bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
کالبدشکافی جریان‌های سیاسی مختلف در آستانه انتخابات دلیلی بود که در شماره‌های اخیر، روزنامه بامداد جنوب وارد جریان‌شناسی چهره‌های سیاسی چهار حوزه انتخابیه شود.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:  در همان شماره‌ها بود که مخاطبان بامداد جنوب دیدند که نماینده‌های هر چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر به‌شدت مشغول فعالیت و رای جمع کردن برای انتخابات آتی هستند. بر همین اساس، سوالی که در این مقطع مطرح می‌شود. این است که عملکرد نماینده‌های حوزه‌های مختلف استان چگونه است؟ آیا جوانان و کنشگران اجتماعی و سیاسی حاضر هستند در دوره آتی انتخابات نیز به نماینده‌های حاضر در بهارستان رای دهند؟ اصلا معیار کنشگران سیاسی حوزه‌های مختلف برای رای دادن چیست؟ این سوالات ما را بر آن داشت که از چند تن از جوانان استان (جم، بوشهر، دشتستان و گناوه) این سوالات را مطرح کنیم. پاسخ‌های داده شده به سوالات بامداد جنوب را شاید بتوان به‌عنوان معیاری برای سنجش نوع آرای تعدادی از کنشگران به کاندیداهای احتمالی دانست.

احمد بی‌باک از کنشگران جم می‌گوید، وقتی بزرگواری لقب وکالت مردم را یدک می‌کشد، معنایش روشن است؛ وکیل تمام مردم حوزه انتخابیه. واضح است هرآنچه و هرآن‌که در ظرف زمان زیست کند، ناگزیر از تغییر است. مردم این چهار شهرستان حوزه انتخابیه جنوبی استان نیز با مشاهده‌ ناکامی در تحقق انتظارات بحقشان در سطح کلان، با انتخاب حسن روحانی تغییر نگرش خویش را نسبت به انتخاب گذشته خود در انتخابات دو سال قبل آن نشان دادند، هر چند چه این انتخاب، محصول توسعه سیاسی- فکری بوده باشد و چه رویگردانی از مشی سیاسی دولت پیشین، آنچه اهمیت دارد، مشاهده این تغییر نگرش در نگاه مردم فهیم این شهرستان‌هاست.

بی‌باک ادامه داد: با توجه با ساختار قدرت در کشور، انتخاب اشخاص برای نمایندگی مردم، به‌دلیل نقشی که در تغییرات بنیادین در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارند (به شکل اجرای مستقیم و یا به شکل تصویب قانون)، اهمیت ویژه‌ای دارد، چه به‌عنوان رئیس‌جمهور و چه به‌عنوان نماینده مجلس، کافی است مشاهده کنید که مردم پس از آن‌که به انتخابی دست زدند و مدتی از عملکرد انتخاب شده گذشت، در اولین فرصت پیش رو در انتخابات، بر مشی انتخاب پیشین خود مهر تائید دوباره می‌زنند و شخصی از همان خط سیاسی را انتخاب می‌کنند یا این‌که به انتخابی دیگرگون دست می‌زنند. جمی‌های بصیر، کنگانی‌های تاثیرگذار، عسلویه‌‌های محق و دیری‌های کنشگر، به انتخابی دیگر از جنس اصلاح‌طلبی، عقلانیت و تدبیر دست زدند، این تغییر نشانه‌ تصمیمات احساسی مردم نیست که در بسیاری از شبکه‌های مجازی با قید این‌که ما مردم عجیبی هستیم یا فاصله انتخاب‌هایمان نشان از تصمیمات عاطفی‌مان دارد، کوشیدند شعور سیاسی مردم فهیم این سرزمین را مورد سوال قرار دهند.

این کنشگر ساکن جم یادآور شد: اما واقعیت این است که مردم همواره پس از هر تصمیم و اعتماد، عملا اعتمادشان را در انتخابات بعد، مورد آزمون قرار می‌داده‌اند. این پاسخ روشنی است به پرسش شما که آیا نماینده کنونی عملکرد قابل دفاعی از منظر مردم داشته است یا خیر و با توجه با این‌که بوشهر بیشترین رضایت‌مندی را از دولت فعلی داشته است، انتظار می‌رود که مردم به گزینه‌های اصلاح‌طلب همسو با دولت روی خوش‌تری نشان دهند.

بی‌باک در خصوص انتظارات مردم از مجلس دهم نیز گفت: مردم آشکارا انتظار دارند که نماینده‌ی آنها در تصمیمات مهم کشور نقشی همسو با منافع و خواسته‌هایشان بازی کند، وقتی وزیر خوشنام کشورشان که عملکردش مایه‌ مباهات جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ بین‌المللی شده مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، تمام‌قد و رسا حمایت و پشتیبانی خویش را به‌صراحت اعلام کند، نه این‌که علیه آن گام بردارد یا سکوت از سر استیصال اختیار کند، بسیاری از مردم مایلند ببینند که نماینده‌ آنها به بیش از جاده و پل، به تصمیمات کلان فرهنگی بیندیشد که چون مجلس ششم، کشور از نتیجه‌ آن تصمیمات، سال‌ها منتفع گردد. 

وی ادامه داد: انتظار داریم نماینده بعدی ما، چون وکیلی امین، مقتدرانه مصالح اقتصادی حوزه‌اش را لحظه‌ای از نظر دور ندارد، نگاهش به توسعه نگاهی کارشناسی، عمیق و عالمانه باشد و در نهایت با پیروی از سه منبع خدمتگزاری با اخلاق و سرفراز باشد، خدا، وجدان و مصالح مردم.
محمد بردال کنشگر سیاسی ساکن بوشهر نیز با بیان این‌که عملکرد و نمایندگان استان در دوره نهم مجلس شورای اسلامی هیچ دستاورد قابل توجهی نداشته است، گفت: در حال حاضر چند صباحی است که به‌دلیل پیش رو بودن انتخابات دوره دهم در اسفند‌ماه، نمایندگان استان در برخی از رسانه‌های حامی خود صحبت‌هایی می‌کنند تا با شیوه قدیمی و تکراری از عملکرد ضعیف خود دفاع کرده و نزد مردم خود را برجسته سازند.

وی ادامه داد: چهار نماینده استان حتی نتوانستنداز مصوبه دولت قبل مبنی بر اشتغال 50 درصد نیروی بومی در شرکت‌های نفتی و گازی در استان دفاع کنند و هر از چند گاهی شاهد تجمع مردم و جوانان و در سوی دیگر قانون‌گریزی شرکت‌های مستقر در خاک استان بودیم. 
وی با بیان این‌که نمایندگان استان بوشهر سه سال تمام را در پشت صندلی‌های بهارستان به نفع چند حزب تندرو و کوچک پایتخت‌نشین سپری کردند، گفت: جای تعجب و تاسف داشت، مخالفت‌های مکرر نمایندگان استان با برنامه جامع مشترک هسته‌ای  بین ایران و شش قدرت جهانی برنامه‌ای که گروهی محدود با فرجام آن مشکل داشتند، دو نماینده استان هر آنچه در توان داشتند، برای مخالفت رو کردند. روزی که نماینده بوشهر و دشتستان علیه ظریف شعار می‌دادند، خبر نداشتند که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه لنج‌ها و گمرکات استان در کود به سر می‌برند. 

متاسفانه منافع استان و مردم آن در عملکرد نمایندگان فدای برنامه تندروی جبهه پایداری‌ها شد.
بردال تصریح کرد: امید است مردم استان در اسفند پیش رو با انتخاب‌های مناسب، عملکرد ضعیف نمایندگان را به چالش بکشند. اگر در سنوات گذشته استان بوشهر نماینده‌های ضعیفی داشت اما این‌گونه نبود که به دستور پایتخت‌نشین‌های تندر رو بخواهند وزیری را از استیضاح کنند. روزگاری که مردم استان از بیکاری، فقر و رکود اقتصادی در رنج بودند، نمایندگان استان نوبت سخنرانی (نطق) خود را به دیگر دوستانشان می‌دادند تا باز هم صدایی از نمایندگان استان بوشهر بلند نشود.

هادی بحرینی فعال سیاسی و اجتماعی ساکن دشتستان نیز در پاسخ به بامداد جنوب گفت: حوزه دشتستان از دیرباز به‌دلایل مختلف یکی از پر‌تنش‌ترین حوزه‌های انتخاباتی مجلس به‌شمار می‌آید و محل حضور بزرگانی همانند دکتر مهدی جعفری بوده است. حضور سید مهدی موسوی‌نژاد بعد از گذر از یک دوره پر‌تلاطم از ابتدا با حرف و حدیث‌های فراوانی به همراه بود و بعد از شروع به کار مجلس نهم موضوع مدرک و تائید نشدن اعتبارنامه نماینده دشتستان با پادرمیانی بعضی از نمایندگان اصولگرای مجلس ختم به خیر گردید. 

او ادامه داد: سید مهدی موسوی‌نژاد را شاید بتوان پرکارترین نماینده دشتستان در ادوار مجلس شورای اسلامی دانست، چرا‌که او یک پای ثابت تحرکات جبهه پایداری در حمایت از دولت دهم و مخالفت و کارشکنی در کار دولت یازدهم بود و تقریبا درمورد هر چیزی اظهارنظر کرده است. 
بحرینی با بیان این‌که موسوی‌نژاد جوان برای ایجاد شهرت بیشتر و جلب رضایت همفکران دلواپس خود هر روز بیشتر خود را به حاشیه می‌برد، گفت: حمله و مشاجره لفضی با علی مطهری وی را بیشتر سرزبان انداخت و همه نماینده دشتستان را نماد مخالفت با دولت می‌دانستند و واژه «سید مهدی موسوی نژاد» ترجیع بند همه امضاهای سوال، استیضاح و نامه‌های علیه دولت روحانی شد. هر چند اقدامات این نماینده مجلس در دشتستان خریداری نداشت و روز‌به‌روز از محبوبیتش کاست تا وی را برای انتخابات پیش رو به مهره‌ای سوخته تبدیل کند.

هادی برمکی از کنشگران ساکن گناوه نیز در مورده عملكرد نمايندگان مجلس نهم گفت: مجلس نهم يكى از ضعيف‌ترين مجلس‌ها پس از پیروزی انقلاب بوده، چراكه نمايندگانش دانسته يا ندانسته شروع به سنگ‌اندازى و مانع‌تراشی در کار دولت كردند.
وی در خصوص نماينده حوزه بوشهر گفت: در حال حاضر، جميرى بيشتر وارد بازى سياسى عده‌اى از نمايندگان می‌شود كه باعث شد عملكرد ایشان تحت شعاع قرار گیرد با وجود تمام نقطه ضعف‌هايش، كاش حداقل همراه دولت بود نه اين‌كه در برابر دولت قرار گیرد. 
برمکی ادامه داد: انتظارى كه از مجلس دهم مي‌رود اين است بيشتر در خدمت ملت باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
0
0
ببخشید اگه درباره نماینده جنوب استان جه ربطی به گناوه و دشتستان دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
م.بهزادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
0
0
همونطور که آقای بحرینی فرمودند آقای موسوی نژاد پرکارترین نماینده ادوار دشتستان بودند اما این بدین معنی نبوده که تحرکات و فعالیت های ایشون در راستای احقاق حقوق مردم شهر و استان بوده، بلکه صرف در راستای اهداف جبهه پایداری فعالیت کرده و یحتمل خیال کردند مردم دشتستان به معروفیت ساختگی ایشون رای مجدد خواهند داد.امیدواریم نماینده شایسته ای در این دور به مجلس راه پیدا کنه،گرچه خبر از تحرکات عده ای معلوم الحال جهت شرکت در انتخابات میرسه.
نام:
ایمیل:
* نظر: