bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
به مناسبت هفته کتاب؛
نشست مطبوعاتی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر به مناسبت بیست و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی با حضور اصحاب رسانه و خبرگزاری‌های معتبر استانی در محل دفتر مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برگزار شد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: بهار، همیشه خیلی زود می‌گذرد. بهار جوانی هم به یک چشم بر هم زدن از دست می‌رود اما همان مدت کوتاه سرمایه همه زندگی است. کمی جدی‌تر فکر کنیم تا این سرمایه به بطالت نگذرد. کتاب‌ها مثل نسیم بهاری روح و روان انسان را طراوت می‌بخشد، زلال دانش که در کتاب موج می‌زند، تشنگی جان را سیراب می‌کند و در سایه‌سار هم‌صحبتی و همدمی با کتاب، وجود انسان، آرامش را حس می‌کند. اگر کتاب از خوبی‌ها، زیبایی‌ها و راستی‌ها بگوید، درخت زندگی، پربار و محکم خواهد شد.

مطالعه، فقط خواندن نیست، رفتن یک راه است، پا به پای جملات، دست در دست کلمات و لمس نزدیک همه آنچه در کتاب است. کتاب خواندن هنر است. 
«اِقرَاء بِاسمِ رَبِّک الَّذی خَلَق». «بخوان»، این اولین گفته خدا با حبیبش است. «بخوان» تا هدف خلقت به دست آید، تا دین خدا استوار شود تا آفرینش به هدف خود برسد، بخوان که کتاب، برترین معجزه جاوید آفرینش است.

هفته آینده، هفته بزرگداشت کتاب است، به همین مناسبت صبح روز گذشته، نشست مطبوعاتی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر به مناسبت بیست و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی با حضور اصحاب رسانه و خبرگزاری‌های معتبر استانی در محل دفتر مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برگزار شد.
سیدعلی هاشمی مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر در ابتدا ضمن خوشامد به خبرنگاران حاضر گفت: هدف برگزاری این نشست این است که خدماتی را که کتابداران و فعالان عرصه کتاب ارائه می‌دهند، منعکس شود تا مردم از آنها اطلاع یابند.

هاشمی خطاب به اهالی رسانه عنوان کرد:  شما به‌طور قطع نزد خداوند متعال و امام زمان (عج) ماجور خواهید بود که این رسالت سترگ را بر عهده دارید، نقش رسانه ها بر هیچ کس پوشیده نیست، چراکه شما در تار و پود زندگی مردم حضور دارید  و در حوزه‌های آموزش، تربیت و هدایت و کنترل افکار عمومی نقش بسیار اساسی دارید.

مدیرکل کتابخانه‌های استان گفت: می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که تکامل و هدایت جامعه بشری و پویایی آن به نقش رسانه‌ها گره خورده است و وقتی حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند که ما انقلاب را به جهان صادر می‌کنیم، دقیقا بر همین اساس است که رسانه می‌تواند به‌صورت یکپارچه به صدور فرهنگ، رسالت و آرمان این انقلاب به جهان بپردازد.
وی تصریح کرد: ما در برطرف کردن عیوب و اصلاح خود و همچنین برای تکامل و رشد و خدمت بیشتر به مردم به رسانه‌ها احتیاج داریم.

هاشمی با اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه از دیدگاه رهبر انقلاب عنوان کرد: دغدغه و نگرانی ایشان برای ما دردناک است، چراکه ایشان بارها فرموده‌اند که من هر وقت به یاد وضع کتاب و کتابخوانی می‌افتم قلبا غمگین و متاسف می‌شوم و این نکته مسوولیت ما را چند برابر می‌کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های استان بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مانند سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر برای افق 1404 سندی تهیه و تنظیم کرده که ما باید بر اساس آن برنامه‌ریزی و حرکت کنیم.
دبیر ستاد هفته کتاب استان بوشهر با ارائه گزارشی از میزان استقبال از کتب مختلف در کتابخانه های عمومی استان گفت: جای مباهات و خوشحالی است که ذائقه مطالعاتی مردم استان، کتب دینی، ادبیات و کمک درسی را به خود اختصاص داده است.

هاشمی گفت: اکنون در استان بوشهر فضای مطالعاتی به 22 هزار متر مربع می‌رسد که 61 کتابخانه شهری و روستایی این متراژ را به خود اختصاص داده اند و در جانمایی کارشناسی که طبق سند چشم‌انداز 1404 نهاد کتابخانه‌های کشور صورت گرفته است، می‌بایست 37 باب کتابخانه دیگر احداث شود.
وی ادامه داد: 31 روستا نیز که از از لحاظ جمعیتی فاقد استاندارد لازم هستند با راه‌اندازی چهار دستگاه کتابخانه سیار می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.
مدیرکل کتابخانه‌های استان خاطرنشان کرد: امسال با افتتاح چهار کتابخانه بردخون، دلوار، باریکان و میراث فرهنگی هزار متر مربع به فضای کتابخانه‌ای استان اضافه شده است.
هاشمی در ادامه بیان کرد: در شاخص دوم باید بر اساس سند چشم‌انداز 1404، به ازای هر نفر باسواد چهار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود باشد، یعنی با 750 هزار نفر باسواد استان باید سه میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های استان باشد که تعداد کتب موجود به 759 هزار جلد می‌رسد، یعنی به ازای هر نفر در استان بوشهر کمتر از یک جلد کتاب.
وی گفت: در شش‌ماهه اول امسال 265 هزار نسخه کتاب از طریق 28 هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان به امانت گرفته شده است که این رقم با توجه به میزان سال گذشته، یعنی 197 هزار نسخه امانت 34 درصد رشد داشته است 

هاشمی افزود: در حال حاضر 10 ایستگاه مطالعه در سطح استان در اماکن پر تردد مستقر شده که بدون هیچ محدویت زمانی و مکانی منابعی را در اختیار مردم شریف استان قرار خواهد داد که تاکنون 201450 نسخه کتاب از این طریق به امانت رفته است.
او در تشریح برنامه‌های بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در استان بوشهر بیان کرد: بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲3 لغایت 29 آبان ماه، فرصتی مغتنم در جهت ارج بخشیدن دوباره به کتاب و کتابخوانی و مقام شامخ کتابداران و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه است و کتابخانه‌های عمومی در راستای رسالت مقدس خود در هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مناسبت مبارک همت خواهند گماشت.
مدیرکل کتابخانه‌های استان گفت: در اجرای برنامه‌های هفته کتاب پنج کمیته تخصصی را تشکیل داده‌ایم که کمیته‌های نظارت و ارزیابی عملکرد، فرهنگی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کمیته تشویقات و کمیته پشتیبانی را می‌توان نام برد.
هاشمی تصریح کرد: ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب در سه بخش تقسیم شده است که طی مراسمی با حضور حضرت آیت‌الله صفایی، نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اساتید حوزه کتابداری، دانشجویان رشته کتابداری استان و کتابداران، از فعالان این عرصه، از فرماندار، بخشدار، شهردار نمونه، کتابدار نمونه، اهدا کنند برتر، نویسنده برتر و در مجموع از 90 نفر تقدیر خواهد شد.
وی گفت: در بخش دیگری به ارائه فعالیت‌های فرهنگی از جمله غبارروبی گلزار شهدا، حضور مدیران شهرستانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرهای استان، حضور مدارس در کتابخانه‌ها، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در سطح ملی، برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی و کتابخوانی به‌صورت آنلاین و مکتوب خواهیم پرداخت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد: برنامه جدید که امسال برگزار خواهد شد طرح بازارچه مبادله هدیه کتاب خواهد بود که با مشارکت اداره کل تبلیغات اسلامی به مدت یک هفته از 23 آبان‌ماه در سالن شهید آوینی اداره کل تبلیغات به اجرا درخواهد آمد که طی آن افرادی که کتاب مطالعه شده دارند، می‌توانند با سایر کتب ارائه شده در این ایستگاه معاوضه و یا در اختیار متقاضیان قرار دهند.
دبیر ستاد هفته کتاب استان بوشهر بیان کرد: بخش سوم برنامه‌های هفته کتاب ارائه خدمات کتابخانه است که از جمله آن می‌توان به عضویت رایگان مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها در روز بیست و چهارم آبان‌ماه اشاره کرد.
هاشمی بیان کرد: در موضوع پرداخت شهرداری‌ها نیز با توجه به مصوبه‌ای که از طریق مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذرانده شده است، به نهاد کتابخانه‌های کشور این اختیار را می‌دهد که در صورت استنکاف هر شهرداری از پرداخت حق نیم درصد از طریق دیوان محاسبات کشور وصول کنند که شهرداری‌های عسلویه، خارک و چغادک در این امر اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند، جا دارد از آنها قدردانی شود.

برچسب ها: فرهنگ ، کتاب ، مطالعه
نام:
ایمیل:
* نظر: