bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۱۱ تير ۱۴۰۲
روایت مدیرکل ارشاد از فعالیت دوباره سینما در بوشهر؛
الهام بهروزی: پس از گذشت یک سال تنور سینما بار دیگر با راه‌اندازی سینما شهیدآوینی در بوشهر گرم می‌شود. آن هم با اکران فیلم‌هایی که در ماه‌های اخیر رکورد فروش سینمای کشور را زده‌اند، فیلم‌هایی چون «غریب»، «فسیل» و...

الهام بهروزی

تنور سینما بار دیگر با راه‌اندازی سینما شهیدآوینی پس از گذشت یک سال در بوشهر گرم می‌شود. آن هم با اکران فیلم‌هایی که در ماه‌های اخیر رکورد فروش سینمای کشور را زده‌اند، فیلم‌هایی چون «غریب»، «فسیل» و... بدون تردید راه‌اندازی مجدد سینما در جامعه بوشهر امری لازم بود؛ چراکه این شهر از دیرباز دارای سینما بوده و سینماگران و فیلمسازان متبحری را در بطن خود پرورش داده است. این‌ها نشان می‌دهد که مردمی این دیار، رابطه خوبی با هنر هفتم داشته‌ و دارند و سینما را می‌شناسند.


از دید جامعه‌شناسان، وجود سینما امروزه در هر شهری یک ضرورت است؛ چون سینما می‌تواند با استفاده از امکانات رسانه‌ای و هنری خود بازتاب خوبی از شرایط جامعه باشد؛ به گونه‌ای که با بررسی جامعه‌شناختی آثار سینمایی به‌مثابه آثاری که در یک حوزه گفتمانی به وجود آمده،  می‌توان شناخت بهتری از جامعه به دست آورد.


البته در مقابل، برخی از کارشناسان هنری هم بر این باورند که سینما اگرچه می‌تواند جامعه را به گفت‌وگو و تعمق دعوت کند و گروه‌های مختلف اجتماعی را به یکدیگر نزدیک سازد، اما بعید است، آن‌طور که بعضی به شکلی اغراق‌آمیز گفته‌اند، بتواند به جامعه شکل بدهد؛ چون فیلمساز و فیلمنامه‌نویس اگرچه دانای کل فیلم و سناریوی خود هستند، اما دانای کل جامعه نیستند؛ چراکه فیلم، همچون خود فیلمساز، محصول جامعه است نه سازنده‌ آن. بنابراین تغییر فرهنگ یا گسترش افق‌های فرهنگی یک جامعه وابسته به عناصر بسیاری است که سینما تنها یکی از آن عناصر به‌شمار می‌آید.


با همه این تفاصیل، نمی‌توان اهمیت و جایگاه سینما را در گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در جامعه نادیده گرفت، از این رو، ترویج و توسعه زیرساخت‌های سینمایی در شهرها امروز امری لازم است تا ضمن نمایش آثار متنوع سینمایی، لحظات خوبی برای شهروندان بازآفریده شده و با درگیر کردن آن‌ها با قصه فیلم، مخاطبان را به موضوعات مورد بحث در آن، به تامل و تفکر وادارد.


بدیهی است فعالیت دوباره سینما در بوشهر نوید روزهای خوبی را برای هنر هفتم می‌دهد. اینکه متولیان فرهنگی با تعریف ساز و کاری نو برای سینماها و اکران فیلم‌های به‌روز همزمان با پایتخت و تبلیغات همه‌جانبه دوباره مردم را به سمت سالن‌های سینما جذب کنند. سینما گمشده جامعه هنری بوشهر است که بایستی تا قبل از اینکه دیر شود، دوباره یکی پس از دیگری چراغ سالن‌های آن روشن شود و شور و امید را به جامعه تزریق کنند.


در این میان، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به بامداد جنوب گفت: هنر سینما در بوشهر سال‌های سال فقط در یک سینما نمود داشت! به‌واسطه مدیریتی که وجود داشت، دیگر سینماها؛ چه دولتی و چه خصوصی در این شهر تعطیل بودند. بنابراین شرایط خاصی بر سینمای بوشهر حکم‌فرما بود و تحت این شرایط اکران‌ها فقط در یک سینما اتفاق می‌افتاد. از این‌رو، مردم تنها از این سینما خاطره داشتند تا اینکه بنا به شرایط اضطراری که برای سینمای استان ایجاد شد، سینما آوینی فعال شد ولی این سینما به‌دلیل اینکه همچنان نگاه‌ها به سمت سینما بهمن بود، رونق لازم را نگرفت.


عبدالرحیم افروغ در ادامه با بیان اینکه با وجود این، سینما آوینی سال گذشته چند ماهی فعال ماند و چندین رویداد سینمایی ملی و منطقه‌ای در آن برگزار شد، افزود: ولی در زمستان سال گذشته، در اثر بارندگی‌های شدید، دو مشکل برای این سینما، یکی برای سرور آن و دیگری در سازه‌ اتاق فرمان سینما به‌وجود آمد که با تلاشی که همکاران ما در واحد سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردند، هرچند پروسه تعمیر آن طولانی شد اما در نهایت با تامین اعتبار کافی، این دو بخش بازسازی و تعمیر شدند.


به گفته وی، با پایان تعمیرات سینما شهید آوینی، این سینما دگرباره همزمان با دهه ولایت و امامت از شنبه، 10 تیرماه با اکران فیلم مصلحت در سه سانس 17:30، 19:30 و 21:30 گشایش یافت که در ادامه افزون بر این فیلم، در کنار فیلم‌های جدی و ارزشی مثل «غریب»، دو اثر پرمخاطب و طنز سینمای ایران؛ یعنی «فسیل»و «شهر هرت» در این سینما در روزهای آینده به روی پرده خواهند رفت.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر سپس با اشاره به اینکه سینما نقش بی‌بدیلی را در فرهنگ‌سازی و ترویج مفاهیم بنیادی و پرداختن به سبک زندگی مردم و ابعاد مختلف جامعه ایفا می‌کند، تصریح کرد: چون این هنر با پردازش صریح و مستند مصائب و مسائل اجتماعی، زمینه‌ساز گفتمان‌سازی در جامعه است.


افروغ، سینما را بخشی از فرایند کامل فیلمسازی دانست و گفت: بدیهی است یک فیلم برای تولید مراحل متعددی را از خلق ایده تا نوشته شدن سناریو و فیلمبرداری و انتخاب کارگردان، بازیگر و لوکیشن و... طی می‌کند تا به سینما برسد و به مخاطبان برسد. همه این فرایند منوط به گام آخر است که به سینما برسد و مورد توجه مردم قرار بگیرد. قطعا وقتی اثری فاخر باشد، مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد؛ در نتیجه به هدف غایی خود که همانا جذب توجه مردم به مساله و موضوع فیلم و اثرگذاری آن است، می‌رسد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: سینما شهید آوینی از امسال فعالیت خود را به طور جدی آغاز می‌کند و امید می‌رود که مخاطبان سینما با استقبال از اکران‌های این سینما، به هنر هفتم در بوشهر دوباره رونق بدهند. در کنار این سینما، همچنین پیگیر فعال کردن سینمای دیگری در شهر هستیم که پس از قطعی شدن، نام این سینما را اعلام خواهیم کرد تا در فصل تابستان، با پخش فیلم‌های فاخر و پرمحتوا و به‌روز سینمای کشور، اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها سینمادوست بوشهری را به شکل مطلوبی پر کنیم.


در ادامه این گزارش، یک شهروند بوشهری نیز در خصوص راه‌اندازی دوباره سینما در بوشهر بعد از گذشت یک سال به بامداد جنوب گفت: این خبر مسرت‌بخشی است. چون با توجه به گرما و شرجی هوا در فصل تابستان، تنها فضاها و مراکز فرهنگی سربسته و مجهز به سیستم سرمایشی برای پر کردن اوقات فراغت و تفریح کردم مردم بوشهر مطلوب است. قطعا سینما در این فصل می‌تواند یکی از بهترین مراکز برای تماشای فیلم‌های روز و پرکردن اوقات فراغت ما و خانواده‌هایمان باشد.


به گفته مهرنوش رفیعی، در یک سالی که سینما در استان تعطیل شد، فضای رخوت‌انگیزی بر هنر هفتم در استان حاکم شد، این در حالی است که این شرایط زیبنده استانی که خود کارگردان‌ها و فیلمسازهای موفقی در سینمای کشور دارد، نبود. هر بار مسوولان قولی می‌دادند و گاه از راه‌اندازی پردیس سینمایی در استان می‌گفتند و گاه خبر از مرمت و بازسازی زودهنگام مجموعه سینمایی بهمن می‌دادند اما هیچ‌کدام تا این لحظه محقق نشده! این در حالی است که ما علاوه بر سینما بهمن، دو سینمای دیگری در سطح شهر داریم؛ یکی سینما شهید آوینی در بهمنی است که سینمایی مجهز و تمیز است و دیگری هم سینما کانون است که آن‌هم در سال‌های اخیر بازسازی و مجهز شده؛ ولی مشخص نبود که چرا این سینماها در خلأ سینمای بهمن چرا فعال نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه شنیده‌ها حکایت از این داشت که ظاهرا موسسات پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی در اکران فیلم‌های روز با این سینماها همکاری لازم را نداشتند، تصریح کرد: ولی با فعالیت سینما شهیدآوینی و اکران فیلم‌های نسبتا جدید در آن تا حدودی این شنیده نقض می‌شود. امیدواریم که این سینما این بار بتواند جای خود را در میان مخاطبان سینما باز کند.


رفیعی در پاسخ به این سوال که فیلم‌های انتخابی برای اکران در این سینما تا چه میزان می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جذب کند، توضیح داد: با توجه به اینکه سینما شهید آوینی در منطقه دو بوشهر واقع شده و این کمی دسترسی اهالی منطقه یک شهر را به سینما با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند ولی قطعا وقتی در این سینما فیلمی اکران شود که حرفی برای گفتن داشته باشد، مخاطبان از آن استقبال خواهند کرد. همان‌طور که می‌دانید فیلم فسیل یکی از پرفروش‌های سینمای کشور در ژانر طنز است که برای مخاطبی که اثر طنز دوست دارد، می‌تواند جذابیت لازم را برای تماشا داشته باشد.


به گفته وی، فیلم «غریب» هم اثر دیگری است که در این سینما اکران می‌شود، قطعا این اثر فاخر پتانسیل لازم را برای جذب مخاطب دارد ولی به شرطی که قیمت بلیت آن‌ها مناسب باشد؛ چون امروز بسیاری از هنرها تحت تاثیر تورم و گرانی‌ها از سبد خرید ماهانه خانواده‌ها خارج شده، بنابراین متولیان سینما بایستی بلیت‌ها را طوری قیمت‌گذاری کنند که مخاطب از هر طیفی یارای خرید آن و تماشای فیلم مورد علاقه خود را داشته باشد.


این شهروند که خود از مخاطبان و سینماروهای حرفه‌ای است، در پایان گفت: سینما هر چند در جامعه امروز بوشهر دچار غربت شده؛ ولی قطعا با فرهنگ‌سازی و تبلیغات محیطی و رسانه‌ای کم‌کم می‌توان خانواده‌ها و نوجوانان را بیشتر از قبل به آن جذب کرد. البته این مهم در سایه اکران فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسند محقق خواهد شد.

برچسب ها: سینما ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: