bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۴ دی ۱۴۰۰
او معلولیت را نمی‌شناخت و از دیار امید بود
الهام بهروزی: او از سرزمین امید بود و مثل رود جاری بود در زندگی. آنقدر جاری بود که مرگی را برایش نمی‌شد متصور شد؛ ولی مرگ آمد به همین راحتی و «فرهاد فیاض‌بخش» را با خود برد.

الهام بهروزی

او از سرزمین امید بود و مثل رود جاری بود در زندگی. آنقدر جاری بود که مرگی را برایش نمی‌شد متصور شد؛ ولی مرگ آمد به همین راحتی و «فرهاد فیاض‌بخش» را با خود برد. خبر غیرمنتظره‌ای بود ولی مرگ یکی از واقعیت‌های تلخ زندگی است که گریزی از آن نیست؛ اما مرگ برای این هنرمند زود بود او هنوز خیلی کار داشت و تازه داشت این باور را در توان‌یابان درونی می‌کرد که «معلولیت محدودیت نیست؛ بلکه باید خواست تا بشود.»

فیاض‌بخش روی دیگر زندگی را به توان‌خواهان و توان‌یابان نشان داده بود. هرچند برای اثبات باورها و توانایی‌هایش روزهای راحتی را پشت سر نگذاشت؛ ولی با هنر و پشتکاری که داشت، به همه نشان داد که «خواستن توانستن است.»

نخستین بار او را در تحریریه روزنامه دیدم که به‌عنوان دبیر جشنواره استانی تئاتر معلولین منصوب شده بود. پر از حرف و ایده بود و هیچ توقعی غیر از این نداشت که دیگران باورش کنند؛ چون او می‌دانست که چگونه یک توان‌خواه را به درون جامعه بیاورد و به او انگیزه بدهد برای ایستادن و ماندن و زندگی کردن. فیاض‌بخش با خودباوری، به جامعه قبولاند که توانایی توان‌خواهان هیچ‌گاه کمتر از دیگران نیست. در این سال‌ها سکان انجمن تئاتر معلولین استان بوشهر را به دست گرفت تا خود زمامدار امور این جامعه حساس و پراستعداد باشد و با آگاهی از نیازها و شناسایی نقاط قوت و ضعف این قشر، بستر مناسب را برای فعالیت آن‌ها در هنر تئاتر به بهترین شکل فراهم آورد.

فرهاد فیاض‌بخش آرزوهای زیادی برای توان‌خواهان و توان‌یابان در تئاتر داشت و در چهار سال اخیر گام‌های استواری در این حوزه برداشته بود. از همین روست که خبر رفتنش برای جامعه هنری استان بوشهر غیرمنتظره بود و به‌شدت همه را متاثر کرد؛ چراکه با جان و دل در این زمینه گام گذاشته بود و با شور پیش می‌رفت.

فیاض‌بخش متولد سال 1362 و دانشجوی ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی ارشد بود. وی دارای هشت مقام اول طراحی نور و صحنه در جشنواره تئاتر معلولین، حضور متوالی در چندین جشنواره تئاتر معلولین استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی، کسب مقام برتر طراحی نور در جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی معلولین، حضور در جشنواره تئاتر زائر، حضور در جشنواره تئاتر دفاع مقدس و تئاتر دینی خارگ و کسب مقام برتر طراحی صحنه و بازی برای نمایش دوگ، حضور در جشنواره سراسری سوره، حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، تولید سه فیلم مستند و پخش از شبکه مستند سیما، نفر سوم جشنواره فیلم محیط‌زیست، حضور در جشنواره فیلم سبز، مدرس یک دوره عکاسی در دانشگاه فرهنگیان، جزء 10 فیلمساز برتر سازمان بسیج هنرمندان کشور بود و چندین سال متوالی مسوولیت واحد فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان بوشهر را هم برعهده داشته‌ است.

کاظم ارجمندنیا، کارگردان تئاتر معلولین که از دوستان بسیار نزدیک فیاض‌بخش بود، با ابراز تاسف از درگذشت این هنرمند توانمند به بامداد جنوب گفت: فرهاد هنوز پر از زندگی بود. او سال‌های زیادی بود که از بیماری قلبی رنج می‌برد ولی هرگز بیماری باعث نشد که ضعف بر او غالب شود و از اهدافش باز بماند.

وی با بیان اینکه فرهاد فیاض‌بخش یک الگوی تمام عیار برای هنرمندان توان‌یاب بود، افزود: او افزون بر فعالیت در تئاتر، در سینما و مستندسازی هم دست توانایی داشت و بسیاری از مستندهایش از شبکه‌های سراسری پخش شده بود.

ارجمندنیا در خصوص ویژگی‌های اخلاقی فیاض‌بخش توضیح داد: او مشکلاتی زیادی در زندگی داشت؛ اما هیچ‌گاه ناامید نمی‌شد. یادم می‌آید هر زمان مشکلی یا مساله‌ای کلافه‌ام می‌کرد، بهم می‌گفت، «کاظم زندگی کن، زندگی جریان دارد.» او دائم به خاطر بیماری که داشت دچار مشکل و بستری می‌شد اما در بدترین شرایط هم انرژی‌اش را از دست نمی‌داد و با روی خوش با همه روبه‌رو می‌‎شد. در تئاتر همه او را به نام «انرژی مثبت» می‌شناختیم. خیلی صبور بود و پشتکار داشت.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه فرهاد فیاض‌بخش به خاطر نام، دبیر جشنواره تئاتر معلولین استان بوشهر نشد، گفت: بلکه او می‌خواست به همه ثابت کند یک توان‌یاب توانایی کارهای بزرگی مثل دبیری جشنواره را که کار پر زحمتی بود، دارد و همه دغدغه‌اش این بود که توانایی و استعدادهای ناشناخته‌ای که در حوزه تئاتر معلولین استان بوشهر وجود دارد، به همگان بشناساند.

ارجمندنیا با بیان اینکه فیاض‌بخش هنر به‌ویژه هنر تئاتر را فرصت و بستر مستعدی برای خودباوری و تقویت اعتماد به نفس در توان‌خواهان می‌دانست، افزود: او بر اساس تحصیلاتی که در رشته هنرهای نمایشی و سینما داشت به این شناخت دست یافته بود که یک توان‌یاب به‌راحتی می‌تواند به زبان هنر دنیای خاص خودش را به دیگران بشناساند و در تئاتر در پی این بود که هنرمندان توان‌‎یاب حرف‌ها، زخم‌ها، رنج‌ها، ناگفته‌ها، نشنیده‌شدن‌ها و نگاه‌های نابرابری که به آن‌ها در جامعه می‌شد، بیان کنند، آن هم با زبانی صلح‌آمیز! بی‌شک جامعه تئاتر معلولین استان بوشهر امروز پدر مهربان خود را از دست داده است؛ زیرا او حامی خوبی برای آن‌ها بود و هیچ‌گاه در پی پست و مقام نبود، فقط می‌خواست به جامعه بگوید که من یک توان‌یاب هستم که از عهده کارهایم برمی‌آیم و حق و حقوقم را می‌شناسم و می‌خواهم که دیگر توان‌خواهان هم خودشان را باور کنند و برای زندگی تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه فرهاد فیاض‌بخش با دانش، عشق، انرژی و پشتکاری که داشت توانست دو دوره جشنواره استانی تئاتر معلولین را به خوبی دبیری و مدیریت کند، تصریح کرد: توانایی او در مدیریت این جشنواره باعث شد که او به‌عنوان دبیر جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس انتخاب شود. این اتفاق برای نخستین بار در کشور افتاد که یک توان‌یاب به‌عنوان دبیر یک رویداد منطقه‌ای انتخاب شود و خوشبختانه او از عهده این مهم برآمد.

به گفته ارجمندنیا، فرهاد فیاض‌بخش کم‌بینا بود و قلبش با باطری کار می‌کرد، ولی به کمک هنر و روحیه بالایی که داشت فراز و نشیب‌های زندگی و کار را پشت سر می‌گذاشت و خم به ابرو نمی‌آورد؛ چون بر این باور بود که هیچ‌چیز نباید مانع از جریان زندگی شود.

ارجمندنیا در پایان تاکید کرد: بی‌شک نبود هنرمند وارسته و دلسوزی مثل فرهاد فیاض‌بخش ضایعه بزرگی برای جامعه تئاتر معلولین استان است. او رفیق بسیار نازنینی برای من و بقیه بود و نبودش به‌شدت مرا اذیت می‌کند. فرهاد پر از شور و زندگی بود اما این شور در او برای همیشه خاموش شد؛ ولی مرگ نمی‌تواند یاد او را در ما خاموش کند. او با آثار ماندگاری که از خود برجای گذاشت برای همیشه در یاد و خاطر ما زنده خواهد بود.

یادآوری می‌شود، فرهاد فیاض‌بخش، بازیگر، مستندساز و مدیرعامل انجمن تئاتر معلولین استان بوشهر، شنبه یازده دی‌ماه در اثر سکته مغزی در شیراز درگذشت. پیکر این هنرمند روز گذشته (دوشنبه، 13 دی‌ماه) در مراسمی تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت صادق بوشهر به خاک سپرده شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: