bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴
آشنایی با احزاب و تشکل‌های بوشهر؛
تا‌کنون آن احزابی بیشتر دیده می‌شوند که در برجسته‌سازی نقاط ضعف طرف مقابل خود و همچنین دادن شعارهای دهان پر‌کن نسبت به احزاب دیگر قیل و قار بیشتری دارند اما...
بامداد24/مریم خوئینی:
فعالیت حزبی بی‌شک با ورود مفهوم توسعه سیاسی به گفتمان غالب جامعه و صف‌بندی‌های جدید در کنار مفهوم دموکراسی در سطح ملی و به‌دنبال در استان بوشهر شکل گرفت و بعد از آن فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی مردم در قالب تحزب و تشکل سیاسی و صنفی آغاز شد.
در حال حاضر، به گفته‌ مسوولان مربوطه و حوزه سیاسی استان، 43 حزب و گروه سیاسی و صنفی شناسنامه‌دار در استان بوشهر شناسایی شده‌اند که با شروع فصل انتخابات فعالیتشان نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. 

 نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که فعالیت احزاب فصلی و همواره با نزدیک شدن به انتخابات دیده می‌شود. بر همین اساس، ما شاهد احزاب تک‌نفره هستیم و در بعضی مواقع یک جریان به اصطلاح حزب نیز در برخی موارد با پر کردن اتوبوس از نیروهای که هیچ آشنایی با فعالیت‌های حزبی ندارند، آنها را نیروی حزبی خود معرفی کرده و سمینار برگزار می‌کنند. این رویدادها نشان می‌دهد، هنوز احزاب آنقدر رشد نکرده‌اند که بتوانند تاثیر‌گذار باشند و این مردم هستند که در نهایت بدون این‌که بشود پیش‌بینی کرد، دست به انتخاب می‌زنند و مثلا در یک دوره رای به شعارهای خوش آب و رنگ می‌دهند و در دوره‌ای دیگر مردم از جریان‌های سیاسی بازی می‌خورند. در این باره می‌توان گفت: این احزاب هستند که سعی دارند از تمایلات و خواسته‌های مردم به نفع خود سود ببرند. این در حالی است که احزاب باید به روشنگری و رشد جامعه کمک کنند.

در این خصوص می‌توان گفت تا‌کنون آن احزابی بیشتر دیده می‌شوند که در برجسته‌سازی نقاط ضعف طرف مقابل خود و همچنین دادن شعارهای دهان پر‌کن نسبت به احزاب دیگر قیل و قار بیشتری دارند اما با این حال حزب‌ها جریان‌های سیاسی که دفاتر مرکزی آن متعهدتر به جامعه هستند و توانسته‌اند شعارهایی را انتخاب کنند که در دراز مدت مسائل ملی را مطرح کند و سعی نکرده‌اند از این نمد، کلاهی برای جریان سیاسی و یا حزب مطبوع خود ببافند، از مقبولیت بیشتری نزد مردم برخوردار هستند و موفق‌تر پیش می‌روند.

به‌طور قطع این جنب و جوش احزاب که در فصل انتخابات دیده می‌شود، تنها مربوط به زمان حال و یا این دوره نبوده است. احزاب سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در مقطعی خاص، از جنب و جوش بیشتری برخوردار می‌شوند. شاید در زمان‌های دور، جنب و جوش‌ها بیشتر از حال حاضر به چشم می‌خورد، به‌عنوان مثال یکی از کارشناسان مسائل سیاسی که پیش از این در حوزه معاونت سیاسی استانداری فعالیت می‌کرد، می‌گوید: در آن زمان با وجود این‌که با محدودیت‌های بیشتری مواجه بودیم و صنعت چاپ هم تا این اندازه پیشرفت نکرده بود، شاهد انتشار اطلاعیه و بیانیه احزاب به‌صورتی گسترده حتی در روستاها نیز بودیم اما در حال حاضر عملکرد آنچنانی از فعالیت احزاب به چشم نمی‌خورد.

 شاید به همین دلیل است، مردمی که در یک دوره با استقبال از یک تفکر اصلاح‌طلبی رای میلیونی می‌دهند و در دوره بعد به شعار پوپولیستی و فروش سیب زمینی رای ‌دهند. که این مساله ثابت می‌کند، رای مردم ایران قابل پیش‌بینی نیست. با توجه به آنچه که در این گزارش نگاشته شده است، شاید برای شما جالب باشد که با بیست حزب وتشکل فعال استان بوشهر آشنا شوید.

 این احزاب و تشکل‌ها به این شرح است: حزب اعتدال توسعه ملی به دبیری علیرضا چمکوری، حزب اعتماد ملی به دبیری مرتضی سراجی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس به دبیری حسین صداقت، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه خلیج فارس به دبیری پرویز حاجیانی، انجمن اسلامی معلمان ایران به دبیری قدرت رحیمی، خانه کارگر به دبیری سید موسی میرجهان‌مردی، مجمع فرهنگیان ایران به دبیری حسین بختیاری آزاد، حزب ندای ایرانیان به دبیری عباس برزگر‌زاده، جمعیت موتلفه اسلامی گناوه به دبیری غلامرضا امیری، جبهه پایداری به دبیری نصرالله علوی تبار (مدیرکل اسبق سیاسی استانداری بوشهر) جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به دبیری عباس رومزی (مدیرکل اسبق امور اتباع خارجی)، موتلفه اسلامی استان بوشهر به دبیری عبدالله فاتحی، حزب کارگزاران سازندگی به دبیری سیروس بنه‌گزی، حزب جوانان ایران اسلامی به دبیری اکبر صابری، حزب اسلامی کار به دبیری اسماعیل یاسینی، حزب مردم‌سالاری به دبیری حسین جعفری، جمعیت موتلفه اسلامی دیلم به دبیری عبدالله ستار‌پناهی، مجمع روحانیون مبارز به دبیری حجت‌الاسلام رزمجو؛ هیات فاطمیون بوشهر به دبیری ابراهیم تشکری و حزب جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به دبیری قاسم برجویی در استان بوشهر فعال هستند واین روزها خود را برای رقابت در انتخابات مجلس دهم آماده می‌کنند. روزنامه بامداد جنوب در گزارش‌های بعدی اطلاعات بیشتری را پیرامون فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی استان منتشر خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: