bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
برای ورود به مجلس دهم صورت می‌گیرد
اما در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم این اتفاق رخ نخواهد داد. در حوزه دشتستان نیز سخن از ائتلاف میان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان راه به جای نخواهد برد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: محمدرضا عارف که به‌تازگی در کسوت ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار گرفته است، با مهم دانستن دو انتخابات پیش رو، در دیدار با جمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان‌ها با تاکید بر این‌که ترکیب مجلس باید تغییر کند، گفت: جریان اصلاحات و اعتدال باید تلاش کنند که به ارائه یک فهرست در انتخابات مجلس برسند.

 سخنی که از ائتلاف جریان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان حکایت می‌کند. هر چند این‌گونه به نظر می‌رسد که اعتدالیون از دل اصلاح‌طلبان بیرون آمدند و می‌توان گفت رویکرد اصلاحات را هم در پیش گرفتند اما با وجود این، از ائتلاف سخن گفتن در شهرستان‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد، چرا‌که در استان ما در اردوگاه اصلاح‌طلبان ما شاهد دو جریان اصلاح‌طلبی هستیم که دو کمیته انتخاباتی تدارک دیده‌اند. بدون شک نخست باید این دو جریان سیاسی اصلاح‌‌طلب به دور از حاشیه‌ها اختلافات را کنار گذاشته و به یک اتحاد و انسجام درونی برسند، پس از آن به‌دنبال ائتلاف با دیگر جریان‌های سیاسی باشند.

هر چند در استان بوشهر در حوزه دشتی و تنگستان رسیدن به این ائتلاف دور از ذهن نیست اما به‌طور قطع در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم این اتفاق رخ نخواهد داد. در حوزه دشتستان نیز سخن از ائتلاف میان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان راه به جای نخواهد برد.

با این حال اسدالله بهادری از فعالان سیاسی حوزه دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این باره می‌گوید: به‌طور قطع ما اول باید مشکلاتی را که سر راه شوراهای هماهنگی اصلاح طلبان و ستاد ائتلاف اصلاحات است، حل کرده پس از آن به‌دنبال ائتلاف اعتدالیون و اصلاح‌طلبان بودیم. 
بهادری تاکید کرد: ما با اعتدالیون و کسانی که به هر شکلی حامی دولت هستند، مشکلی نداریم و پذیرای نظرات دوستان هستیم، چرا‌که اعتدالیون برآمده از اصلاحات هستند. هر چند پس از به نتیجه رسیدن در انتخابات رئیس‌جمهوری دیدگاه‌ها کمی متفاوت شد اما با وجود این، پذیرش به این معنی نیست که کورکورانه هر چه بگویند قبول کنیم .

این فعال سیاسی در خصوص شکل‌گیری ائتلاف در دیگر حوزه‌های استان گفت: در حوزه دشتستان سعی خواهیم کرد یک نماینده اصلاح‌طلب را راهی مجلس کنیم. در حوزه دشتی و تنگستان نیز بدون شک کسانی که حامی دولت باشند، سیدمحمد مهدی پور فاطمی را بر می‌گزینند اما کسانی که با روکش اعتدال وارد این عرصه می‌شوند، دنبال فرد دیگری خواهند بود.

در همین حال، محمد‌صادق جوادی‌حصار در همایش سراسری شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی که در یزد برگزار شد، به این مساله اشاره کرد و گفت: برای انتخابات پیش رو باید از پتانسیل‌های اصلاح‌طلبان در کنار بخشی که با سرفصل اعتدال وارد شده‌اند، استفاده کنیم و به میدان بیایم و معتقدم اگر همه پتانسیلمان را وسط بگذاریم، بیشتر از ۵۰ درصد پیروزی نخواهیم داشت.

جوادی‌حصار با تاکید بر این‌که اصلاح‌طلبان شش‌ماهه سختی پیش رو دارند و ممکن است از دو سه جا ضربه بخورند، گفت: تمام تلاش اصلاح‌طلبان در صورتی به نتیجه می‌رسد که رقابت‌ها را تبدیل کنیم به دوگانه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان. اگر موفق نشویم ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی و مجموعه منتصب به جریان اعتدال و هر عنوان دیگری را که از اردوگاه اصلاح‌طلبان یارگیری کرده، ذیل سرفصل اصلاح‌طلب یا حامیان دولت یا هر عنوان دیگری یک جا جمع کنیم، شانس ما برای برنده شدن بسیار کم خواهد بود.

او به سختی‌های این مسیر اشاره کرد و  ادامه داد: کار بسیار سختی داریم و هر انشعابی در حوزه حامیان دولت و اصلاح‌طلبان صورت بگیرد، باعث ریزش نیروهای اصلاح طلب خواهد شد و عده‌ای الان دارند با تمام وجود بر این طبل می‌کوبند که بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت یک مرز تعریف کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به خطر این انشعاب اشاره کرد و گفت: من این مساله را با بزرگان اصلاحات آن زمانی که می‌خواستیم از روحانی حمایت کنیم، مطرح کرده‌ام و پرسیده‌ام مرز تمایز اصلاح‌طلبی و اعتدال کجاست؟ چطور می‌توانیم بین سرمایه اصلاح طلبی و سرمایه‌هایی که از اردوگاه اصلاح‌طلبی یارگیری می‌کنند، به موقع تفکیک قائل شویم؟ این برای ما مشکل است. شما باید این کفایت را نشان بدهید که در لحظه موعود این اردوگاه را از آن اردوگاه تفکیک کنید.
جوادی حصار توضیح داد: ما در انتخابات آینده اگر با اردوگاه راست میانه حامی دولت حتی این‌که ۱۰ درصد از آرا باشند، اگر به جمع بندی نرسیم به انفکاک بین حامیان دولت و اصلاح‌طلبی می‌رسیم و بسیاری از افراد فرصت‌طلب از عنوان رایج مد روز اعتدال استفاده خواهند کرد و زیر چتر این عنوان با ما مقابله خواهند کرد و شکست دیگری در کارنامه اصلاح‌طلبان ثبت می‌کنند.

او با اشاره به این‌که جنس ۸۸‌، جنس ۸۴ و جنس ۹۲ با هم متفاوت بودند، گفت: جنس انتخابات پیش رو از همه متفاوت‌تر است و امیدوارم آگاه باشیم و تصمیم درست بگیریم.
جوادی‌حصار تاکید کرد: اهل نقد باشید و یکی از عناصر نقد اشراف به موضوع است. ما باید لحظه به لحظه حرکات مردم و سیاستمداران را رصد کنیم تا بتوانیم در جای لازم تصمیم درست بگیریم.
یادآوری می‌شود، اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند که خود بدون هیچ واسطه‌ای فهرستی واحدی را برای ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه دهند تا بتوانند در تصمیمات کلان کشوری سهیم باشند. هر چند شکل‌گیری ائتلاف که اکنون به موضوعی مهم تبدیل شده است، می‌تواند به جریان‌های سیاسی کمک شایانی کند. 


نام:
ایمیل:
* نظر: