bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴
پس از 11 سال تعطیلی؛
مریم خوئینی: روز گذشته حامل یک خبر خوب برای فعالان دانشجویی و سیاسی بود، چرا‌که به گفته‌ برخی فعالان دانشجویی، پس از 11 سال شاهد بازگشایی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هستیم
بامدادجنوب- مریم خوئینی: انجمن‌های اسلامی دانشجویان به اندازه تاریخ دانشجویی در سه ربع قرن اخیر اخیر سابقه و جاذبه دارد. از آن زمانی که این انجمن‌ها با حضور چهره‌های شناخته شده و شاخصی در سطح ملی تاسیس شدند تا آن‌گاه که به‌صورت شاخه‌ای در همه دانشگاه‌های کشور عضو گرفتند و به‌عنوان یک جریان فعال و تاثیرگذار در بدنه جامعه معرفی شدند، تا به امروز همواره پایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده‌اند.

در مورد انجمن‌های اسلامی نیاز به قلم‌فرسایی نیست. این انجمن‌ها به‌دلیل شاکله، ساختار و اهدافی که برای آنها تعریف شد، همیشه در یک مسیر برای احیای تفکر و فعالیت سیاسی و اجتماعی در کشور متبلور شدند اما متاسفانه در طول 15 سال اخیر با چالش‌های عمده‌ای مواجه بودند که به‌خصوص در حوزه دانشجویی تشکیل انجمن‌های موازی و در بسیاری از مواقع در دولت مهرورز فشار بر این انجمن‌ها برای برنامه‌هایشان بوده است. با این همه، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و نگاه دانشجویی و علم به کارکردهای وطن‌دوستانه و نخبه‌گرایانه انجمن‌ها و همچنین تفکر شخص رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که دانشگاه باید امن باشد تا امنیتی، انتظار می‌رود انجمن‌های اسلامی جانی دوباره گرفته، از حاشیه به متن بیایند و کارکردهای تعریف شده خود را انجام دهند.

همه این مسائل در حالی مطرح می‌شود که انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها نسبت به بقیه تشکلات حامیان و طرفداران بیشتری داشته و به همین دلیل نیز متحمل فشار بیشتری شده است. روز گذشته حامل یک خبر خوب برای فعالان دانشجویی و سیاسی بود، چرا‌که به گفته‌ برخی فعالان دانشجویی، پس از 11 سال شاهد بازگشایی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هستیم، رویدادی خوشایند که می‌تواند نوید روزهای روشن در این روزهای تدبیر و امید در سپهر سیاسی کشور باشد. معمولا انجمن‌های اسلامی دانشجویان پزشکی همیشه در صدر فعالیت‌های دانشجویی قرار داشتند و به‌دلایلی مانند ماندگاری این دانشجویان در سال‌های بیشتر در دانشگاه، دارای ارتباطات بیشتری هم بودند. 

هر چند خیلی پیش از این‌ها و با شروع به کار دولت یازدهم انتظار می‌رفت که شاهد احیای تشکل‌ها و انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی باشیم اما با برخی ملاحظه‌کاری‌ها این رویداد خوشایند کمی دیر رخ داد.
تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی، در دو دولت گذشته یعنی سال های 84 تا 92 شرایط بسیار سختی را سپری کردند در همان سال‌های تاریک بود که  دفاتر بسیاری از انجمن‌ها و تشکل‌ها پلمپ شد یکی از آن دفاتر که نتوانست در هیایو دوام بیاورد، دفتر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود که متاسفانه به‌دلیل برخی ناملایمات و فضاسازی رسانه‌ای پلمپ شد و حالا پس از گذشت دو سال نیم از شروع به کار دولت تدبیر و امید ندا می‌آید که این انجمن قرار است بار دیگر فعالیت خود را آغاز کند.

گسترده وسیع انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌های مختلف کشور که با برگزاری انتخابات و نه انتصابات توسط افراد و دستگاه‌ها صورت می‌گیرد بر جذابیت آنها افزوده است. 
درهمین حال مختار کردی که در حال حاضر به نوعی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر محسوب می‌شود در گفت‌وگو با بامداد جنوب پیرامون اتفاقاتی که در آن سال‌ها رخ داده است گفت: در سال 83 بنا به‌دلایلی این انجمن منحل شد و صدای جز صدای موافق مدیران دانشگاه در این 11 سال طنین‌انداز نشد.
کردی تصریح کرد: با این حال اوایل اردیبهشت سال 93 که درخواست کتبی تاسیس مجدد انجمن را دادیم و پس از پیگیری‌های فراوان از نهادهای مربوطه موفق شدیم در اواخر اردیبهشت 94 مجوز فعالیت را به نوعی کسب کنیم.
این فعال دانشجویی ادامه داد: از آن زمان تا به امروز چند بار مراسمات ما به‌دلیل کارشکنی، سنگ اندازی و یا مخالفت مدیران إی‌ربط دانشگاهی لغو شد و حتی مدتی هم به دلایل واهی تعلیق بودیم تا به روز گذشته با کمک دوستان و به مناسبت روز دانشجو این انجمن را بار دیگر راه‌اندازی کردیم. 

وی یادآور شد: د رحال حاضر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی، از سوی هیات موسس اداره می‌شود و در نظر داریم در آینده نزدیک انتخابات شورای مرکزی را برگزار کنیم تا به شکلی جدی و رسمی فعالیت خود را آغاز کنیم ولی نکته قابل تامل این است که پس از گذشت حدود هشت ماه که مجوز فعالیت خود را کسب کرده‌ایم، هنوز انجمن ما یک دفتر ساده هم ندارد.
در همین حال حسین صداقت دبیر انجمن اسلامی دانشگاه خلیج فارس نیز بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، را خبری خوشحال کننده و امیدبخش دانست و گفت‌: بدون شک که اگر دوستان در جریان روند بازگشایی آن و سختی‌هایی که پیش روی احیای آن وجود داشت نیز قرار بگیرند، بیشتر به ارزش کار دوستان عزیزمان پی خواهند برد.
صداقت تصریح کرد:این رویداد مهم از چندین جهت اهمیت فراوانی دارد که پرداختن به آنها می‌تواند نشان دهنده امیدوار بودن به این مهم باشد و در این مختصر تنها به یکی از آنان می‌پردازم:در زمانه‌ای که برخی از تشکل‌ها و نهادهایی که هیچ پایگاه اجتماعی در میان دانشجویان ندارند و به لطف آنکه به برخی از نهادهای خاص وصل است و از امکانات و فرصت‌های نابرابر بهره می‌برند، شاهدیم که تشکل‌هایی که این وابستگی‌ها را ندارند، مورد اقبال عموم دانشجویان –با وجود تمام فشارها و محدودیت‌هایی که وجود دارد هستند اما با این حال در استفاده از فرصت‌ها و امکانات، شاهد هستیم که مورد بیشترین محدودیت‌ها قرار می‌گیرند، کما این‌که فقط بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی بوشهر 11 سال زمان برده است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: حاکم شدن یک صدا در نتیجه همین سیاست‌های ناعادلانه و غیر قانونی، مصیبت بزرگی بود که بر جامعه و دانشگاه‌های ما رفت و اکنون با همت دانشجویانی که با ایثار، تلاش دارند صدایی باشند تا در این زمانه، آزادی، قانون و اخلاق را سر دهند. اکنون امیدوارم جسارت و شجاعت حضور دوستان شریف انجمن اسلامی، گامی در مبارزه با این ناعدالتی‌ها و استقرار قانون و اخلاق و آزادی در دانشگاه باشد.
بامداد جنوب هم برای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی روزها و سال‌های پر از موفقیتی در خدمت صادقانه به نهاد دانشگاه و دانشجویان آرزو می‌کند و امیدوار است که در فضای سالم و رقابتی که دولت تدبیر و امید ایجاد کرده است، فارغ از همه مسائل به‌فکر آینده ایران عزیز و بزرگ باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: