bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آنها از این دسته‌اند.
الهام بهروزی: هنرهای تجسمی که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصا حس بینایی را مخاطب قرار می‌دهند. هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آنها از این دسته‌اند.

هنرهای تجسمی با هنرهای نمایشی، شنیداری و کلامی و دیگر انواع هنر متفاوت است، هر چند این تقسیم‌بندی چندان محکم نیست.
در حال حاضر و در کاربرد کنونی، هنرهای تجسمی شامل هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است، هنرمند تجسمی به‌شخصی اطلاق می‌شود که در زمینه هنرهای زیبا، هنرهای دستی و هنرهای کاربردی فعالیت می‌کند. مبانی هنرهای تجسمی را می‌توان به قواعد درک زبان و ابداع در هنرهای تجسمی و بصری تعبیر کرد. ساختن و فهمیدن آثار هنرهای تجسمی موضوع اصلی مبانی هنرهای تجسمی است. زندگی انسان بر اساس ارتباط‌هایش با جهان پیرامون و با همنوعانش شکل می‌گیرد.

با توجه به این مقدمه باید گفت، درکدرست یک اثر تجسمی تا حدود زیادی بستگی به شناختن و درک کردن ابزار و عناصر هنر تجسمی دارد، با این تفاوت که برای آموختن زبان نوشتاری قواعد شناخته شده و دقیقی وجود دارد اما زبان عناصر هنر تجسمی بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر است. در این میان، چشم به‌عنوان عامل دیدن و نگاه کردن نقش اصلی را در فراگرفتن زبان هنر تجسمی دارد، زیرا دیدن امکان تجربه مستقیم و بدون واسطه واقعیت و اشیا پیرامون را برای ما فراهم می‌کند.

با این توضیحات می‌توان پی برد که آشنا شدن با مبانی هنرهای تجسمی تا چه اندازه می‌تواند در درک کردن درست جهان بصری موثر باشد، به‌ویژه این‌که در دوره معاصر، فراوانی رسانه‌های ارتباط بصری از قبیل کتاب‌های تصویری، تبلیغات، عکس، تلویزیون، سینما و رایانه زندگی روزمره ما را مشحون از تصاویر کرده است و به این دلیل اهمیت آموختن مبانی هنرهای تجسمی کاملا بدیهی به‌نظر می‌رسد، به‌خصوص برای کسانی که می‌خواهند تحصیل و کار خود را با فعالیت در زمینه هنر تجسمی ادامه دهند. در طول سال همواره نمایشگاه‌های متنوعی از هنرهای تجسمی برگزار می‌شود که در استان ما نیز به دلیل این‌که پتاسیل‌ها و هنرمندان شاخص و قابلی دارد، انتظار می‌رود که این‌گونه نمایشگاه‌ها در طول سال به‌طور مرتب برگزار شود. در این زمینه با یکی از هنرمندان هم‌استانی گفت‌وگویی انجام دادیم.

رئیس انجمن عکاسان بوشهر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مشکلات هنرمندان هنرهای تجسمی استان کدام هستند، گفت: پتانسیل هنرمندان استان خیلی بالاست، به‌طوری که ما هنرمندان شاخصی در سطح استانی، کشوری و بین‌المللی داریم ولی از سوی نهادها و سازمان‌های مربوط در استان، این هنرمندان آن‌گونه که انتظار می‌رود حمایت نمی‌شوند، به‌خصوص هنرمندان هنرهای تجسمی که این بی‌توجهی‌ها ضربه‌های بزرگی به هنرمندان و هنرهای تجسمی و دیگر بخش‌ها هنر وارد کرده است. می‌طلبد در این زمینه مسوولان مربوط حمایت‌های همه‌جانبه خودشان را از هنر و هنرمندان بوشهر دریغ نکنند و با مدیریت صحیح از این هنرمندان حمایت همه‌جانبه داشته باشند.

محمود صادقی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در سطح استان افزود: متاسفانه برگزاری این نمایشگاه‌ها فاجعه‌بار است، به‌طوری ‌که خیلی محدود برگزار می‌شوند، چون همه نیازمند حمایت‌های مالی هستند و متاسفانه حمایت نشدن مالی هنرمندان از سوی نهادهای مربوط موجب شده که این نمایشگاه‌ها کمتر برگزارشود، به‌عنوان مثال، خودم، پارسال نمایشگاه بین‌المللی عکس گذاشتم ولی متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از بنده نشد و مجبور شدم از جیب خودم هزینه کنم. وی در ادامه گفت: آثاری را به هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی که دی‌ماه امسال برگزار می‌شود ارسال خواهم کرد.

در همین رابطه، دبیر هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گود: برای نخستین‌بار در سطح کشور نمایشگاهی از توانمندی هنرمندان نقش‌آفرین در ترویج و رونق فعالیت‌های هنر تجسمی برپا می‌شود.
مجتبی آقایی روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا گفته بود: در هفته آخر دی‌ماه امسال نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان تجسمی که نقش بسزایی در معرفی و رونق هنرهای تجسمی داشته‌اند، برگزار خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر یادآور شد: این جشنواره با هدف معرفی ایده و آفرینش‌های اصیل و خلاق هنری در بخش رقابتی برگزار می‌شود.
آقایی با تاکید بر این‌که یکی از تفاوت‌های جشنواره امسال با سال قبل ارائه همه آثار هنرهای تجسمی در یک بخش است و هر هنرمندی اثر خود را در هر رشته‌ای از هنرهای تجسمی و یا تلفیقی از چند هنر تجسمی می‌تواند به جشنواره ارائه کند که در مجموع همه آثار در قالب کلی هنرهای تجسمی به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: انتخاب آثار این جشنواره مبتنی به رای مدیران هنری است و شورایی مرکب از رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی روی همه آثار نظر می‌دهند.

دبیر هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: در دوره‌های قبل در هر یک از بخش های جشنواره یک عده از هنرمندان مرتبط با همان رشته نظر می‌دادند و آثار را انتخاب می کردند. مثلا در حوزه عکس تعدادی از عکاسان آثار را انتخاب می کردند اما امسال همه آثار در یک بخش ارائه می‌شود و سعی کرده ایم با جریانات روز دنیا پیش برویم، به همین دلیل شکل قبلی کار کنار گذاشته شده است.

آقایی با اشاره به این‌که امسال در انتخاب آثار و روش‌های هنری به پیام، قدرت هنری و اثرگذاری کار هر هنرمند دقت می‌شود، بنابراین هر رشته از هنرهای تجسمی ممکن است به یک نسبت مساوی در جشنواره ارائه نشود، گفت: قالب جشنواره مانند دوره قبل اما با رویکرد و محتوانی کاملا متفاوت است و آن‌گونه که در شأن بین‌المللی و مساله فجر است، برگزار می‌کنیم.

مجتبی آقایی در ادامه عنوان کرد:  بخش فیلم تجسمی که سال گذشته در جشنواره نبود نیز امسال خواهیم داشت و همایش علمی با بررسی رویکرد هنر ایران و جهانی شدن آن در جشنواره امسال برگزار می‌شود و همچنین هماننده دوره قبل تجلیل از پیشکسوتان حوزه تجسمی را داریم.
هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر بهمن و اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

برچسب ها: فرهنگ ، تجسمی ، هنر
نام:
ایمیل:
* نظر: