bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴
مارتین شولتز، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، در صدر یک هیات عالی‌رتبه برای نخستین‌بار به ایران سفر کرد تا برای تقویت گفت‌وگو‌ها میان ایران و اتحادیه اروپا گام بر‌دارد و

در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کند. شولتز قرار است در این سفر با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کند. پیش از این نیز فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون کمیسیون اروپا، دو هفته پس از امضای توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده بود.

در خصوص سفر رئیس پارلمان اروپا به ایران باید به این نکته اشاره کرد که او در شرایطی به تهران می‌آید که از توافق هسته‌ای 14 جولای ایران با کشورهای گروه 1+5‌، نزدیک به چهار ماه می‌گذرد. اتحادیه اروپا نیز در 18 اکتبر یعنی حدود 20 روز پیش، با صدور بیانیه‌ای همه تحریم‌های اقتصادی مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد و حالا که هنوز اجرای برجام، مراحل آغازین خود را می‌گذراند، مقامات کشورهای اروپایی، تمایل دارند که در شرایط پسا‌تحریم، دور تازه‌ای از روابط سیاسی و مناسبات اقتصادی با ایران را شروع کنند. 

با این حال، در این نشست خبری رئیس پارلمان اروپا و رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در خصوص مسائل و وقایع تلخی که امروز گریبان سوریه را گرفته است، گفت‌وگو کردند.
علی لاریجانی در این نشست خبری مشترک، با اشاره به وجود تنش در منطقه گفت: مساله‌ سوریه مساله‌ یک فرد نیست، بلکه یک طراحی برای ایجاد منطقه عاری از تحرک‌های تروریست‌هاست. از این رو تقلیل بحران منطقه به فرد اشتباهی استراتژیک است، چرا‌که مساله سوریه شروعی برای آغاز بحران در منطقه است.

مارتین شولتز نیز در واکنش به بحران منطقه‌ای تاکید کرد: مساله سوریه را نباید به اسد مختصر کرد بلکه همه گروه‌ها باید بتوانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.
شولتز با بیان این‌که در یک دیالوگ ملی در سوریه می‌توان به راه حل رسید گفت: باید همه کسانی که به‌عنوان جنایتکار جنگی در سوریه عمل کرده‌اند، محاکمه شوند. برای مثال باید به رفتار حکومتی که سر ملت خود بمب می‌ریزد نیز رسیدگی شود.
لاریجانی همچنین درخصوص وضعیت منطقه‌ به‌ویژه بحران سوریه و یمن و راه‌های تقویت همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اتحادیه‌ اروپا سخن گفت و با بیان این‌که با نگاه دقیق به وضعیت منطقه شاهد رشد مرتب تروریسم هستیم، تصریح کرد: تروریسم در کشورهای سوریه، یمن، لیبی، افغانستان و عراق مشکلات را افزایش داده است. اگر اصرار بر پایداری نظم در کشور سوریه وجود دارد باید با این جریان مخرب برخورد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی رفع بحران در سوریه و یمن را منوط به ایجاد ساختار دموکراتیک در این دو کشور دانست و خاطرنشان کرد:‌ چه در سوریه و چه در یمن قائل به ساختار دموکراتیک هستیم، بنابراین مبارزه با تروریسم باید جدی گرفته شود و اصلاحات سیاسی بر اساس رای مردم انجام شود، نه این که چند نفر بنشینند و برای آینده یمن و سوریه تصمیم‌گیری کنند.

برچسب ها: سیاسی ، منطقه ، روحانی
نام:
ایمیل:
* نظر: