bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
فراهم شدن فرصت دسترسی بیشتر افراد به کتاب، گردش کتاب های بدون استفاده در مراکز مختلف، قرار گرفتن کتاب در اختیار اقشار مختلف جامعه بدون پرداخت هزینه
بامدادجنوب- عادل قلی‌زاده: نذری دادن جز رسوم نیکوی ما مسلمانان است، رسمی که مهربانی‌ها را در وجودمان پرورش می‌دهد و دل‌ها را به هم نزدیک می‌سازد. این روزها رسم خوشایندی در حوزه کتاب و کتابخوانی باب شده است؛ نذر کتاب، چه نکو رسمی که خواه ناخواه به ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان شهروندان منجر می‌شود. هفته گذشته (از نهم تا دوازدهم آذرماه) نمایشگاهی تحت عنوان «ایستگاه نذر کتاب» با هدف توسعه‌ یادگیری، فراگیر شدن فرهنگ مطالعه و و گسترش علم و آگاهی در میان اقشار جامعه در برازجان برگزار شد. این نمایشگاه که به همت «کانون توسعه‌گران کوشای شهر» و «کانون همیاران جوان دشتستان» برپا شده بود، در طول زمان برگزاری با استقبال کم‌نظیر مردم علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی همراه شد.

 حضور شمار زیادی از مدیران دستگاه‌های دولتی در غرفه‌ ایستگاه نذر کتاب و تقدیر از تیم اجرائی نمایشگاه، یکی از جلوه‌های ویژه این برنامه‌ چهار روزه بود. شهردار برازجان و اعضای شورای اسلامی شهر و شهرستان و مدیران و معاونان دستگاه‌های دولتی همچون فرمانداری، آموزش و پرورش، تامین اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی دیگر از مدیران نهادهای دولتی و مدنی و نیز فرهیختگان و نخبگان علمی، هنری، فرهنگی و اقتصادی دشتستان از جمله بازدیدکنندگان ایستگاه نذر کتاب بودند که دقایقی را در این ایستگاه سپری و از تلاش‌های برگزارکنندگان نمایشگاه تجلیل کردند. شماری از مدیران نهادها و دستگاه‌ها نیز با اهدای تعداد قابل توجهی کتاب به این نمایشگاه، باعث رونق مضاعف این حرکت بزرگ فرهنگی شدند. صف طولانی و حضور پرشمار علاقه‌مندان در مقابل نمایشگاه در زمان برگزاری آن از دیگر نکات در خور ‌توجه ایستگاه نذر کتاب بود. 

دبیر کانون توسعه‌گران کوشای شهر و مدیر طرح ایستگاه نذرکتاب در گفت‌وگو با بامداد جنوب یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از احتکار کتاب در منازل، ادارات، موسسات و سازمان ها برشمرد و گفت: فراهم شدن فرصت دسترسی بیشتر افراد به کتاب، گردش کتاب های بدون استفاده در مراکز مختلف، قرار گرفتن کتاب در اختیار اقشار مختلف جامعه بدون پرداخت هزینه، هم‌افزایی فرهنگی و گسترش فرهنگ مطالعه، بهرمندی اقشار کم‌بضاعت جامعه از کتاب، ترویج فرهنگ اهدای کتاب، پیشگیری از بدون استفاده ماندن کتاب، حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان جهت چاپ دوباره کتاب و... را از برکات اجرای طرح «ایستگاه نذر کتاب» برشمرد. 
سعید اسماعیلی افزود: در طول روزهای اجرای طرح، 3980 جلد کتاب از سوی شهروندان برازجانی و 1900 جلد کتاب نیز از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی به این نمایشگاه اهدا شد که تمامی این 5880 جلد کتاب به‌صورت رایگان به علاقه‌مندان تقدیم شد. 

وی به نمایندگی از سمن‌های فعال در برپایی ایستگاه نذر کتاب ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نمایشگاه، بخش کوچکی از دین و تکلیف خود را نسبت به جامعه خویش با هدف توسعه همه‌جانبه شهر و شهرستان ادا کرده باشند، افزود: امیدواریم با ادامه این روند و برگزاری سلسله برنامه‌های فرهنگی، گامی موثر در راستای تبدیل شدن برازجان به «شهر کتاب» برداریم. 
اسماعیلی از همراهی و همکاری اعضای کانون همیاران جوان دشتستان و کانون توسعه‌گران کوشای شهر تشکر کرد و حضور دیگر سمن‌ها را در تیم اجرئی نمایشگاه شایسته تقدیر دانست و گفت: کانون‌ها و انجمن‌های توسعه‌گران نشاط و تندرستی، آینه اندیشه، پژوهشگران جوان، شهروندان پویا، گردشگری دشتستان، خانه فرهنگ و انجمن پاکدلان در اجرای این نمایشگاه حضوری فعال داشتند که نقش پررنگ انجمن پاکدلان شایسته ستایش است. 

دبیر کانون توسعه‌گران کوشای شهر و مدیر طرح ایستگاه نذرکتاب در بخش پایانی این گفت‌وگو از همه مراجعه‌کنندگان ایستگاه کتاب درخواست کرد، کتاب‌های دریافتی را پس از استفاده به کتابخانه شهید بهشتی برازجان تحویل دهند تا به‌صورت چرخشی در اختیار دیگر علاقه‌مندان قرار گیرد. 
محمد حیاتی نماینده کانون همیاران جوان دشتستان نیز در گفت‌وگویی کوتاه با بامدادجنوب ضمن تقدیر از مردم علاق‌مند شهر برازجان به‌خاطر استقبال گسترده از ایستگاه نذر کتاب و اهدای کتاب‌های ارزشمند اما بدون استفاده‌ خود که باعث بهره‌مندی دیگر شهروندان از این کتاب‌ها شد، اجرای این طرح را حرکتی بزرگ در جهت زنده‌کردن فرهنگ مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی برشمرد و گفت: امیدواریم با همت و همراهی همه سازمان‌های مردم‌نهاد، متولیان حوزه فرهنگ، اصحاب علم و هنر و رسانه و عموم شهروندان، برازجان را به‌عنوان شهر دوستدار کتاب به هموطنانمان معرفی کنیم.

 وی با بیان این‌که برگزاری این نمایشگاه و همراهی شمار زیادی از سمن ها در فاز اجرائی این نمایشگاه، آغازگر فصل نوینی از فعالیت‌های اجرائی و پویای سمن‌ها در دشتستان است، افزود:  یکی از برکات اجرای طرح ایستگاه نذر کتاب ایجاد فضای همدلی و مشارکت صمیمانه بین شمار زیادی از سمن‌های برازجان است.
حیاتی  با اشاره به سابقه روشن کانون همیاران جوان و دیگر سازمان‌های مردم نهاد دشتستان، از پویایی و سرزندگی سمن‌های این شهرستان پس از یک دوره رکود خبر داد و افزود: کانون همیاران جوان در حال برنامه‌ریزی و تدارک اجرای طرح‌های نوینی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی‌ است که در آینده‌ نزدیک اجرائی و رسانه‌ای خواهد شد.

امید است این‌گونه طرح‌ها در شهرستان‌های دیگر استان نیز برگزار شود، چراکه نیاز است میان مردم و کتاب آشتی برقرار شود، اجرای این‌گونه طرح‌های خیرخواهانه در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش پررنگی دارد. کتاب یار مهربانی است که گاه عده‌ای به‌دلیل فقر مالی و گاه نیز عده‌ای به‌سبب فقر فرهنگی از خواندن آن باز می‌مانند. ترویج این‌گونه برنامه‌های عامه‌پسند نقش کتاب و اهمیت آن را در رشد و شکوفایی فرهنگی اقشار و شهرها نمایان می‌سازد. بنابراین با تداوم ایستگاه‌های نذر کتاب و برنامه‌های خیرخواهانه دیگر در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌توان هم فقر مالی و هم فقر فرهنگی را برطرف کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: