bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
تعزیه‌خوانی یکی از کهن‌ترین آیین‌های سنتی ایرانیان در سوگ شهدای کربلا است که در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است. در استان بوشهر نیز این آیین نمایشی در مناطق مختلف و با حضور قشرهای بیشمار مردم برگزار شده و صحنه‌هایی بدیع را خلق می‌کنند.
بامدادجنوب: تعزیه‌خوانی یکی از کهن‌ترین آیین‌های سنتی ایرانیان در سوگ شهدای کربلا است که در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است. در استان بوشهر نیز این آیین نمایشی در مناطق مختلف و با حضور قشرهای بیشمار مردم برگزار شده و صحنه‌هایی بدیع را خلق می‌کنند.
رفتن از مدرنیته به سنت، استفاده از اسب و شتر و شمشیر و سپر به همراه خواندن آثار حماسی و مذهبی از سوی تعزیه‌خوانان، تقسیم شده به دو سپاه کفر و ایمان و همچنین روایتگری تصویری از آنچه در ظهر عاشورا روی داد تا نسل‌های نوجوان بتوانند با سادگی و راحتی بیشتر با آن ارتباط برقرار کنند و تصویری واقعی اما کوچک‌شده از مصیبت کربلا داشته باشند، تعزیه را به نوع خودش جذاب کرده است.

از شمال تا جنوب استان، تعزیه‌خوانی با حجم مختلف برگزار می‌شود. جمعیت، قدمت، امکانات و بخش مهم‌تر اما تمکن مالی برای خرید وسایل تعزیه‌خوانی، میدانی که قرار است در آن تعزیه برگزار شود، همه و همه نقش مهمی در جذاب شدن تعزیه دارد. در برخی از شهرها و مناطق لوکشین‌ها باعث شده‌اند تا صحنه‌ها بسیار طبیعی‌تر به‌نظر برسند و از این بابت، می‌توان آن را محلی برای حضور عکاسان دانست که می‌خواهند صحنه‌های طبیعی‌تری را شکار کنند. 

شهرستان‌های دیلم، گناوه، برازجان، بوشهر، اهرم، خورموج، جم و ریز، دیر و روستاهای زیارت، درودگاه، خوشاب و... تعزیه‌خوانی دارند اما تعزیه در چند منطقه قدمت بسیاری دارد؛ یکی در بندرریگ و دیگری هم در روستای زیارت. روز گذشته مانند سال‌های پیش، تعزیه روز عاشورا در این بندر که از سنت‌های گذشتگان این دیار برجای مانده، با شور خاصی در میدان طاق از مکان‌های قدیمی این بندر به نمایش درآمد.

تعزیه روز عاشورا در بندرریگ مشتاقان زیادی را همه ساله از شهرها و روستاهای اطراف و حتی استان‌های همجوار به سوی خود  جذب می‌کند، به‌گونه‌ای که اطراف میدان محل نمایش با ازدحام جمعیت مواجه می‌شود. قبل از برپایی تعزیه، زیارت عاشورا و زنجیزرنی اجرا و سپس نمایش نمادین حادثه روز عاشورا، واقعه خونین کربلا را در اذهان تداعی می‌کند.

گرداندن حجله حضرت قاسم‌بن الحسن (ع)، گهواره نمادین علی‌اصغر(ع)، برافراشتن بیرق و علم‌های سیاه در این میدان و ورود هیات‌های سینه و دمام‌زنی سنتی از دیگر برنامه‌های تعزیه است. پس از خاتمه نبرد امام حسین (ع) و یاران باوفایش، خیمه‌گاه نمادین سرور وسالار شهیدان به آتش کشیده شد و هیات‌های عزاداری دور آن تجمع و به سر و سینه زدند.
پس از اجرای خلاصه‌ای از این نمایش در چندین حسینیه دیگر، سوگواران حسینی نماز ظهر عاشوار را اقامه و در پایان غذای نذری بین نمازگزاران توزیع شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: