bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
دبیر جشنواره تئاتر فجر در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب
در جشنواره امسال هم به محتوا و هم به اجرای تئاتر توجه ویژه می‌شود. به‌طور قاعده‌مند وقتی تئاتری انتخاب می‌شود، باید هم‌‌اندیشه‌ای که انتقال می‌دهد و هم فرم و زیبا‌شناسی که دارد، دارای کیفیتی مناسب باشد
بامدادجنوب- الهام بهروزی: نمایش بوشهر این روزها حالش خوب است، چون توانست با پشتکار هنرمندانش، توانمندی‌های خود را بار دگر به رخ بکشد. این بندر کهن که هماره بر کرانه خلیج همیشه فارس خوش نشسته است، در وجود خویش هنرمندانی را بالنده ساخته که بیشتر آنها به‌طور فطری هنرمندند، بعدها با تاسیس دانشکده هنر هنرجویان مستعدی را به جامعه تئاتر استان و کشور معرفی کرد. این روزها حال همه ما خوب است، راهیابی گروه گلینا به مرحله نهایی سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر گل لبخند را بر لبانمان نشاند و وجودمان را لبریز از شوق ساخت.

 هفته گذشته، دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در اطلاعیه‌ای گروه‌های نمایشی راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره را به این شرح اعلام کرد: گروه «شادن» با نمایش «آنتولوژی صبح فرحناک یک چاقو» به نویسندگی و کارگردانی رضا گشتاسب از استان کهگیلویه و بویر احمد، گروه «افرا» با نمایش «ادامه مطلب» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شایان از استان گیلان، گروه «کربن» با نمایش «تب سرد روی پیشانی داغ» نوشته علی حاتمی‌نژاد و کارگردانی مهدی ضیاچمنی از استان خراسان رضوی، گروه «ترمینال تئاتر» با نمایش «تعبیر خواب» به نویسندگی و کارگردانی صمد آذرخش از استان قم، گروه «نیما» با نمایش «خانم» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین طاهری از استان کرمان، گروه «هور پاک» با نمایش «ساده با تو با یک ترانه» به نویسندگی وکارگردانی ندا قربانیان از استان البرز، گروه «لال» با نمایش«شرم و دغدغه» به نویسندگی و کارگردانی سید جواد اشکذری از استان خراسان رضوی، گروه «گلینا» با نمایش «مجلس قربانی سنمار» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی شیما جوادپور از استان بوشهر، گروه «نقش جهان» با نمایش «مرگ کسب و کار من است» نوشته صحرا رمضانیان و کارگردانی پیمان کریمی از استان اصفهان و گروه «هویت» با نمایش «یک زندگی بهتر» نوشته مسعود هاشمی‌نژاد و کارگردانی سید محمدرضا مرتضوی از استان البرز.

اطلاعیه دبیر‌خانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌افزاید: نمایش‌های پذیرفته شده بخش فجر استانی (ویژه نمایش‌هایی که موفق به حضور و اجرا در استان‌های برگزار کننده سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر می‌شوند) در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.
سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بهمن‌ماه امسال به دبیری سعید اسدی برگزار می‌شود. بامداد جنوب در این باره با دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به گفت‌وگو پرداخت.

سعید اسدی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در جشنواره امسال هم به محتوا و هم به اجرای تئاتر توجه ویژه می‌شود. به‌طور قاعده‌مند وقتی تئاتری انتخاب می‌شود، باید هم‌‌اندیشه‌ای که انتقال می‌دهد و هم فرم و زیبا‌شناسی که دارد، دارای کیفیتی مناسب باشد و بتواند هم مخاطب را و هم متخصصان را اقناع بکند. در هر صورت توجه‌مان هم به فرم و هم به محتواست.
وی با اشاره به این‌که با توجه به بخش‌های درونی جشنواره، هم متن ایرانی و هم متن غیر ایرانی دیده می‌شود، افزود: در بخش‌هایی از جشنواره گاه به‌طور اساسی متن‌ها نمی‌توانند که ایرانی نباشند نظیر بخش تولیدات تازه تئاتر ولی در بخش‌های دیگر این امکان وجود دارد که متن‌ها غیر ایرانی باشند. بنابراین متن‌های غیر ایرانی هم بخشی از زیبا‌شناسی هنر هستند و مورد توجه ما هستند ولی آن چیزی که از برآیند کار به‌دست آمده، عمدتا نمایشنامه‌هایی هستند که نویسندگان ایرانی نوشته‌اند یا گاه نمایشنامه‌های خارجی هستند که از آنها اقتباس‌ها و برداشت‌های ایرانی شده است.

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت: تغییراتی که در بخش‌های گوناگون جشنواره در حال اتفاق افتادن است، ما شروع‌کننده آن نیستیم بلکه پیش‌تر شروع شده بود. در حال حاضر مهم‌ترین هدف ما این است که جشنواره از وضعیت آماتوری خارج شود و به سوی حرفه‌ای شدن پیش برود. برای حرفه‌ای شدن چند مولفه لازم است؛ یکی این‌که به گروه‌های نمایشی و هویت آنها توجه شود، زمانی که یک گروه نمایشی تشکیل می‌شود، باید هویت و ماهیت حرفه‌ای پیدا کرده باشد. بنابراین توجه به توانایی گروه‌ها در راستای توانمند ساختن تئاتر برای ما حائز اهمیت است. نکته دیگر این که تاکید ما بر تولیدمحوری است برای گریز از جشنواره‌گرایی یا جشنواره‌زدگی. معمولا برخی از کارها فقط برای جشنواره تولید می‌شود، ‌ما درصدد هستیم که بیشتر کارهایی به جشنواره وارد شود که از تولیدات تئاتر است؛ تولیداتی که در سال گذشته اتفاق افتاده باشند.

 در واقع جشنواره برآیند یک سال تئاتر باشد. یکی دیگر از ویژگی جشنواره امسال این است که از کمیت جشنواره کاستیم تا بتوانیم کنترل کیفی بهتری روی کارها داشته باشیم، به‌عنوان نمونه، از نظر مالی و پشتیبانی بتوانیم بهتر رسیدگی کنیم یا با توجه به محدودیتی که سالن‌های نمایش ما دارند، مخاطبان می‌توانند شاهد اجراهای بیشتری از سوی گروه‌های نمایشی منتخب باشند. همچنین امسال بخش مسابقه نیز با تغییراتی همراه است، یعنی تنها دو بخش داریم؛ یک بخش مسابقه تئاتر ایران و بخش دیگر مسابقه بین‌الملل که پیش‌ از این چند بخش مسابقه در جشنواره وجود داشت. همین‌طور در این جشنواره در بخش مسابقه پوستر رویکرد دیگری در پیش گرفتیم، مسابقه پوستر امسال به‌نام «پوستر و هویت بصری» است، در مجموع در این جشنواره توجه ویژه‌ای به پوستر تئاتر، رویدادهای تئاتر و هویت بصری کارها و گروه‌های نمایشی داریم و آنها مورد داوری قرار می‌گیرند. امسال به گریم، به اجرا و لباس بازیگران توجه می‌شود.

سعید اسدی در پایان با بیان این که تئاتر بوشهر سابقه طولانی دارد و همواره در تئاتر ایران یکی از قطب‌هایی است که هنرمندان خوبی از آن به تئاتر عمومی کشور معرفی شده و همیشه حضور فعالی داشته است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر خبرهای خوبی از بوشهر شنیده می‌شود. فعالیت‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد، حتی همین تعامل سازنده‌ای که میان هنرمندان و نهادهای دولتی و فرهنگی وجود دارد، قابل توجه است. خوشبختانه یکی از کارهای آنها به بخش نهایی جشنواره راه پیدا کرده است که این مساله نشان‌دهنده کیفیت مناسبی است که هنرمندان این استان ارائه داده‌‌اند. ما فارغ از این‌که چه کاری از کجاست و به کجا تعلق دارد، داوری می‌کنیم و تنها به کیفیت توجه داریم، چراکه قرار است جشنواره امسال جلوه حرفه‌ای‌تری داشته باشد. به نظر من، بوشهر یک امکانی داشته که آن امکان شاید الان کمرنگ باشد و آن هم دانشکده تئاتری است که در اینجا وجود دارد. در واقع یک بنیادی گذاشته شد که دیدگاه تئاتر بوشهر از یک وضعیت تئاتر غریزی به تئاتر علمی‌تر ارتقا یافت. این ارتقا و پیشرفت را در کار هنرمندان بوشهری می‌بینیم، تالیفات که دارند انجام می‌دهند، تعداد دانشجویانی که در دانشگاه هنر دارند اینها هم جلوه خوبی از هنر تئاتر بوشهر است. ما امیدواریم به‌خاطر این حس خوبی که مردمان جنوب به‌خصوص بوشهری‌ها دارند، این هیجان را در کارشان بیشتر ببینیم و این فرهنگ‌دوستی مردم بوشهر حفظ شود، این تعامل سازنده‌ای که بین هنرمندان و نهادهای فرهنگی وجود دارد، باقی بماند و قوی‌تر شود. به یقین بوشهر می‌تواند در تئاتر و هنر ایران حرفی برای گفتن داشته باشد.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تئاتر
نام:
ایمیل:
* نظر: