bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲
فلسطین در آیینه «کتاب»؛
الهام بهروزی: کتبی که درباره فلسطین و مصائب و چگونگی اشغالش به دست صهیونیست‌های انسان‌کش پدید آمده‌اند کمک زیادی به مخاطبان در کشف و درک جنایات و پلشتی‌های اسرائیل فاسد در غصب فلسطین برای راه‌اندازی «میهن ملی یهود» می‌کند و صدای حقانیت فلسطینی‌ها را واضح‌تر به گوش جهانیان می‌رساند.

الهام بهروزی

جنگ، پلید و کریه است و دستاورد بشر برای جهان. فرقی ندارد کجای جهان اتفاق می‌افتد اما هر جا که سر می‌گیرد، چیزی جز تباهی و آوارگی به دنبال ندارد و گاهی چنان آتشش گرم می‌شود که افزون بر کشتار بیرحمانه انسان‌ها، جایگاه اشرف مخلوقات انسان‌ها را در نظام آفرینش زیر سوال می‌برد. نظیر آنچه این‌ روزها در عزه شاهد هستیم که چگونه کودکان و زنان و افراد بی‌پناه زیر بمباران وحشیانه رژیم ملعون اسرائیل جان می‌دهند. آنان‌که می‌مانند از وحشت به خود می‌لرزند؛ دریغ از یک آغوش امن یا چهره آشنا برای گریز از این کابوس دهشتناک!


اسرائیل در طول 70 سال با نسل‌کشی و غصب سرزمین فلسطین، نهایت قساوت و جنایت را به نمایش گذاشته و چنان پلید است که حتی به کودکان هم رحم نمی‌کند و شرم‌آور است که رسانه‌های استکباری در بازی جدید خود با افکار جهانی، ضمن نادیده‌انگاشتن کودک‌کشی‌های این رژیم غاصب به‌دنبال مظلوم جلوه دادن اسرائیل ملعون هستند؛ اسرائیلی که قسم به نابودی فلسطین و ساکنانش خورده تا دولت و تشکیلات جدیدی را با حاکمیت یهودیان تحت عنوان «میهن ملی یهود» در آن پایه‌ریزی کند.


موضوعی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی داغ شده و هر کسی بر اساس گمان و دانسته‌های خود پیرامون آن به اظهار نظر می‌پردازد، بی‌شک تنها نظر‌هایی در این زمینه مورد پذیرش است که بر مبنای مطالعه آن هم مطالعه منابع تاریخی و موثق باشد. طبق این منابع، فلسطین سرزمینی بوده که از دیرباز وجود داشته و یهودیان جزیی از این سرزمین بوده‌اند اما یهودیان به‌مرور با بی‌خانمان کردن فلسطینی‌ها و غصب زمین‌ها و خانه‌ها و باغ‌هایشان در پی ویران کردن این سرزمین و ساکنانش از هر دین و کیشی جز یهود افتاده‌اند. این رژیم اشغالگر، برای تحقق خواسته پلید خود، از هیچ راه و ابزاری مضایقه نکرده و با نسل‌کشی، در طول 70 سال ساکنان این سرزمین را به بیرون از آن رانده‌اند!


گواه این ادعا، کتبی است که درباره فلسطین و مصائب و چگونگی اشغالش به دست صهیونیست‌های انسان‌کش پدید آمده‌اند که در ادامه به‌طور مختصری برخی از این آثار معرفی می‌شوند تا با مطالعه آن‌ها، جنایات و پلشتی‌های اسرائیل فاسد بر مخاطبان بیش از پیش آشکار شود.


منازعه فلسطین و اسرائیل

کتاب «منازعه فلسطین و اسرائیل» را انتشارات ققنوس به قلم «تمرا اور» و پریسا صیادی منتشر کرده است. این اثر برای اولین‌بار در سال 1399 منتشر شد و در آن موضوع اعراب و اسرائیل و مناقشات میان اعراب و اسرائیل مورد بحث قرار گرفته است.


در بخش ابتدایی این اثر آمده است:‌ «انتشار اسناد جنگ 1948 در اواخر دهه 1970 این واقعیت را بر ملا ساخت که فلسطینیان نه به میل خود از سر زمین‌شان خارج شدند و نه به دستور ارتش‌های عربی فلسطین را تخلیه کردند. در پایان جنگ جهانی دوم صهیونیست‌ها با دستاویز قرار دادن هولوکاست (که درباره آن بحث‌های زیادی وجود دارد) پروژه خود را برای تشکیل «میهن ملی یهود» پیش بردند و شکل‌گیری دولت اسرائیل را ضرورتی انکار‌ناپذیر برای جلوگیری از تکران آن قلمداد کردند...»


ده غلط مشهور درباره اسرائیل

کتاب «ده غلط مشهور درباره اسرائیل» به قلم وحید خضاب و ایلان پایه است که کتابستان معرفت در سال 1399 آن را منتشر کرد. این اثر در سه بخش اصلی افسانه‌هایی درباره گذشته‌ها، افسانه‌هایی درباره حال حاضر و نگاه به آینده این 10 غلط را بر می‌شمارد. نویسندگان در بخش نتیجه‌گیری اثر خود اسرائیل را کشوری مبتنی بر استعمار وطن گزینانه در قرن بیست و یکم تلقی می‌کنند.


پاک‌سازی نژادی در فلسطین

کتاب «پاک‌سازی نژادی در فلسطین» یکی دیگر از کتاب‌های با موضوع تاریخ مردم فلسطین و رنج‌هایی است که آنها متحمل شده‌اند. این کتاب به قلم ایلان پایه و ترجمه آزاده کشور دوست است. این کتاب در سال 99 به چاپ سوم رسید و این اثر 368 صفحه‌ای توسط شرکت گروه مطالعات اندیشه ورزان آریا منتشر شده و در آن مناقشات جنگ اعراب و اسرائیل در سال‌های 1948 و 1949 مورد بحث است.


کتاب حاضر با تعريفي از پاک‌سازي نژادي شروع مي‌شود. در اين کتاب گفتمان قانوني که براي بيشتر مردم عادي پيچيده است، با زباني بدون اصطلاحات و کاملاً روشن جايگزين شده است. اين سادگي موجب کتمان اتفاقات کوچک نشده و از بزرگي جنايات نمي‌کاهد؛ برعکس، توضيحي کاملاً صريح از سياستي بي‌رحم است که جامعه بين‌المللي امروزي حاضر به چشم‌پوشي از آن است. مؤلف بيان می‎کند که تعريف عمومي آنچه پاک‌سازي نژادي از آن مشتق مي‌شود، تقريباً به‌طور تحت‌اللفظي در مورد فلسطين به کار مي‌رود.


بالفور و وایزمن: صهیونیست، زیلوت و پیدایش اسرائیل

کتاب «باالفور و وایزمن: صهیونیست، زیلوت و پیدایش اسرائیل» اثر جفری جی لوئیس بوده و ترجمه آن برعهده سید حمید رهنما و مهرداد ملایی قرار داشته است. چاپ سوم این کتاب توسط شرکت گروه مطالعات اندیشه ورزان آریا در سال 1399 منتشر شد.


کتاب حاضر، به‌عنوان يکي از آثار شاخص در سير مطالعاتي صهيونيسم به شمار مي‌رود. نويسنده با مطالعه اسناد آرشيوي و منابع کتابخانه‌اي تلاش دارد روايت تبارشناسانه‌اي از چگونگي شکل‌گيري اعلاميه بالفور و وايزمن و نقش خاص دولت انگليس در ايجاد رژيم اسرائيل را به دست مخاطب خود بدهد. اين روايت مشتمل بر بسياري از تأثيرگذاري‌هاي سازمان صهيونيسم در ساختار سياسي غرب بوده و بازتابنده تلاش‌هاي اين سازمان به بهاي تضييع حقوق مسلمانان ساکن در فلسطين و ناديده گرفتن اصول مصرح حقوق بشر است.


درآمدی بر شناخت رژیم اشغالگر قدس

کتاب «درآمدی بر شناخت رژیم اشغال‌گر قدس» را محمد تقی پوریان و مصطفی ساوه درودی به رشته تحریر درآورده‌اند. این کتاب از سوی انتشارات دانشکده علوم و فنون فارابی منتشر شده و در آن روابط خارجی اسرائیل و سیاست‌ها و حکومت در سرزمین فلسطین مورد بحث قرار دارد.


مطالب کتاب بر اساس ضرورت‌ها و نیازهای جامعه سیاسی ایران برای شناخت کشورها به خصوص کشورهای حریف است که می‌تواند در افزایش دقت و نظر سیاستمداران نظام موثر واقع شود. در این کتاب روند شکل‌گیری، شناخت ساختار سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، عملکرد رهبران و چگونگی سیاست‌گذاری‌های رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است.


درباره فلسطین

کتاب «درباره فلسطین» به قلم اندیشمند مشهور معاصر نوام چامسکی و ایلان پایه است. این کتاب به همت محسن عسکری جهقی ترجمه شده و در آن مناقشات مربوط به یهودیان و عرب‌های فلسطین در دهه 90 میلادی مورد بحث است. این اثر در سال 99 به چاپ دوم رسید و اثر یاد شده از سوی انتشارات ثالث روانه بازار نشر شده و نويسندگانش به تشريح چگونگي به وجود آمدن شرايط کنوني فلسطين مي‌پردازند و بيان مي‌کنند که مساله فلسطين يک نکته از هزاران نابساماني و اتفاقات ناگواري است که در جهان روي مي‌دهد، اما نقش دولت‌هاي غربي و همدستي بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي باعث شده است که مساله فلسطين به مساله‌اي بسيار ويژه تبديل شود.


اين واقعيت که اسرائيل با زير پا گذاشتن قوانين و هنجارهاي بين‌المللي سود مي‌برد و دولت‌هاي غربي براي اسرائيل فرش قرمز پهن مي‌کنند و تجاوزات آن را ناديده مي‌گيرند بدين معناست که تک‌تک ما در خاتمه دادن به اين بي‌عدالتي که گريبان فلسطينيان را گرفته است، مسووليت داريم.


آژانس یهود

کتاب «آژانس یهود» به قلم کاظم نراقی، محمد عبدالرووف سلیم و محمد حسین خسروانی است که به همت انتشارات اطلاعات منتشر شده است. این اثر تا سال 95 به چاپ ششم رسید. در این مجموعه فعالیت‌های دستگاه اجرایی طرح صهیونیستی یهودی کردن فلسطین به هنگام قیمومت انگلیس بر فلسطین بررسی شده است. این کتاب با تشریح زمینه‌های فعالیت آژانس یهود و تحول آن آغاز می‌شود. فصل‌های اول و دوم به شکل‌گیری آژانس گسترش‌‌ یافته‌ یهود اختصاص دارد، سپس در چهار زمینه‌ پی‌درپی جنبه‌های گوناگون فعالیت آژانس بررسی شده است.


در این کتاب آمده است: «آژانس یهود از زمان تشکیل در سال ۱۹۲۲ تا برپایی رژیم اسراییل فعالیت داشت. سپس دولت اسرائیل بیشتر وظایف آژانس یهود را به عهده گرفتهاست، در حالی که آژانس، نقش جنبی در خارج از اسرائیل ایفا می‌کند. آژانس یهود نقش اصلی را در آماده‌سازی برای تشکیل رژیم اسرائیل ایفا کرد، به طوری که با برخورداری از کمک دولت قیمومت، در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی فعالیت کرد.»


تاریخ یهود، آیین یهود

کتاب «تاریخ یهود، آیین یهود (سابقه سه هزار ساله)» کتابی است که به قلم اسرائیل شاهاک و با ترجمه رضا آستانهپرست در انتشارات نشر قطره منتشر شده است. این اثر در سال 94 به چاپ چهارم رسید.


اسرائیل شاهاک در این کتاب سعی می‌کند تا اهمیت عامل «ایدئولوژی یهود» را براساس تصمیمات سیاستگذاران اسرائیل تشریح کند. به اعتقاد وی، تاثیر سایر عوامل بر سیاست‌های اسرائیل در مقایسه با عامل ایدئولوژی بسیار اندک است. همچنین او به طور مفصل شرح می‌دهد که چگونه مذهب یهود و نص تورات دستخوش تحریف‌های ناشی از مصلحتاندیشی‌های سیاسی و منفعتطلبی‌های شخصی رهبانان شدهاست.


این نقشه جعلی است: فلسطین از آغاز تا امروز

کتاب «این نقشه جعلی است:‌ فلسطین از آغاز تا امروز» به‌طور کلی درباره مناقشات یهود و عرب بوده و زهرا اشعری در انتشارات میراث اهل قلم آن را به رشته تحریر درآورده است. چاپ اول این کتاب مربوط به سال 1390 است و در آن نگاهی به تاریخ فلسطین از آغاز تا امروز شده است.


اثر فوق در عرض دو سال 9 بار تجدید چاپ شد و درحالی که مطالب این کتاب پاسخی است به سؤالاتی چون چه عواملی منجر به آن شد که یهودیان تصمیم بگیرند سرزمینی ملی داشته باشند؟؛ چه دلایلی باعث تقویت این تصمیم شد؟،‌ تأثیر جنگ اول و دوم جهانی در پیشبرد این هدف تا چه حد بوده است؟ و نقش اعتقادات مذهبی یهودیان در این روند چه بوده است؟ نگارنده، در فصل اول کتاب سرزمین فلسطین و تاریخچه آن به عنوان سرزمین پیامبران را معرفی کرده است. در فصل دوم روند دخالت یهودیان در اشغال سرزمین‌های فلسطینی و در دیگر فصل‌ها تحولات سیاسی این منطقه را در صد سال اخیر تحلیل کرده است. این کتاب با هدف تحلیل سیاسی وقایع فلسطین تدوین شده است.

برچسب ها: فلسطین ، کتاب
نام:
ایمیل:
* نظر: