bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۲۴ تير ۱۴۰۲
ضرغام خرمی:در سال‌ها و دهه اخیر در شهر گناوه هنرمندانی چون جهانگیر اژدری، حسن شهابی، نوذر رادمنش، میلاد شیری و... تلاش کرده‌اند با اجراهای متعدد در مکان‌های مختلف این بندر نظیر پارک ساحلی، یادمان شهدای گمنام و سالن‌های اجتماعات ادارات، لحظات شادی را برای مردم این زادبوم بیافرینند و در این زمینه انرژی زیادی هم گذاشته‌اند.

ضرغام خرمی


آرام آرام صندلی‌ها مملو از تماشاگرانی می‌شود که در هوای گرم و شرجی به اتفاق خانواده در انتظار اجرای مراسم هستند. بی‌شک در این آشفته‌بازار سیاست، گرانی، افسردگی، ناامیدی و ده‌ها مشکل دیگر که ذهن شهروندان را درگیر کرده است، نشاندن لبخند بر لبان آن‌ها و آرام کردن افکار پریشان‌شان برای دقایقی، کار مشکلی است.


ولی هنرمندان طنزپرداز بندر و استندآپ کمدی می‌تواند از عهده این مهم برآید؛ چون در کنار موسیقی مناسب این توانایی را دارند تا در لابه‌لای برنامه‌های مناسبتی،  زمینه‌ساز شادی و انبساط خاطر مردم شوند و برای ساعاتی امید و نشاط را به جامعه مخاطب خود تزریق کنند.


با بررسی نگارنده، در سال‌ها و دهه اخیر در شهر گناوه هنرمندانی چون جهانگیر اژدری، حسن شهابی، نوذر رادمنش، میلاد شیری و... تلاش کرده‌اند با اجراهای متعدد در مکان‌های مختلف این بندر نظیر پارک ساحلی، یادمان شهدای گمنام و سالن‌های اجتماعات ادارات، لحظات شادی را برای مردم این زادبوم بیافرینند و در این زمینه انرژی زیادی هم گذاشته‌اند.


جهانگیر اژدری، هنرمندی که شهرتش امروز فراتر از این شهرستان و استان رفته، فروتنانه و مردم‌وار در کنار دیگر بازیگران حرفه‌ای و طناز گناوه‌ای بارها و بارها در نمایش‌های طنز در زادگاه خود به ایفای نقش پرداخته تا ارادتش را به همشهری‌های خود نشان دهد، به‌تازگی با خلق شخصیت طنز جدیدی، درصدد برآمده تا در حوزه نمایش طنز و استندآپ کمدی متفاوت‌تر ظاهر شود و حرف تازه‌ای برای مخاطب خودش داشته باشد.


در کنار اژدری، هنرمندان دیگری نظیر حسن شهابی، نوذر رادمنش و میلاد شیری هم در طول سال تلاش می‌کنند تا با هنرنمایی و اجراهای باکیفیت، لحظاتی مردمان گناوه را به شادی در مناسبت‌های مختلف ملی- مذهبی در مراکز عمومی شهر میهمان کنند، این در حالی است که طنزپردازی شغل اول هیچ‌کدام از آن‌ها نیست و ناچارند که برای گذران زندگی شغل دیگری داشته باشند! ولی گاه در یافتن شغل مناسب ناکام می‌مانند.


در چنین شرایط سخت اقتصادی، این هنرمندان عمدتا به‌دلیل پرداخت دیرهنگام دستمزد از سوی نهادهای فرهنگی و دولتی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و بدتر از آن، این است که برخی از دستگاه‌های دولتی به‌جای حمایت از آن‌ها توقع دارند تا بدون چشم‌داشتی و به‌طور رایگان در برخی از مناسبت‌ها به اجرای برنامه بپردازند. این نگاه موجب شده تا بیشتر این هنرمندان انگیزه لازم را برای سناریونویسی و اجرای کارهای جدید از دست بدهند و خلاقیت‌شان پایین بیاید.


 این در حالی است که دیالوگها و اجراهای تکراری و قبلی این کمدین‌ها هم دیگر جذابیت خود را برای مخاطبان از دست داده است، از همین رو، بازار هنر آن‌ها کساد شده و در مقابل، بازار گروه‌های هنری خارج از شهرستان مثل گروه «دله» دشتستان و حسن غلامی، کمدین معرف استان در گناوه گرم شود، این در حالی است که هزینه‌ای که برای گروه‌های مذکور پرداخت می‌شوند، چندین برابر کمدین‌های گناوه‌ای است!


از این‌رو، می‌طلبد که دستگاه‌های فرهنگی و متولی شهری گناوه برای ماندگاری هنرمندان طنزپرداز گناوه‌ای در عرصه هنر این شهرستان و همچنین جذب استعدادهای جدید هنری و ارتقاء سطح هنر استندآپ کمدی آن دغدغه داشته باشند و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

برچسب ها: طنز ، گناوه
نام:
ایمیل:
* نظر: