bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۴
در پی درخشش هنرمندان توانخواه تئاتر بوشهر؛
درخشش هنرمندان توانخواه تئاتری استان در جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولین خلیج فارس چنان به قلم و کلمات نهفته در ذهنم انرژی و انگیزه داده است که از نگاشتن این احساس خوب درمانده‌ام.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: درخشش هنرمندان توانخواه تئاتری استان در جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولین خلیج فارس چنان به قلم و کلمات نهفته در ذهنم انرژی و انگیزه داده است که از نگاشتن این احساس خوب درمانده‌ام. خوشحالم برای هنرمندان توانخواه هم‌استانی که با خودباوری و پذیرفتن این اصل که «معلولیت، محدودیت نیست»، هر روز مصرانه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند و با انگیزه و شوق مسیر پر پیچ و خم هنر نمایش را خلاقانه و هنرمندانه سپری می‌کنند. در این جشنواره چهار گروه نمایشی به نام‌های «زن طلبون» به کارگردانی مهدی محمدی از دیلم، «گربه و موش» به کارگردانی مهراد محسنی از گناوه، «Only a lame boy» (‌فقط یک بچه فلج) به کارگردانی امین چا‌ه‌شوری و «اورناس» به کارگردانی کاظم ارجمندنیا از بوشهر حضور داشتند.

در نهایت هیات داوران متشکل از افسانه فخری، افسر اسدی و کمال زرکانی به بررسی نمایش‌های اجرا شده پرداختند و دبیر اجرائی پنجمین جشنواره تئاتر معلولان خلیج فارس در گفت‌وگو با بامداد جنوب آثار برگزیده را بر اساس آرای داوران به این شرح اعلام کرد: نمایش‌های «اِمل» به کارگردانی عبدالله ندومی از استان خوزستان، «اورناس» به کارگردانی کاظم ارجمندنیا از استان بوشهر، «همه فرزندان زمین» به کارگردانی سحر مرادی از استان فارس به‌عنوان نمایش‌های برتر پنجمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولان خلیج فارس برگزیده شدند. گروه‌های برتر نمایشی به دبیرخانه چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان مهرآیین که با حضور کشورهای اروپایی و آسیایی در تهران برگزار می‌شود، معرفی شدند.

افسانه فخری یکی از داوران این جشنواره نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: کارهای بوشهر در تمام جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، رنگ و رویی متفاوت دارد، فکر می‌کنم هنرمندان بوشهری بیشتر با تفکر پیش می‌روند. در کارهای نمایشی بوشهر دیدیم که کارگردانان به سمت انعکاس مسائل و مشکلات رفته‌اند. به هر حال در نمایش‌های خود به بیان مسائل و مشکلات معلولان می‌پردازند که از مشکلات جدی جامعه امروزی ماست. ما در تئاتر معلولان باید مشکلات معلولان را مطرح کنیم تا بتوانیم به یک خرد جمعی برسیم.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه مبلمان شهری متناسب با شرایط جسمی معلولان نیست، افزود: در طراحی فضای شهری در بیشتر شهرها متناسب‌سازی فضا با شرایط معلولان رعایت نشده است. ما باید بپذیریم که معلول هم یک شهروند است و از حقوق شهروندی برخوردار است، او هم یک هنرمند است که باید روی صحنه برود و از این سالن استفاده کند، آیا در طراحی فضا این مساله را در نظر گرفته‌ایم؟ اینها همه نیاز است، ما باید همه با همفکری کمک کنیم، اتفاقی بیفتد که شرایط مناسب هنرمندان توانخواه فراهم شود.

فخری با تاکید بر این‌که سازمان‌ها و نهادهای دولتی که برنامه‌سازان و برنامه‌نویسان فرهنگی‌هنری کشور هستند، در برگزاری این جشنواره‌ها باید به سازمان بهزیستی کمک کنند، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی یک سازمان رفاه اجتماعی است و برگزار کردن این جشنواره‌ها وظیفه این سازمان نیست، از آنجایی که اعتقاد داریم تئاتر به‌عنوان یک ابزار در توانبخشی افراد معلول موثر است، این جشنواره‌ها را طراحی کردیم که معلولان بتوانند توانمندی‌های خود را در کارهای تولید شده به جامعه نشان دهند. بنابراین به حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی در برگزاری این جشنواره‌ها نیاز داریم.

خوشبختانه از میان گروه‌های شرکت کننده استان، گروه نمایشی صدف با نمایش «اورناس» موفق شده به مرحله بین‌المللی این جشنواره راه پیدا کند که در این خصوص با کارگردان این نمایش به گفت‌وگو پرداختیم.

کاظم ارجمندنیا در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در این جشنواره موفق شدیم در بخش‌های گوناگون جوایزی نظیر رتبه دوم کارگردانی، رتبه دوم طراحی بروشور (مجید میرزایی)، طراحی صحنه (کاظم ارجمندنیا)، رتبه سوم موسیقی (زینب محمدی)، طراحی نور (کاظم ارجمندنیا)، بازیگر اول معلولین مرد (حمید فلاحی)، بازیگر اول معلولین زن (منیره رستمی)، بازیگر دوم معلولین زن (حمیده نصاری) به دست بیاوریم و همچنین از علیرضا قنبریان نیز تقدیر شد.
وی با اشاره به این‌که از مشکلاتی که با آن همواره دست به گریبان هستیم، نداشتن حامی مالی است، افزود: وقتی کارهای معلولین به جشنواره‌ها راه پیدا می‌کند، نهادی جز بهزیستی کمک نمی‌کند. آنها این مساله را بهانه می‌کنند که جشنواره متعلق به بهزیستی است و ما کمک نمی‌کنیم.

کارگردان نمایش اورناس با بیان این‌که این نمایش در مورد معلولان هیدروسفالی است، عنوان کرد: نوزادانی که سری بزرگ و بدنی کوچک دارند و تغییر نگرش خانواده‌هایی که با روش‌های نادرست این بچه‌ها رو سقط می‌کنند.
ارجمندنیا با تاکید بر این‌که به جرات می‌گویم که تئاتر معلولین ما جایگاه خیلی خوبی در کشور دارد، افزود: با وجود این تعجب می‌کنم که چرا مسوولان هیچ حمایتی از جامعه معلولان نمی‌کنند!!! معلولان ما الان در همین شهر بوشهر بزرگ‌ترین مشکلی که دارند، این است که شوربختانه مبلمان شهری و فضاهای عمومی نامتناسب با شرایط خاص آنهاست.
وی با بیان این‌که هدفم از همکاری با هنرمندان توانخواه این است که آنها خودشان را باور کنند، گفت: آرزوی قلبی‌ام این است که همه مسوولان معلولان را باور کنند. بازیگرانی که در این نمایش با آنها همکاری داشتم، حمید فلاحی (اعصاب و روان)، حمیده نصاری (جسمی‌حرکتی)، علیرضا قنبریان (جسمی‌حرکتی) و منیره رستمی (کم‌توان ذهنی) بودند.

ارجمندنیا در ادامه با اشاره به این‌که جشنواره امسال از نظر کیفی نسبت به دوره‌های قبل ارتقا یافته بود، افزود: چون کارگردان‌هایی که در جشنواره حضور داشتند، از کارگردانان باتجربه بودند که سابقه حضور در چندین جشنواره را داشتند. این مساله به افزایش کیفیت جشنواره امسال کمک کرد. 
در پنجمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولان خلیج فارس دیگر گروه‌های نمایشی هم‌استانی نیز به‌خوبی درخشیده‌اند که در گزارش‌های بعدی به توانمندی‌های این هنرمندان توانخواه اشاره خواهیم کرد. در این جشنواره نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای (جسمی-حرکتی و روشندلان)، بخش خیابانی و کودک و نوجوان شرکت داشتند.
جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولان کشور با حضور ۱۶ گروه نمایشی از استان‌های هرمزگان، خوزستان‌، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از چهارم تا هشتم دی‌ماه به میزبانی بندرعباس برگزار شد.
هنرمندان توانخواه ما مستعد و خلاق هستند که نیاز است هم خانواده‌ها و هم مسوولان مربوط با حمایت آنها گام موثری را در راستای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های این هنرمندان بردارند. سازمان بهزیستی استان تاکنون در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته است که در اینجا نیاز است دیگر نهادهای دولتی نیز برای حمایت از معلولان اقدام کنند و با ایجاد انگیزه و شور زندگی در آنها ورق تازه‌ای را در زندگانی آنها ورق بزنند. 

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تئاتر ، نمایش
نام:
ایمیل:
* نظر: