bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
16 سال پس از تصمیم‌گیری برای مرمت و احیا؛
از سال‌های گذشته مسوولان میراث فرهنگی بوشهر طرح مرمت و احیای این بنای تاریخی را مطرح کردند و در دوره‌های مختلف نیز بودجه‌های مختلفی برای این کار از سوی نهادهای مختلف اختصاص داده شد اما طبق گفته شهروندان برازجانی کار چندانی برای این پروژه انجام نشده است.
بامدادجنوب- فرشته قهرمانی:چند ماه پیش بود که در گزارشی مشروح که با مصاحبه‌هایی با برخی از افراد مطلع همراه بود، به وضعیت کاروانسرای مشیرالملک پرداختیم. کاروانسرایی که پس از گذشت بیش از یک قرن و دیدن ناملایمات فراوان همچنان استوار ایستاده است اما انتظار می‌رود که این مرکز مهم سیاحتی در استان که درست در ورودی آن قرار گرفته است، بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. 

چند ماهی است که شهروندان برازجانی بار دیگر با تماس با روزنامه از اینکه کار مرمت کاروانسرا به‌پایان نمی‌رسد و عملاً از آن استفاده چندانی نمی‌شود، خواستار پیگیری مساله شدند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، چند ماهی است که بار دیگر آهنگ تعمیر این بنای ثبت شده ملی زده شده است اما آنگونه که از شواهد و قرائن بر می‌آید، هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با بامداد جنوب با تایید خبر شروع تعمیرات اساسی این بنا، شیوه کار را مورد تایید قرار داد اما تاکید کرد به‌جای آنکه از داخل کار شروع شود، بهتر بود که تعمیرات از بیرون آغاز و سپس به داخل می‌رفت. وی در ادامه با تاکید بر این مساله که مشکل اساسی در حال حاضر در مورد این بنا عدم کاربری درست و اصولی از آن به‌عنوان یک سرمایه است، آن را به‌ضرر همه مردم برازجان و استان ارزیابی کرد. 
گفتنی است که این بنا سال 1377 با پیگیری‌های مكرر مدیریت میراث فرهنگی استان به‌دلیل اهمیت و ارزش آن تخلیه شد و در راستای كاربری فرهنگی و هنری این اثر تاریخی مرمت‌های لازم روی آن صورت گرفت. كاروانسرای مشیرالملك در سال 1362 به شماره 1638 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.

این فرد مطلع در ادامه یادآور شد دست گذاشتن اداره اوقاف بر این بنای تاریخی که بناحق صورت گرفته است باعث شده تا سازمان میراث فرهنگی مدام دنبال اثبات مالکیت خود بر آن باشد. هر چند این اختلافات وجود دارد، اما باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان نسبت به پایان دادن به این اختلافات اقدام شود چرا که هر چه دیرتر در این حوزه کار شود، فرصت‌های بیشتری از استان و شهرستان دشتستان از دست می‌رود. 

گزارش خبرنگار ما از برازجان حاکی از آن است که از سال‌های گذشته مسوولان میراث فرهنگی بوشهر طرح مرمت و احیای این بنای تاریخی را مطرح کردند و در دوره‌های مختلف نیز بودجه‌های مختلفی برای این کار از سوی نهادهای مختلف اختصاص داده شد اما طبق گفته شهروندان برازجانی کار چندانی برای این پروژه انجام نشده است. اکنون که در نیمه دوم سال 94 به‌سر می‌بریم، نزدیک به 16سال از تصمیم متولیان این نهاد برای ترمیم و مرمت این اثر تاریخی می‌گذرد اما آنچنان که باید کار ویژه و چشمگیری در این مقوله انجام نشده است.
چندی پیش خبری در خبرگزاری ایرنا منتشر شد که یکی از مسوولان میراث فرهنگی بوشهر ارزش تاریخی و زیبایی کاروانسرای مشیرالملک برازجان را با میدان نقش جهان اصفهان برابر دانسته بود اما در واقعیت اقدام مهم و موثری که برای مرمت این بنای تاریخی انجام شود، صورت نگرفته است.

تعمیر طولانی مدت این بنا شهروندان و گردشگران را از دیدن آن محروم کرده است
یکی از شهروندان برازجانی در این خصوص به بامداد جنوب گفت: این بنای تاریخی از زیبایی منحصر‌به‌فردی برخوردار است که چشم همگان را خیره می‌کند اما متاسفانه به‌دلیل رسیدگی نشدن به آن شهروندان از بازدید داخل آن محروم هستند.
وی با بیان این‌که تاکنون تنها یک یا دو نمایشگاه آن هم تنها در محوطه بیرونی این بنا برگزار شده است، گفت: داشتن چنین بنای زیبایی آن هم با چنین قدمتی می‌تواند بهترین منبع درآمد برای شهرستان و ایجاد شغل برای جوانان باشد اما مرمت کردن آن بهانه‌ای شده است که ما و مسافرانی را که به این شهر سفر می‌کنند، از دیدن محوطه و فضای داخلی کاروانسرا محروم شویم.

این شهروند برازجانی به تخریب و بازسازی یکی از قسمت‌های بیرونی این بنا طی این چند سال اشاره کرد و افزود: یکی از بخش‌های این کاروانسرا که برای همگان قابل مشاهده است، تاکنون بیش از چند بار تخریب شده است و مرمت کنندگان آن مانند کاری که به اشتباه انجام داده باشند، دوباره آن را تخریب و بازسازی کرده‌اند اما به سرانجامی نرسیده است.
وی با بیان این‌که شهرستان برازجان آثار تاریخی که نیاز به بازسازی داشته باشد، ندارد، گفت: تنها بنایی که نیاز به مرمت دارد، همین کاروانسراست اما مشخص نیست که مسوولان مربوط به چه دلیلی ترمیم این بنا را به درازا کشانده‌اند. هنوز هم آثار مصالح ساختمانی در اطراف این بنا دیده می‌شود و تا چند وقت پیش در یک بی‌سلیقگی عیجب موتورهای کولرهای گازی مورد استفاده در دیوار بیرونی قرار داده شده بود که عملاً نمای آن را دچار خدشه کرده بود.

این کاروانسرا می‌تواند به محل مناسبی برای حضور گردشگران تبدیل شود ولی لازمه آن رسیدگی به این بنا و همچنین ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مناسب در اطراف آن است. در همین رابطه یک کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با بامداد جنوب یادآور شد که ساختار کاروانسرای مشیر به گونه‌ای است که می‌توان از آن به‌عنوان یک فروشگاه و نمایشگاه دائمی محصولات و دستاوردهای فرهنگی دشتستان و استان بهره برد و این مهم نیز تنها با مدیریت صحیح به دست می‌آید. 
یک شهروند برازجانی نیز در گفت‌وگو با ما تاکید کرد که بودجه‌های تخصیص یافته به بندر بوشهر همیشه بیشتر از برازجان و در یک کلام بیش از همه دیگر شهرستان‌های استان است و این باعث می‌َشود که همه بناهای فعلی نیز به دلیل عدم بازسازی اصولی و دقیق از بین بروند.
نام:
ایمیل:
* نظر: