bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
صدو بیست و سه روز تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده است. جریان و طیف‌های مختلف سیاسی برای داشتن حضوری موفق در این انتخابات، جلسات و نشست‌ها متعددی برگزار کردند تا...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:صدو بیست و سه روز تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده است. جریان و طیف‌های مختلف سیاسی برای داشتن حضوری موفق در این انتخابات، جلسات و نشست‌ها متعددی برگزار کردند تا با یک برنامه‌ریزی دقیق از دلهره و اضطراب خود کم کنند. اصلاح‌طلبان که در انتخابات ریاست‌جمهوری توانستند موفق عمل کنند، در حال حاضر، نگران نحوه نظارت‌ها و تائید و عدم تائید صلاحیت‌ها هستند. جناح مقابل نیز نگران جایگاه اجتماعی خود میان مردم و مقبلویتشان هستند.

 اصلاح‌طلبان در این راستا دیدار‌های متعددی را با مراجع، بزرگان و اعضای شورای نگهبان برگزار کردند. طبق اخباری که در این خصوص منتشر شده است، محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، این دیدارها و جلسات را بسیار مفید دانست و ابراز امیدواری کرد، جلسات با اعضای شورای محترم نگهبان برای تعامل بیشتر ادامه یابد. هر چند این نکته را نمی شود نادیده گرفت که این‌گونه مذاکرات در این مقطع زمانی بی‌سابقه است، چرا‌که در انتخابات‌های گذشته این‌گونه مذاکرات پس از اظهار نظر اولیه شورای نگهبان درباره نامزدها صورت می‌گرفت نه پیش از اظهار نظر شورای نگهبان
در همین حال، محمدرضا خباز که پیش از این معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور روحانی بود، در حال حاضر نیز سابقه نمایندگی در چهار دوره چهارم، پنجم، ششم و هشتم به‌عنوان نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس را در کارنامه خود دارد، پیرامون اخباری مبنی بر رایزنی اصلاح‌طلبان با برخی از اعضای شورای نگهبان و علمای قم برای تائید صلاحیت‌ها گفت: برخی اصلاح‌طلبان چنین کرده‌اند اما بر این امر اجماع نشده و نظر جمعی اصلاح‌طلبان نیست. چند نفر را خود من هم خبر دارم. این افراد در دوره‌های گذشته رد شده‌اند و حالا می‌خواهند بررسی کنند که آیا نظر شورای نگهبان همان نظر سابق است یا عوض شده است. آیا ستادهایشان را تشکیل دهند؟ آیا رایزنی‌هایشان را انجام دهند و آیا دوباره دوستانشان را گرد شمع وجود خودشان جمع بکنند یا خیر؟ 

خباز با بیان این‌که این کارها به‌ویژه در شهرهای کوچک ضروری است، تصریح کرد: در این شهرها کسی که می‌خواهد کاندیدا شود، ابتدا متنفذین محل را می‌بیند و اگر آنها به کاندیدا قولی بدهند، احتمال این‌که قولشان را بشکنند، خیلی کم است. بنابراین کسانی که رد شده‌اند اما فکر می‌کنند رد شدن آنها قابل ترمیم است یا موجه نبوده است، درصدد اصلاح امور برمی‌آیند. به این صورت که اگر به فقهای شورای نگهبان دسترسی داشته باشند، با آنها و در غیر این صورت با حقوقدان‌های شورا رایزنی می‌کنند. دسترسی به حقوقدان‌ها راحت‌تر است، آنها در راهروهای مجلس رفت و آمد دارند و نمایندگان ادوار نیز هر لحظه که بخواهند، می‌توانند با کارت نمایندگی ادوار خود وارد مجلس شوند. در راهروها حقوقدان‌ها را می‌بینند و دوباره خود را عرضه کرده و می‌گویند، من فلانی هستم و به این دلیل رد شده‌ام اما مستندات جدیدی دارم، حال من نامزد شوم یا خیر اما این‌طور نیست که مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان ماموریت داشته باشند تا با اعضای شورای نگهبان مذاکره کنند.

این فعال سیاسی در خصوص نتیجه این مذاکرات گفت: در این زمینه پاسخ حقوقدان‌های شورای نگهبان تقریبا مشابه است، آنها می‌گویند، کسانی را که رد کرده‌ایم، بر اساس استناداتی بوده است. بنابراین از نظر ما همچنان رد است و کسی را که تائید کرده‌ایم، همچنان از نظر ما تائید شده است، مگر این‌که برای هر کدام از این گروه‌ها عکسش ثابت شود و دلیلی بیاورند که تشخیص اولیه ما تشخیص درستی نبوده است. به این رویه از نظر فقهی نیز استصحاب می‌گویند.

خباز یادآور شد: اما شورای نگهبان گاهی حرکت‌های سینوسی داشته و برخی کاندیدا یک دوره تائید، دوره‌ای رد و دوره بعد تائید شدند یا برعکس این. من نیز شش دوره کاندیدا شده و هیچ‌گاه رد صلاحیت نشدم اما فرض می‌کنیم بنده تائید شدم، سپس مدرکی پیدا می‌کنند که برای دور بعد مرا رد می‌کنند. یعنی این‌طور نیست که یک نفر مادام‌العمر تائید شود یا برعکس آن فرض کنید من در دوره‌ای رد شده‌ام اما برای دوره بعد می‌روم از وزارت اطلاعات، پلیس و سایر مراجع استعلاماتی می‌آورم و نشان می‌دهم که مستندات قبلی شورای نگهبان درست نبوده‌اند و تائید می‌شوم.
با این حال، در استان نگرانی از تائید و عدم صلاحیت‌ها شکل دیگری به خود می‌گیرد، چرا‌که اصلاح‌طلبان علاوه بر بحث رقابتی با رقیب، خود را در معرض عدم تائید صلاحیت می‌دانند و بر همین اساس سعی می‌کنند با چراغ خاموش حرکت کنند، همین امر باعث می شود فرصت کافی برای تبلیغات نداشته باشند اما اکنون این رویکرد به یک روش تبدیل شده است. به همین دلیل ممکن است روز ثبت نام با چهره‌های متعددی روبه‌رو شویم که هیچ‌گونه فعالیت انتخاباتی ندارند و پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان تبلیغات خود را آغاز کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: