bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
حمیده ماحوزی مطرح کرد؛
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مسوول اجرای طرح پایتخت کتاب است، در همین زمینه با مدیرکل این اداره گفت‌وگویی صورت دادیم. سال گذشته نیز تلاش‌ها برای پایتختی بوشهر در حوزه کتاب را به جایی نبرد اما سال جاری باید در این حوزه تمرکز بیشتر صورت بگیرد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: تو مستاجر مبهوت قفسه‌ها شده‌اي؛ قفسه‌هايي چوبي، شيشه‌اي و فلزي. تو مهمان بيصدا و بي‌آزار هميشگي اتاق‌هايي! مثل وسيله‌اي که بايد باشد اما هيچ‌وقت از آن استفاده نمي‌شود و مثل چراغي هستي که مي‌درخشد اما پرده‌اي از غبار فراموشي، جلوي روشنايي‌اش را گرفته است. ما قدر و ارزش تو را نشناخته‌ايم و براي همين، با تو احساس غربت مي‌کنيم و هر روز از تو دورتر مي‌شويم، آنقدر که حضورت، برايمان سنگين شده است. انگار همه دست به دست هم داده‌اند تا بينمان جدايي بيندازند اما با اين حال، هر کس تو را بشناسد و بخواهد، مي‌تواند زماني را براي خلوت با تو ايجاد کند، هر کجا که باشد.

آری به‌راستی کتاب غریبه آشنای این روزهای خانه‌های ما است که دانسته و ندانسته آن را به‌دست فراموشی سپرده‌ایم، این گزارش چندمین گزارش بامداد جنوب در مورد کتاب است که هر بار خوانندگان خود را به سوی فرهنگ کتابخوانی و کتاب ترغیب و تشویق کرده است، در این گزارش درصدد هستیم با ترغیب هم‌استانی‌هایمان به کتابخوانی به ترویج این فرهنگ بپردازیم تا امسال بتوانیم اثبات کنیم که استان ما به‌راستی شایستگی عنوان «پایتخت فرهنگی خلیج فارس» را دارد، یکی از کارهایی که باید در این زمینه صورت بگیرد، این است که امسال باید تلاش کنیم تا استان بوشهر به‌عنوان «پایتخت کتاب» معرفی شود، در این رابطه، نهادهای مسوول از چند ماه پیش طرح‌ها و برنامه‌هایی را اجرائی کردند و چندین برنامه هم در این هفته که هفته بزرگداشت کتاب است، در دستور کار خود قرار داده و به مرحله اجرا می‌رسانند. 

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مسوول اجرای طرح پایتخت کتاب است، در همین زمینه با مدیرکل این اداره گفت‌وگویی صورت دادیم. سال گذشته نیز تلاش‌ها برای پایتختی بوشهر در حوزه کتاب را به جایی نبرد اما سال جاری باید در این حوزه تمرکز بیشتر صورت بگیرد.
حمیده ماحوزی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: ستاد پایتخت کتاب در طول سال جاری فعال بوده و به‌طور جد تاکنون در هر هفته دو یا سه جلسه پیرامون طرح پایتخت کتاب داریم و در این جلسات از نهادها و دستگاه‌های دولتی که مرتبط با امور فرهنگی هستند، دعوت می‌کنیم، یکی از دستگاه‌هایی که نقش تاثیرگذاری در تحقق این طرح دارد، شهرداری بوشهر است که همکاری این دستگاه با ما در برنامه‌های پایتخت کتاب می‌تواند کمک کند تا امتیاز خوبی را در این زمینه کسب کنیم.

وی با اشاره به این‌که علاوه بر شهرداری، 15 یا 20 دستگاه دیگر هم می‌توانند در این زمینه همکاری داشته باشند، افزود: ولی الان به‌دلیل این‌که هنوز تفاهمنامه‌هایمان منعقد نشده، نمی‌توانیم نامی از دستگاه‌های مربوط بیاوریم ولی ان‌شاءالله بعد از انعقاد تفاهمنامه‌ها نام نهادها، موضوع تفاهمنامه‌ها و زمینه همکاری با نهادها را اعلام خواهیم کرد و تقریبا تا 10 روز آینده باید این تفاهمنامه‌ها که اکنون طرح اولیه آن به پایان رسیده است و در حال طراحی نهایی است، آماده و به دبیرخانه مرکزی اسال شود. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که برنامه‌های سال‌های گذشته که در دستور کار داشتیم، تقریبا می‌توان گفت که بیشتر این طرح‌ها و برنامه‌ها اجرائی شده و چندتا از برنامه‌هایی هم که باقی مانده‌اند، سعی کردیم در همین هفته کتاب آنها را اجرائی کنیم، عنوان کرد: هرچند ما دو سال فرصت برای اجرای طرح پارسال داشتیم ولی در همین سال اول، بیشتر برنامه‌ها را اجرائی کردیم. در این هفته که هفته بزرگداشت کتاب است، سعی کردیم چندتا از برنامه‌های باقیمانده را در دستور کار قرار بدهیم که دست‌کم سال اول بیشتر طرح‌هایمان را اجرائی کرده ‌باشیم، از جمله برنامه‌هایی که در این هفته اجرائی شد، یکی طرح میلاد کتاب( که به زایشگاه‌ها رفتیم و به مادرانی که نوزادشان تازه متولد شده بود، بسته کتاب تربیتی و کودک هدیه دادیم) بود، دیگری سلول کتاب( که قرار است فردا به بند نسوان برویم و به آنها کتاب هدیه بدهیم)، جشن کتاب هم که قرار بود 24 آبان‌ماه برگزار شود، به‌دلیل فشردگی کار به هفته آینه موکول شد و ... می‌توان اشاره کرد. 

ماحوزی با اشاره به این‌که تا 10 آذرماه باید طرح پایتخت کتاب را نهایی کنیم و آن را ارائه دهیم، گفت: از مسوولان و مدیران استانی انتظار داریم که ما را در تحقق این هدف همراهی کنند و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند، ما تلاش کردیم تمام برنامه‌ها را با کمترین هزینه تنظیم کنیم و بیشترین هزینه‌ها را سعی کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متقبل شود و بر اساس برآوردی که برای کل طرح سال 94 پیش‌بینی کرده‌ایم، اعتباری نزدیک به 320 میلیون تومان می‌شود که اگر این اعتبار در 94 برای این طرح اختصاص یابد، می‌توانیم خیلی از برنامه‌های خوبی را که در دستور کار داریم، اجرائی کنیم تا  زمینه را برای این‌که بوشهر امسال به‌عنوان پایتخت کتاب معرفی شود، فراهم سازیم که تحقق این امر، همت دسته‌جمعی همگان را چه زن، چه مرد، چه مسوول و چه غیر مسوول را می‌طلبد.

ماحوزی در پایان در خصوص این‌که چرا پارسال بوشهر موفق نشد که عنوان پایتخت کشور را به‌دست بیاورد، بیان کرد: مهم‌ترین دلیلی که باعث شد اهواز به‌عنوان پایتخت کتاب معرفی شود، این بود که آنها حدود 30 تا 35 تفاهمنامه‌ امضا شده با شهرداری داشتند، در حالی که تعداد تفاهمنامه‌های امضا شده ما با شهرداری 15 تفاهمنامه بیشتر نبود و ما در این زمینه از آنها عقب افتادیم، وگرنه در کل طرح‌های ما، طرح‌های نو و بدیعی بود که حتی در آنجا مطرح و معرفی شدند، به‌طوری که می‌توان گفت، طرح‌ها و برنامه‌های ما با اهواز در این زمینه برابر و امتیازهایمان یکسان بود ولی شهرداری اهواز همکاری تنگاتنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز داشت که امسال خوشبختانه آقای میگلی‌نژاد، شهردار بوشهر قول همکاری بیشتری را در این زمینه به ما داده است.

در این رابطه گفت‌و‌گویی را نیز با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان انجام دادیم. سید علی هاشمی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: تمام برنامه‌هایی که در هفته کتاب از سوی این اداره انجام می‌شود، در راستای تحقق طرح پایتخت کتاب است که ان‌شاء‌الله بتوانیم امسال به‌عنوان پایتخت کتاب معرفی شویم، ازجمله برنامه‌های اجرا شده می‌توان به تعدد نشست کتابخوان در مرکز و شهرستان‌های استان( چهار نشست در مرکز و دو نشست در شهرستان)، برگزاری جلسات نقد کتاب که نه تنها در مرکز استان بلکه در کتابخانه‌های سایر شهرستان‌های استان نیز انجام می‌شود، در این هفته نیز نقد کتاب « حافظ نوپرداز» تالیف سید جعفر حمیدی صورت گرفت که در این نشست سید جعفر حمیدی به‌‌‌‌‌عنوان ارائه دهنده و مجید عابدی به‌عنوان منتقد حضور داشتند، راه‌اندازی بازارچه خیریه مبادله کتاب است که برای نخستین‌بار در استان محقق شده است، برای این‌که بتوانیم تعداد کتابخانه‌ها را در سطح استان افزایش دهیم از طریق رسانه‌ها و جراید از تجار هم‌استانی که در هر کجای ایران و جهان بودند، دعوت به همکاری کردیم تا در زمینه احداث کتابخانه‌ها یا توزیع کتاب ما را همراهی کنند، در آینده هم در نظر داریم تا در همایشی با حضور خیران به‌منظور جلب توجه و کمکشان از آنها تقدیر و تجلیل کنیم و در حال حاضر، کارگاه‌های قصه‌گویی برای والدین اعضای کودکمان برگزار می‌کنیم تا والدین در خانه محیط را برای مطالعه کودکشان مهیا کنند، اشاره کرد.

وی با اشاره به‌ این‌که ما به هر طرف که بچرخیم، به کتاب محتاجیم، افزود: دین ما اسلام است، اسلام هم پرچمدار کتابخوانی است، به‌طوری که تاکید نبی مکرم اسلام، ائمه اطهار و پیشوایان ما بر توجه به کتاب است. ما اگر می‌خواهیم از اسلام و قرآن حمایت و پایه‌های انقلاب را حفظ کنیم و انقلابمان را به خارج صادر کنیم به کتاب نیاز داریم، بنابراین اگر می‌خواهیم که بوشهرمان بالنده‌تر و باهنجارتر از امروز باشد، باید همه بوشهری‌ها دست به دست هم بدهند و گفتمان کتابخوانی را در جامعه ترویج دهند.
بوشهر سال گذشته به همراه اهواز و یزد کاندید کسب عنوان پایتخت کتاب شد که در نهایت از کسب این عنوان بازماند اما مدیران فرهنگی استان با وجود این ناکامی دست از تلاش بر نداشتند و این بار با برنامه‌تر و پویاتر شروع به فعالیت کردند، به‌طوری که تاکنون بسیاری از برنامه‌های مربوط به این طرح اجرائی شده است اما با وجود این، همکاری دستگاه‌های اجرائی به‌ویژه شهرداری را می‌طلبد تا امسال بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب معرفی شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: