bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۷ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ‌امروز همان‌هایی که داعش را ساختند با مقابله با این گروه مخالفت می‌کنند و کسانی از انتخابات آزاد در سوریه سخن می‌گویند که در کشورهای خودشان انتخابات آزاد برگزار نمی‌شود.

 محمدجواد ظریف بعد از ظهر امروز با حضور در مراسم افتتاحیه همایش هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد با اشاره به قطع‌نامه اخیر سازمان ملل در قبال سوریه گفت:‌ من تعجب می‌کنم حاکمانی که در کشورهای خودشان انتخابات آزاد برگزار نمی‌شود چطور در مورد برگزاری انتخابات در سوریه صحبت می‌کنند و همین طور تعجب می‌کنم که سازندگان داعش با مقابله با داعش مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی قرار است عملکرد هفتاد ساله سازمان ملل مورد بررسی قرار بگیرد باید هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت این سازمان را بررسی کنیم. هم‌چنین اگر هفتاد سال پیش پدران‌مان این سازمان را تاسیس نکرده بودند امروز ما باید به فکر بنا نهادن چنین سازمانی بودیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد گفت: در برخی حوزه‌ها دیدگاه‌های سیاسی امنیتی بر تلاش‌های این سازمان اثر می‌گذارد ولی به طور کلی این سازمان به توفیق‌های زیادی دست یافته است و با همکاری‌های بین‌المللی جهت توسعه حقوق بشر و جلوگیری از جنگ اقدام کرده است. هدف اصلی تاسیس سازمان ملل متحد این بوده که کشورها گرد هم آمده تا جلوی افزایش جنگ‌ها و خشونت‌ها را بگیرند و بنابراین همه اقدامات سازمان ملل متحد در حوزه‌های جلوگیری از جنگ و کمک به برقراری صلح و ثبات در جهان مورد توجه جدی قرار بگیرد.

او خاطرنشان کرد: البته کاستی‌هایی در عملکرد سازمان ملل وجود دارد و در برخی از مواقع ملاحظات سیاسی بر تصمیم‌گیری‌های این سازمان غلبه می‌کند مانند قطع‌نامه‌ای که اخیراً سازمان ملل متحد در رابطه با حقوق بشر صادر کرده است و شاهد هستیم کسانی از انتخابات آزاد در سوریه صحبت می‌کنند که در کشور خودشان انتخابات آزاد برگزار نمی‌شود و هم‌چنین می‌بینیم سازندگان داعش از مقابله با این گروه امتناع می‌کنند.

وزیر خارجه ایران قطع‌نامه‌های حقوق بشری صادر شده علیه ایران از طنزهای تلخ روزگار خواند.

ظریف با اشاره به ماده 2 منشور سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم اصول را تغییر بدهیم بلکه لازم است دیدگاه‌های خود را تغییر بدهیم چرا که در حال حاضر ما در حال عبور از دوران گذار هستیم و اصول اساسی سازمان ملل متحد مورد قبول همه کشورها قرار گرفته است و به راحتی قابل تغییر نیست. بنابراین تغییر دیدگاه‌های ما دست‌یافتنی‌تر از تغییر اصول کلی هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: علت پایداری ملل مختلف را می‌توان توان تطبیق آن‌ها با شرایط جدید همراه با حفظ اصول خود خواند. شرایط نوین بین‌المللی شرایطی است که سازمان ملل متحد می‌تواند و باید با آن برخورد کند.

ظریف ادامه داد: امروز دوران سیال انتقالی را به خوبی می‌بینیم که در آن یک سازمان تروریستی می‌تواند در ابعاد جهانی امنیت‌زدایی کرده و برای بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی نگرانی‌های حیاتی امنیتی ایجاد کند. هم‌چنین در شرایط کنونی بازیگران بین‌الملل متکثر شده‌اند و دیگر سازمان ملل نمی‌تواند بدون توجه به کنش‌گران جدید عمل کند. امروز هر نفر در جامعه بشری یک کنش‌گر است و سازمان ملل متحد باید بتواند با حفظ چارچوب‌های خود با این امر کنار بیاید.

به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر در فرانسه خاطرنشان کرد: مردم فرانسه امروز به خوبی دریافتند که مبارزه با داعش یک اولویت اساسی است. تفکر تکفیری محدود به یک کشور و آیین نیست بلکه همه دنیا تهدید می‌کند و نمی‌توان با این خطر بر اساس انگاره‌های قدیمی برخورد کرد.

وی ادامه داد: خطر در دوران انتقالی وجود دارد و خطر اشتباه محاسباتی باید جدی گرفته شود چرا که یک اشتباه محاسباتی می‌تواند باعث نابودی ملت‌ها شود علاوه بر این شرایط فعلی اجازه اشتباه محاسباتی و این که از دشمن‌مان ابزار مبارزاتی بسازیم را نمی‌دهد.
برچسب ها: سیاسی ، ظریف ، داعش
نام:
ایمیل:
* نظر: