bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
نحوه ورود روس‌ها به سوریه و همچنین نقاطی که مسکو در حال کوبیدن مخالفان است، خود مبهم‌ترین مسائلی است که کارشناسان و عوام در حال ارزیابی آن هستند.
بامدادجنوب- صادق راستگو: سوالی در مورد حملات هوایی روسیه وجود دارد و این‌که چرا این حملات در مناطق مرکزی و شمالی سوریه متمرکز شده و اصولا هدف این حملات چه بوده است. تا صبح پنجشنبه بیش از هزار حمله هوایی صورت گرفته است و بر‌اساس دستور کار مشترک، قرار بر آن بوده‌ است تا در سه مرحله به تروریست‌ها حمله شود. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در این حملات هوایی تا جایی که ممکن است، می‌بایست زیر‌ساخت‌های گروه‌های تروریستی هدف قرار بگیرد اما این‌که چرا به داعش کمتر حمله شده است، دلیل خیلی مهم و مبرهنی دارد و آن هم این‌که داعش در مناطق خیلی کمتری با ارتش درگیر است و قرار هم نیست ارتش زیاد با داعش درگیر شود اما در مناطق نزدیکی که بوده، به‌شدت آسیب دیده است.

 در حملات صورت گرفته بیش از آن‌که تلفات انسانی مدنظر باشد، به نابودی تجهیزات سنگین، مهمات و خودروهای سبک و زرهی و همچنین ستادهای فرماندهی حمله شده است. به‌عنوان مثال در یک مورد جنگنده‌های روسی با حمله به یک مرکز زرهی داعش در نزدیکی شهر الباب در حومه شرقی حلب 23 تانک تی55 آنها را منهدم کردند که این برای داعش یک رقم بزرگ در این منطقه است. تقریبا داعش 50 درصد توان زرهی خود در شمال حلب را از دست داده است. در حومه غربی حلب و در منطقه خان‌العسل نیز جنگنده‌های روسی به یک هدف مهم زدند و هفت دستگاه تانک و 10 زره پوش جبهه النصره را منهدم کردند که تقریبا همه توان زرهی این گروه تروریستی در این منطقه بوده و در حال حاضر جایگزین کردن آن برای النصره میسر نیست.

در خان‌العسل سه انبار دیگر جبهه النصره هم از طرف جنگنده‌ها منهدم شد. در غوطه دمشق، آنچه زهران علوش را به غلط کردن انداخت، حمله‌ای بود که پس از خمپاره‌باران سفارت روسیه در دمشق صورت گرفت. جنگنده‌های روسی یک سامانه اوسا که جیش‌الاسلام در غوطه شرقی و اشغال یک مرکز پدافندی به دست آورده بود را نابود کرد. علوش به این سامانه خیلی عشق می‌ورزید و سعودی‌ها و ترک‌ها نیز با ارسال برخی قطعات حساس آن را راه‌اندازی کرده بودند و یکی دو مورد هم شلیک به بالگرده‌های ارتش سوریه داشت اما در مورد انبار مهمات که نابود شد، باید به انهدام سه انبار بزرگ مهمات در معره النعمان اشاره کرد که تقریبا 20 درصد ذخیره مهمات جیش‌الفتح بود. این مهمات به باور آنها در زیر زمین و به شکلی کاملا امن نگهداری می‌شد.

در حمله‌ای دیگر یکی از زاغه‌های راهبردی جبهه النصره در شهر سلمی منهدم شد که به گفته منابع مطلع، برخی از مهمات راهبردی النصره در آن نگهداری می‌شد و آنها پس از حمله به این شهر حاضر نشدند آن را خارج کنند، چون به باور آنها این شهر قابل تصرف نیست. در حمله‌ای دیگر در شهر رقه دو زاغه از بزرگ‌ترین انبارهای مهمات غارت شده به دست داعش نیز به هوا رفت. یکی از این انبارهای مهمات در زیر زمین بود و بر حسب برخی اطلاعات ذخیره داعش برای مقابله با حمله احتمالی کردها از شمال و همچنین تغذیه جبهه تدمر، شرق حمص و حماه بود.

یک انبار مهمات دیگر به‌همراه ده‌ها خودروی داعش هم در السفیره در شرق حماه به آتش کشیده شد که این غیر از حمله جنگنده‌های سوری به یک ستون خودرویی داعش در این منطقه است که 43 داعشی را به هلاکت رساند. یک زاغه مهمات متعلق به جیش‌المجاهدین هم المنصوره در ریف شمالی حماه به دست جنگنده‌های سوخو دود شد، در همین منطقه و در خان شیخون هم واحدهای توپخانه جیش الفتح نابود شد که خسارت‌ سنگینی به این گروه محسوب می‌شود، در همین حال باید بر این نکته تاکید کرد که همه مراکز آموزشی تروریست‌ها در استان‌های حلب، حمص، حماه و لاذقیه تقریبا نابود شده است و با این حملات تقریبا نیمی از توان آنها که در دسترس و به‌صورت انبوه بوده‌، نابود شده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ناوهای اهدایی عربستان که به گفته یک منبع آگاه بیشتر شامل نسل سوم این موشک‌ها هستند، می‌تواند خسارت‌های جبهه النصره، احرار‌الشام و دیگر گروه‌های تروریستی را پوشش دهد یا نه.
به نظر می‌رسد با شروع حملات مرگبار روس‌ها و حملات قدرتمندانه که در روی زمین از طرف ایران شکل گرفته، باید منتظر حمایت‌های سخت‌تر و همچنین قدرتمندتر متحدان تروریست‌ها در سوریه باشیم.

برچسب ها: روسیه ، حمله ، هوایی
نام:
ایمیل:
* نظر: