. به هر حال اخطار شما وارد نیست.

در همین حال، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دفاع از دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، گفت: یکی از چالشی‌ترین مسائل جمهوری اسلامی ایران در طول دو دهه گذشته، موضوع هسته‌ای بوده است. دشمنان ما تلاش کردند و همه فشارها را به‌کار گرفتند، از جمله شش قطعنامه صادر کردند و ما را تحریم سیاسی کردند تا غنی‌سازی نداشته باشیم. با وجود این، در این مصاف برنده جمهوری اسلامی بود،به دلیل این‌که خروجی تمام این تلاش‌ها بعد از توافق ژنو، لوزان و وین و توافق روی برجام این بوده است که حق غنی‌سازی برای ما تثبیت شده است.

وی با اشاره به سخنان منتقدان برجام که معتقدند، غنی‌سازی ایران در برجام با صراحت به رسمیت شناخته نشده است، گفت: همین که غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی را برای ما تصریح کرده‌اند که بیش از آن نباید داشته باشیم، تفسیر ساده‌اش این است که این حق به رسمیت شناخته شده، بنابراین در این مصاف نابرابر، جمهوری اسلامی برنده شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه برای عبور نظام از این گردنه عنوان کرد: طرحی که با دو فوریت ارائه شده است، در طول روزهای گذشته از سوی نمایندگان منتخب هر دو فراکسیون مجلس در جلسات طولانی که حتی در روز جمعه نیز ادامه یافت، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت در حضور رئیس محترم مجلس نیز بررسی شد و بالاخره قرار شد در قالب دو فوریت به مجلس ارائه شود.

بروجردی با بیان این‌که ملت ما و افکار عمومی جهان منتظر هستند، گفت: شش کشور طرف مذاکره بر اساس این توافق مراحل قانونی خود را طی کرده‌اند و حالا نوبت جمهوری اسلامی است و امروز هم روز تصمیم‌گیری مهمی است.
حال با همه این تفاصیل و حاشیه‌ای که رخ داده، باید منتظر باشیم تا ببینیم که سرانجام فرجام در خانه ملت چه خواهد شد. آیا این دعواها و نزاع‌ها ختم به خیر می‌شود و برجام به فرجامی خوش می‌رسد یا ...















نام:
ایمیل:
* نظر: