bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴
با ثبت‌نام از داوطلبان مجلس دهم؛
دومین روز ثبت نام نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، با نام‌نویسی 86 نفر همراه بود از این تعداد 67 نفر به‌طور کامل مدارک خود را ارائه کردند و مابقی نیز نقص مدارک داشتند که باید مدارک خود را کامل کنند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: دومین روز ثبت نام نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، با نام‌نویسی 86 نفر همراه بود از این تعداد 67 نفر به‌طور کامل مدارک خود را ارائه کردند و مابقی نیز نقص مدارک داشتند که باید مدارک خود را کامل کنند.

در این میان اما دست‌اندرکاران ستاد انتخابات کشور، روز گذشته شاهد حضور چهره‌های شاخصی بودند که به‌منظور شرکت در انتخابات مجلس خبرگان به وزارت کشور مراجعه کردند، از این چهره‌ها می‌توان به حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی که به همراه برادرانش سیدعلی و سیدیاسر وارد ستاد انتخابات کشور شدند، اشاره کرد. هر چند ورود یادگار امام (ره) توجه عکاسان و فیلمبرداران حاضر را به خود جلب کرد و باعث شد چند دقیقه‌ای نظم ستاد انتخابات کشور به هم بخورد. با این حال او تنها چهره‌ای مطرحی نبود که روز جمعه را برای نام نویسی انتخاب کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی فقیهی، حجت‌الاسلام محمد عمومی، حجت‌الاسلام مجید گوهری، حجت‌الاسلام عبدالمجید قائدی رفعت و آیت‌الله محمود امجد از دیگر داوطلبانی هستند که روز گذشته نسبت به نام‌نویسی در انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری اقدام کردند.

با این حال در بوشهر آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری ترجیح داد همان روز اول برای نام‌نویسی انتخابات نمایندگی مجلس خبرگان رهبری اقدام کند. حسینی بوشهری پس از ثبت‌نام درمحل ستاد انتخابات شهرستان بوشهر گفت: جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام مقدس جمهوری اسلامی بی‌بدیل است زیرا رسالت مهم آن مشخص کردن رهبر در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. در طول تاریخ تشکیل مجلس خبرگان رهبری یکی از کارکردهای مهم آن انتخاب رهبر فعلی انقلاب بعد از رحلت امام خمینی (ره) به‌عنوان جانشین آن فقید بود.
از سوی دیگر از امروز شاهد آغاز ثبت نام از داوطلبان نمایندگی خانه ملت و شروع فرآیند انتخابات مجلس دهم نیز هستیم، انتخاباتی که حائز اهمیت است و می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. بدون شک برای برخی از فعالان سیاسی و حزبی این انتخاب تفاوت‌های با انتخابات پیشین دارد. بر همین اساس به باور برخی‌ها در این دوره شاید شاهد موج سونامی نام‌نویسی به منظور شرکت در انتخابات مجلس باشیم.
در همین حال چهره‌های شاخصی برای حضور در این رقابت که بی‌شباهت به یک بازی پچیده شطرنج نیست اعلام آمادگی کرده‌اند. در همین حال انتظار می‌رود در حوزه بوشهر گناوه و دیلم شاهد حضور 10 الی 12 چهره شاخص باشیم. هر چند در این حوزه انتخابیه طیف اصلاح‌طلب از شانس بالایی برخوردار هستند، با این حال اصلاح‌طلبان بوشهر باید بدانند اگر در لحظات پایانی درگیر منیت‌ها و خود محوری شوند بزرگ‌ترین شانس خود را از دست خواهند داد. بوشهری‌ها پس از روی کار آمدن مجلس ششم، دیگر نتوانستند یک اصلاح‌طلب را راهی بهارستان کنند.

در حوزه دشتی و تنگستان نیز کفه ترازوی اصلاح‌طلبان سنگین‌تر از جریان رقیب است. مردم حوزه دشتی و تنگستان چهار دوره است که یک فرد منتسب و نزدیک به این جریان بر کرسی سبز بهارستان نشسته است، هر چند انتقاداتی از وی به دلیل پاره‌ای کم‌کاری‌ها وجود دارد. این حوزه به‌نوبه خود دارای بالا و پایین‌های بسیاری است و هر چند در حال حاضر سه نفر شاخص حضور دارند اما شاید افراد دیگری نیز به جرگه افراد حاضر پیوسته تا خودی نشان دهند.

در جنوبی‌ترین حوزه انتخابیه استان که شامل چهار شهرستان دیر، گنکان، جم و عسلویه می‌شود نیز این بارطیف اصلاح‌طلبان از شانس بالای برخوردار هستند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در این حوزه توانسته‌اند اختلافات درون حزبی را کنار گذاشته و به یک اجماع برسند. بدون شک اگر هر جناح و طیف سیاسی در این حوزه بتواند کاندیدای خود را راهی بهارستان کند حداقل در چند دوره صاحب این کرسی خواهد بود. این حوزه انتخابیه با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد به لحاظ داشتن بودجه و اعتبار بالا وضعیت مطلوبی دارد. با این حال این انتظار می‌رود در این حوزه شاهد حضور 15 الی 16 چهره شاخص در این حوزه انتخابیه باشیم.

وضعیت اما در حوزه انتخابیه دشتستان بزرگ‌ترین شهرستان استان متفاوت‌تر از دو حوزه دیگر است. جریان اصولگرا فعلا نماینده خود را معرفی کرده و او هم از شانس خوبی در این شهرستان برخوردار است. آنها تمام تلاششان بر این است که این کرسی را به این زودی‌ها از دست ندهند. با این حال اصلاح‌طلبان دشتستان نیز بیکار نبودند. با برگزاری نشست‌ها و متیگ‌های متفاوت سعی کردند کار را برای جریان رقیب سخت‌تر کنند. در این حوزه تعداد زیادی از چهره‌های اصلاح‌طلب برای شرکت در رقابتی که در دشتستان کمی نفس‌گیر به نظر می‌رسد اعلام آمادگی کردند بر همین اساس انتظار می‌رود شاهد حضور 15 چهره مطرح در این حوزه انتخابیه باشیم.
به هر حال استارت انتخاباتی از امروز در استان بوشهر مانند همه نقاط کشور زده خواهد شد و دو سال تلاش برخی افراد خود را نشان می‌دهد که مردم چه افرادی را انتخاب می‌کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: