bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴
صدای هنر در مدرسه؛
طرح هنر در مدرسه در حال اجراست که با استقبال خوب دانش‌آموزان مدارس رو‌به‌رو شده است. در این گزارش با مبتکر این طرح، مسعود عرب‌زاده مسوول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری گفت‌وگویی صورت دادیم.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: هنر پیوند تفاوت‌هاست؛ پیوندی که زیبایی‌ها را با هم عجین و نقوش و طرح‌های مبتکرانه و خلاقانه را در گیتی جاودانه می‌سازد. هنر در حقیقت کوششی برای بیان فصیح، شیوا و همراه با زیبایی و احساس خلاقیت است که می‌تواند حکایت‌های ناگفته و پیام‌های نانوشته را از قرن‌های دور بازگو کند. هنر و زیبایی‌دوستی جزء جدایی‌ناپذیر وجود آدمی است، به‌طوری که در سراسر حیات او تاثیرگذار است. هنر وسیله‌ای برای بروز عواطف و احساسات کودکان است، به گونه‌ای که با مشاهده و بررسی آثار هنری آنها می‌توان مسائل و مشکلاتشان را شناخت و در پیدا کردن راه‌حل، آنان را یاری کرد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت: هنر یکی از عوامل تعادل‌بخش شخصیت است.

هنر می‌تواند روحیه زیبایی‌شناسی را در انسان تقویت کند و در تقویت روح خلاق موثر باشد. علاوه بر این می‌توان با گنجاندن درس‌های هنری در برنامه درسی دانش آموزان موفقیت آنان را در درس‌هایی مانند ریاضی و... افزایش داد. همچنین تلفیق هنر با آموزش می‌تواند در اموری چون خوب شنیدن و گوش دادن، خوب صحبت کردن و داشتن تمرکز حواس، یادگیری و به‌خاطر سپردن مطالب بسیار موثر بوده و به توسعه ادراک کودکان کمک کند.
مدتی است که به همت واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان طرح هنر در مدرسه در حال اجراست که با استقبال خوب دانش‌آموزان مدارس رو‌به‌رو شده است. در این گزارش با مبتکر این طرح، مسعود عرب‌زاده مسوول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری گفت‌وگویی صورت دادیم. 
مسعود عرب‌زاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: هنر از دیرباز نقش و جایگاه والا و ارزشمندی در زندگی آدمی داشته است. در طول تاریخ و در گذر زمان پرداختن انسان به هنر و بروز و ظهور خلاقیت‌های هنری بستری برای شکوفایی توانایی‌های درونی او در ابعاد گوناگون بوده است. به اذعان بسیاری از اندیشمندان و اهل نظر یکی از موثرترین راهکارهای انتقال مفاهیم عمیق و والای انسانی «هنر» است تا بدانجا که مقام معظم رهبری نیز در فرازی از کلام خود می‌فرمایند: «هر اندیشه‌ای اگر در قالب هنر نگنجد، ماندنی نیست».

وی با اشاره به این‌که در لزوم توسعه هنر در جامعه تردیدی وجود ندارد، افزود: اما به نظر می‌رسد مقوله شکوفایی استعدادهای هنری و به‌اصطلاح آموزشی تا حد زیادی به فراهم بودن زمینه و جذب آن در سنین مختلف بستگی دارد. طبیعی است که هنر نیز مانند سایر علوم اگر در دوران کودکی و نوجوانی و با متدهای صحیح به فرد آموزش داده شود، تاثیری بیشتری داشته و در رشد خلاقیت‌های هنری بسیار موثر است.
مبتکر طرح هنر در مدارس با بیان این‌که پرداختن به این مهم گرچه در نهاد خانواده خیلی فاصله دارد اما در واقع، جمع دانش‌آموزان است که می‌تواند نقطه اصلی هدف در کار هنر باشد و در مدارس به‌عنوان محیط‌های آموزشی و مکانی که کودک و نوجوان بیشتر زمان کارایی خود را در آن می‌گذارد، می‌تواند کارساز باشد، عنوان کرد: فرزندان ما همچون بوته‌های گل هستند که با اهمیت دادن به آنها استعدادهایشان شکوفا می‌شود و چه بسا با شکوفا شدن استعدادهایشان در دنیای هنر به چهره‌ای ماندگار تبدیل خواهند شد. پس با در اختیار قرار دادن هنر هنرمندان امروزی، آینده زیبایی را به آنها هدیه می‌کنیم. دوران کودکی از مهم‌ترین دوره زندگی هر فردی است و استفاده از هنر نه تنها موجب افزایش کارایی نظام آموزشی می‌شود بلکه دریچه‌های تازه‌ای را به روی همگان باز می‌کند که در آینده تحصیلی، اجتماعی و شغلی دانش‌آموزان تاثیر مثبت و قابل توجهی دارد.

مسوول آموزش و پژوهش حوزه هنری استان با تاکید بر این‌که با استعدادیابی و استقبال از استعدادهای هنری دانش‌آموزان در مدرسه می‌تواند انگیزه خوبی را در میان آنها برای درس خواندن امروز و پیروزی آینده ایجاد کرد، گفت: پیکره هنر در مدزسه شکل می‌گیرد، زیرا کودکان و نوجوانان در این سنین بهتر و با ذهنی بازتر و اشتیاق و توانایی بیشتر می‌‌توانند با هنر آشنا شوند. بنابراین حضور مربیانی که بتوانند آموزش‌های لازم را به هنرجویان بیاموزند، اهمیت بسزایی دارد. مدرسه زنگ بیداری است. باورهای امروز بچه‌ها فردای آنها را شکل می‌دهد، پس با کشف استعدادهایشان در مدرسه آنها را در رسیدن به باورهایشان یاری کنیم.

عرب‌زاده با اشاره به این‌که مدرسه بعد از خانواده مهم‌ترین مکانی است که در پرورش توانایی‌ها‌، استعدادها و خلاقیت‌های فردی نقش بسزایی دارد، افزود: مدرسه مکانی است که دانش‌آموزان در آن با تجربیات نویی روبه‌رو می‌شوند، چنانچه هنر نیز در چنین مکانی رشد و پرورش یابد، بدون‌شک نتایج شگرفی خواهد داشت. در این راستا دستیابی به اهدافی مد نظر است که ترویج و لزوم رشد و توسعه بیش از پیش هنر را در سطح مدارس می‌شناساند.
وی با یادآوری این‌که توجه و گرایش دانش‌آموزان به زیبایی‌های طبیعت و جنبه‌های هنرمندانه خلقت در قالب رشته‌های هنری، یکی از اهداف پرداختن به هنر در مدارس است، عنوان کرد: توجه و دقت بیشتر کودکان و نوجوانان به استعداد و توانایی‌های خود در رشته‌های مختلف هنری به نوعی به کشف استعدادهای او می‌انجامد
و نتایجی نظیر تمایل و گرایش به عنصر عقل‌ورزی، احساسات و عواطف و نگاه انسانی به محیط و افراد پیرامون خود، رشد و تقویت کار گروهی‌، تعامل با دوستان‌، روحیه اجتماعی و شکل‌دهی رفتار صحیح و هنجارمحور و تعاملات گروهی را در پی دارد. کودک و نوجوان می‌آموزد که چگونه در کنار دیگران فعالیت کند و الزامات تعامل با دیگران را می‌پذیرد.
مبتکر این طرح در ادامه با اشاره به‌این‌که آشنایی دانش‌آموزان در مدرسه به ذخایر عظیم فرهنگی و هنری تاریخ کشورش با تقویت فرهنگی، مذهبی آنها منجر به پرورش و تقویت حرکات بدنی در قالب تمرکز بر کار هنری، تقویت گفتار و رفتار و کسب اعتماد به نفس در آنها می‌شود، گفت: بنابراین هر آنچه در زمینه رشد و ارتقای جایگاه هنر متعهد در مدارس صورت بگیرد، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده جامعه به‌شمار می‌رود. اینها اقداماتی است که نیاز به طرح‌های خلاقانه‌، جامع و مبتکرانه دارد.

عرب‌زاده با بیان این‌که شناخت دانش‌آموزان از میراث غنی و باارزش فرهنگ ایرانی و آشنایی با اصول و فنون زیباشناسی به پرورش استعدادهای آنها کمک می‌کند، تصریح کرد: هنرمندان رشته‌های مختلف هنری در سطح مدارس در قالب «صدای هنر در مدسه» در جمع دانش‌آموزان حاضر می‌شوند و با بیانی هنرمندانه هنر خود را به دانش‌آموزان می‌شناسانند و به شناسایی توانمندی‌های آنان کمک می‌کنند. در این طرح، تعامل حوزه هنری و اداره کل آموزش و پرورش استان راهگشا بوده است. امید است طرح صدای هنر در مدرسه با محوریت آشنایی دانش‌آموزان با هنر و در نتیجه رسیدن به اهداف انسانی و اخلاقی هنر متعهد در جامعه با حمایت «رسانه‌ها» مسیر صحیح خود را طی کند.
علی بحرینی (مربی هنرهای تجسمی) که در زمینه نقاشی در این طرح همکاری دارد، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: طرح هنر در مدرسه، طرح زیبایی است که نسل نو را با نسل باتجربه پیوند می‌دهد. در این راستا می‌شود چهره‌های جدیدی را در رشته‌های مختلف هنری شناسایی کرد. البته این برنامه زمانی موفقیت‌‌‌آمیز خواهد بود که استمرار داشته باشد، به‌گونه‌ای که در هر مدرسه سه دوره برگزار شود، در این زمان می‌توان با اطمینان بیشتری افراد مستعد را شناسایی کرد.

وی با اشاره به این‌که برای تسلط بر اجرای مطلوب طرح نمی‌توان تمامی مدارس را تحت پوشش قرار داد، افزود: زیرا برای اجرای آن زمان، نیرو و هزینه زیادی مورد نیاز است، پس باید حدود 10 مدرسه را در نظر گرفت و لازم است که برای افراد منتخب هر مدرسه، دوره‌های فشرده و مستمری را در نظر گرفت. با اجرای دقیق این برنامه می‌شود نسل هنرمند آینده را خیلی زود به بالندگی نزدیک کرد. جا دارد اینجا از مسعود عرب‌زاده مبتکر خوش‌فکر این طرح تشکر کنم. امیدوارم بتوانیم این طرح را به فرجام خوشی برسانیم.
انتظار می‌رود نهادهای دولتی دیگر نیز که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند، با حمایت‌ خود از این طرح به رشد و بالندگی آنها کمک کنند، چراکه دانش‌آموزان از طریق فعالیت‏های‏ هنری، تخیل، حل مشکلات، تفکر مستقل و تصمیم‏گیری را تجربه‏ می‏کنند. ما به دلایل متعدد باید هنر را به‏ کودکان و نوجوانان آموزش دهیم زیرا هنر جنبه زیبایی‌شناختی روح‏ و ذهن آدمی را آشکار می‏سازد.

نام:
ایمیل:
* نظر: