bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
پرونده‌ای پیرامون حوادث اخیر؛
برخوردهای متعدد نیروهای تندرو و خودسر با نشست‌های مجوزدار ما را بر آن داشت تا پرونده‌ای پیرامون گوشه‌ایی از رویدادهای اخیر منتشر کنیم
بامدادجنوب- مریم خوئینی: برخوردهای متعدد نیروهای تندرو و خودسر با نشست‌های مجوزدار ما را بر آن داشت تا پرونده‌ای پیرامون گوشه‌ایی از رویدادهای اخیر منتشر کنیم.
هرچند روال این است که آنچه که مجوز قانونی کسب کرده است به لحاظ قانونی شرعیت پیدا می‌کند و مخالفت با آن محلی از اعراب نخواهد داشت.

اواخر سال گذشته بود که علی مطهری نماینده مردم تهران که به منظور شرکت در یک نشست دانشجویی به شیراز سفر کرده بود با نیروهای خودسر مواجه شد. تندروهای که با پاره آجر از او استقبال کردند. 

هر چند او توانست با پیگیری‌ها مسببان ماجرا را بازداشت کند و از سوی دیگر استاندار وقت نیز برکنار شد اما این پایان بحران نبود.
پس از آن در اردیبهشت سال جاری نوبت به الهه کولایی می‌رسد که هنوز از راهروهای فرودگاه شیراز خارج نشده بود دونفر خانم و آقا که به‌جای دانشجویان شیرازی از او استقبال کردند از او می‌خواهند، با اولین پرواز به تهران برگردد.
پس از آن نوبت سخنرانی مصطفی کواکبیان بود که لغو شود پس از آن هم حادثه‌ای بود که در وارمین رخ داد و در حضور نماینده مجلس شورای اسلامی کار به زد خورد کشیده شده هر چند پس از آن ماجرا مقامات دولتی اعلام کردند که با اخلال‌کننده‌گان برخورد می‌شود و قرار است که به جد با تندروی‌ها برخورد شود که هنوز خبری نیست.

بار دیگر این حوادث تلخ این‌بار در یاسوج تکرار شد آن هم با اسلحه سرد توسط دختر دانشجو!! که در نهایت منجر به مجروح شدن چند دانشجوو شد اما این‌بار آش این قدر شور می‌شود که اصولگرایان نیز این حرکت را نفی کردند. در همین خصوص دبیر کل جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری با بیان اینکه اتفاق‌های یاسوج را محکوم می‌کنیم، تاکید کرد: ما بحث‌های خودسرانه را همیشه محکوم کرده‌ایم و برخوردهای غیرقانونی از هر طرف که باشد محکوم است و دستگاه‌های امنیتی و پلیس هم باید برخورد کرده و مواظبت کنند.

هر چند برخوردها با نشست‌های مجوزدار صورت گرفته است و این مساله را حادتر می‌کند  اما محمدرضا باهنر در این‌باره می‌گوید: البته مجوزهایی هم که صادر می‌شود باید دقیق و حساب شده باشد نه اینکه خدای نکرده فردی مجوز بگیرد و بعد در جلسه سیاست‌های نظام را مخدوش کند و یا خلاف ارزش‌های فرهنگی سخنی به میان آورد. لذا اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد از هر طرف که باشد باید برخورد صورت گیرد و هر دو طرف قضیه باید خود را اصلاح کنند.
در همین حال دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین نیز با بیان اینکه برهم زدن جلسه‌های قانونی را محکوم می‌کنیم، تاکید کرد: هیچ منطقی پشت اقدام‌های برهم زننده جلسه‌های قانونی وجود ندارد و به لحاظ قانونی، عقلانی و شرعی این‌گونه اقدام‌ها محکوم است.

سید ابوالقاسم رئوفیان با بیان این‌که مملکت قانون دارد و مدعیان قانونمداری هم کم نیستند، افزود: به این هم اعتقاد داریم که اجرای قوانین به‌عنوان حکم شرعی و عقلانی بر همه لازم است. بی قانونی و برخورد احساسی و هیجانی رویه جامعه را مخدوش می‌کند و همه باید به قانون احترام گذاشته و آن را برتابیم.

این فعال اصولگرا ادامه داد: باید مردمدار باشیم و مردمداری کنیم، خدامدار بوده و بر مدار حق کارها را سامان دهیم؛ قانون را بربتابیم و از تعرض به اقدام‌های قانونی پرهیز کنیم.
رئوفیان با بیان این‌که اگر قانون رعایت نشود، طبیعی است که حرکت‌ها، حرکت‌های خارج از عرف و قانون خواهد بود،تصریح کرد: با توجه به انتخابات پیش رو، مجامع، جلسات، همایش‌ها و گردهمایی‌هایی در این راستا خواهیم داشت و اگر از اقدام‌های برهم زننده پیشگیری نشود، تبعات خوبی به‌دنبال نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: اگر قانونمداران تجزیه و تحلیل نکرده و از اقدام‌های این چنینی در مجالس مجوز دار ممانعت نکنند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
در همین حال دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به ضرورت وجود آرامش در رقابت‌های انتخاباتی و نقش جریان‌های سیاسی و نهادهای رسمی نظام برای دستیابی به این هدف گفت: اصلاح‌طلبان به استراتژی آرامش فعال نیازمند هستند.

علی شکوری‌راد با بیان این‌که استراتژی آرامش فعال یعنی با حفظ آرامش فعالیت‌های انتخاباتی پیگیری شود، تصریح کرد: ‌همه اصلاح‌طلبان برای تحقق این استراتژی باید کوشش کنند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان این‌که انتخابات عرصه‌ رقابت است و جناح‌های سیاسی باید حقوق همدیگر را به رسمیت بشناسند، گفت: هر جناحی همانطور که برای خود حق مشارکت سیاسی قائل است، باید برای جناح‌ رقیب نیز حق مشارکت قائل شود اما مشکل کشور ما که یک مشکل فرهنگی است، این است که یک جناح خود را معادل نظام می‌داند و طرف مقابل را ضد نظام وانمود کرده و همه تلاش خود را می‌کند تا حقوق اولیه طرف مقابل از جمله برگزاری میتینگ‌ و سخنرانی‌ را سلب کند.

دبیر‌کل حزب اتحاد ملت ایران ادامه داد:‌ جناح اصولگرا باید بداند که اگر دست و پای رقیب آنها به شکل غیر قانونی بسته شود، مردم به آنها اقبال پیدا نمی‌کنند زیرا مردم نگاه می‌کنند که چه جریانی شفاف‌تر و قانونی‌تر عمل کرده و چه مجموعه‌ای مظلوم واقع شده است و به آن جریان و مجموعه رای می‌دهند.

وی همچنین گفت: جناح‌های سیاسی باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند و بپذیرند که وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند. اصول رقابت را رعایت کنند و به نتیجه رای مردم تمکین کنند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران همچنین تصریح کرد:‌ حفظ آرامش از سوی اصلاح‌طلبان در دوره‌ انتخابات فقط بخش کوچکی از تلاش برای حفظ امنیت فعالیت‌ها و کنش‌های سیاسی، از جمله اجتماعات، در فضای انتخابات است. بخش بزرگ‌تر بر عهده نهادهایی است که وظیفه حفظ نظم و امنیت جامعه را بر عهده دارند. این نهادها باید وظایف قانونی خود را درست بشناسند و به درستی به آن عمل کنند.

شکوری‌راد در ادامه گفت: برخی نهادهای عمومی هم گاه امکانات خود را در اختیار یک جریان می‌گذارند و برای این که گرایش جناحی خود را توجیه کنند، آن جریان را معادل نظام محسوب می‌کنند و می‌گویند ما در خدمت نظام هستیم.
در ادامه رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان نیز در آستانه انتخابات از وزارت کشور خواست توجه بیشتری به امنیت انتخابات داشته باشد.
آیت‌الله موسوی‌تبریزی با اشاره به حوادث صورت گرفته در سخنرانی خانم آذر منصوری در یاسوج و مصطفی کواکبیان در اندیمشک و موارد مشابه دیگر تاکید کرد: این درست نیست که سخنرانی‌ها مرتب تعطیل شود و وزارت کشور در آستانه انتخابات مجلس باید به این مساله توجه بیشتری داشته باشد.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد سخنرانی‌هایی که مجوز وزارت کشور و فرمانداری دارند را تعطیل کند یا در آن اغتشاش ایجاد کند اما افرادی به ظاهر خودسر که ماهیت واقعیت آنها مشخص نیست این سخنرانی‌ها را به هم می‌زند.
آیت الله موسوی تبریزی تصریح کرد: اگر افتخار می‌کنیم که ایران یک کشور باثبات در منطقه است این رفتار‌ها جز ایجاد هرج و مرج در کشور نتیجه دیگری نخواهد داشت و تنها کسی که از این فضا سود می‌برد داعش و مخالفان نظام هستند لذا دخالت وزارت کشور در این مساله ضروری است.
در همین حال سخنگوی وزارت کشور بار دیگر تاکید کرد: وزارت کشور از کلیه نشست‌های قانونی و دارای مجوز حمایت می‌کند و هر گونه نقض قانون نقض شرع محسوب می‌شود.
حسینعلی امیری با بیان این‌که هنوز گزارش اتفاقات یاسوج را ندیده‌ام، گفت: اما اگر در این گزارش موارد خلاف قانون ذکر شده باشد، مطابق قانون با آن عمل می‌کنیم.
در همین حال برخی اخبار منتشر شده حکایت می‌کنند احتمال دارد مصطفی کواکبیان و رضا فرجی دانا ،به مناسبت روز دانشجو جهت سخرانی در دانشگاه‌های استان به بوشهر سفر کنند. 
حال باید دید در استان بوشهر نیز تحرکاتی مبنی بر ایجاد اغتشاش در سخنرانی اصلاح‌طلبان شاهد خواهیم بود یا خیر؟
باید دید مسوولان استانی در بوشهر می‌توانند از عهده میزبانی این افراد برآیند یا این‌که بار دیگر شاهد رویداد هایی خواهیم بود که در استان فارس، ورامین تهران و یاسوج رخ داد.
لازم به ذکر است این اتفاق در استان می‌تواند نقطه سیاهی در سپهر سیاست استان به‌وجود آورد.
نام:
ایمیل:
* نظر: