bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
در استان ما هم هنرمندان مجسمه‌ساز توانمندی دیده می‌شود که در این حوزه به ساخت مجسمه و طراحی آن مشغول هستند.

مجمسه‌سازی از هنرهای پیچیده‌ای است که نیاز به دقت و تمرکز زیادی دارد. مجسمه‌ساز از آغاز تا پایان کار لحظه به لحظه با اثرش زندگی می‌کند و تمام خلاقیت و توانایی خویش را به کار می‌برد تا در نتیجه دیگران با تماشای هنر دستش انگشت حیرت به دهان بگیرند. آری، مجسمه‌سازی از هنرهای زمان‌بر و طاقت‌فرساست که هر هنرمندی به سوی آن کشانده نمی‌شود، مگر افرادی که از روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر و خلاق برخوردارند، به مجسمه‌سازی روی می‌آورند.

 در استان ما هم هنرمندان مجسمه‌ساز توانمندی دیده می‌شود که در این حوزه به ساخت مجسمه و طراحی آن مشغول هستند. سبحان خادمی‌برازجانی از مجسمه‌سازان مطرح و بااستعداد هم‌استانی است که از کودکی به هنرهای تجسمی علاقه‌مند بوده و در این زمینه فعالیت داشته است. این هنرمند مجسمه‌ساز و طراح آناتومیست با فعالیتی بیش از پانزده سال در زمینه هنرهای تجسمی در سطح ملی و بین‌المللی، مقام‌های برتر را در حجم و مجسمه‌سازی کسب کرده است.

سبحان خادمی‌برازجانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: من از سن هشت سالگی از میان هنرهای تجسمی در رشته کاریکاتور فعالیت می‌کردم، سپس در 12 سالگی در این رشته فعال‌تر شدم تا این‌که در خلق یک اثر که نیاز بود یک بدن را طراحی کنم، با چالش‌هایی روبه‌رو شدم که نیاز به تحقیق و پژوهش داشت. در همین زمان بود که با هنر فیگور و آناتومی آشنا شدم.

در همان ابتدا این هنر چنان مرا تحت تاثیر خود قرار داد که مسیر زندگی مرا عوض کرد و از همان 12 سالگی فعالیت من در این رشته آغاز شد (هنر آناتومی و فیگور در رنسانس قرن 19 میلادی در ایتالیا شتاب گرفت و انقلاب بزرگ را در هنرهای زیبا به خود اختصاص داد و در این دوره دنیا شاهد تولد نوابغی بی‌همتا همچون میکلانجو بوناروتتی و لئوناردو داوینچی و کسانی همچون برنینی بود).
این آناتومیست با اشاره به این‌که با پژوهشی که به مدت دو سال در دانشگاه علوم پزشکی در زمینه آناتومی انسان انجام دادم، موفق به کسب علوم پایه آناتومی شدم، تصریح کرد: در سن 18 سالگی با کسب مجوز حضور در کلاس‌های آناتومی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر و به‌دلیل حضور مستمرم در کلاس‌های تشریح جسد در حدود دو سال توانستم علوم مربوط را فرا بگیرم. همچنین با فعالیت گسترده و آشنایی و تسلط کامل به زبان ایتالیایی و انگلیسی آثار هنری خود را مورد ارزیابی بزرگان هنر در خارج از کشور قرار دادم. در سال 2015 از طرف دانشگاه هنرهای زیبای شیکاگو امریکا دعوت شدم و از سوی این دانشگاه برای تفاهمنامه آموزشی با دانشکده مجسمه‌سازی مسکو و سنپترزبورگ به روسیه معرفی شدم. در زمینه آموزشی هم با مرکز فرهنگی و دانشگاه کازان همکاری داشتم. همچنین با سه مرکز آموزشی استکهلم (سوئد) نیز همکاری داشتم.

خادمی با بیان این‌که من از همان ابتدای آشنایی با شخصیت بزرگی همچون میکل آنژ، تحت تاثیر آثارش قرار گرفتم، به‌طوری که این تاثیرپذیری در تمام زندگی من ریشه دواند، افزود: به همین دلیل مسیر زندگی من تغییر پیدا کرد. اینقدر در این هنر پیش رفتم تا این‌که برایان بوت‌کریج، مجسمه‌ساز امریکایی (استاد مجمسه سازی دانشکده هنرهای زیبا لایم شهر اولد لایم در نیویورک) و یکی از برجسته‌ترین مجسمه‌سازان جهان تمام آثار مرا مورد ارزیابی قرار داد و بسیاری از آنها را قابل قیاس با آثار هنرمندان بزرگ دانست و معتقد است که من استعداد ویژه‌ای در این زمینه دارم و آینده‌ای بسیار درخشان پیش‌روی من قرار دارد. با بررسی آثار من تائیدنامه‌ای را برایم ارسال کرد که در آن از من و آثارم تقدیر شده و توانایی مرا در رشته مجسمه‌سازی ستوده بود. بعد از مدتی او مرا به دانشگاه هنر لایم معرفی کرد و از طرف این دانشگاه هم یک تائیدنامه و توصیه‌نامه رسمی برای من صادر و به‌دنبال آن از من دعوت شد تا در این دانشگاه به تحصیل بپردازم. 

وی با اشاره به این‌که دو شرکت و موسسه فرهنگی هنر در چین که پروژه‌های هنری و عمرانی و شهری را بر عهده دارند نیز از من دعوت به همکاری کرده‌اند، افزود: همچنین از سوی یک موسسه فرهنگی هنری که کار مطالعاتی و نشر مطالب هنری را نیز بر عهده دارد، سه صفحه از یک کتاب را به من اختصاص داده تا آثار و زندگینامه‌ام در کتاب «اساتید هنر معاصر» منتشر شود که این کتاب در فلوریدا امریکا به چاپ می‌رسد.

خادمی با بیان این‌که با تلاش‌های مستمر و فعالیت‌های هنری‌ام در سطح بین‌المللی توانستم به‌عنوان اولین و تنها ایرانی عضو حرفه‌ای انجمن بین‌المللی مجسمه‌سازان AIESM در سال 2009 دست یابم و اینک تنها عضو حرفه‌ای انجمن هنری کشور ایتالیا هستم، خاطرنشان کرد: از کارهایی که تاکنون ساختم، مجسمه سنگی به‌نام (تولد، تفکر، فاجعه هستی) در ابعاد 60 × 60 سانتی‌متر است که آن را به چهارمین مسابقه بین‌المللی فیگوراتیو نقاشی و مجسمه 2009 اسپانیا فرستادم و این اثر هم‌اکنون در مادرید اسپانیا در دبیرخانه دائمی این جشنواره نگهداری می‌شود اما اولین تجربه کاری‌ام مجسمه‌ای است در ابعاد 5/1 × 5/2 متر از بتن که در سن 15 سالگی این مجسمه را ساختم و اینک در میدان بیمارستان 17 شهریور شهر برازجان نصب شده است.

سبحان خادمی با یادآوری این‌که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برازجان و مجتمع فرهنگی شهید شاهینی کارگاه مجسمه‌سازی در صبح و بعد از ظهر 25 دی‌ماه در این برگزار می‌شود، افزود: ابتدا قرار بود این کارگاه در بوشهر برگزار شود اما با توجه به مشارکت‌ و تقاضای هنرمندان دشتستانی تصمیم بر آن شد که در برازجان برگزار شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز با بیان این‌که طراحی آناتومی، بدن‌شناسی، پرتره و مجسمه‌سازی با خمیر مخصوص مجسمه‌سازی در این کارگاه به هنرجویان آموزش داده می‌شود، عنوان کرد: البته در این کارگاه هنرجویان در دو بخش حضور دارند؛ افرادی که از قبل فعالیت هنری داشته‌اند که سطح آمادگی آنها را ما تشخیص می‌دهیم که آیا آنها می‌توانند با مواد مجسمه‌سازی کار کنند یا خیر، تا بتوانند آن تجسمی را که دارند، پیاده کنند و دسته دیگر افرادی هستند که سابقه هنری ندارند و برای اولین‌بار است که این هنر را تجربه می‌کنند و آمده‌‌اند که این توانایی خود را شناسایی کنند. همچنین در کنار این دو گروه، افرادی هستند که سابقه هنری و تجربه دارند ولی هنوز به آن سطح از آمادگی نرسیده‌اند که بتوانند علمی کار کنند. ما در این کارگاه به آنها یاد می‌دهیم که چطور از فکر و تجسم خود استفاده کنند. 

وی با بیان این‌که مدتی بود که به‌دلیل کم‌کاری مسوولان و حمایت نکردن آنها و شکافی که میان هنرمندان و مسوولان این شهرستان وجود داشت، فضای خاموشی در هنر تجسمی شهرستان دشتستان حاکم بود، افزود: خدا را شکر با تلاش‌های علی بحرینی و دیگر آموزشگاه‌ها هماهنگی صورت گرفت تا با برگزاری کارگاه مجسمه‌سازی در این زمینه قدمی برداشته شود، هدف این کارگاه هم این است که تحرک و نشاطی دوباره در هنرهای تجسمی ایجاد شود و این‌که استعدادهای جدید شناخته شوند. این علمی که در این کارگاه آموزش داده می‌شود، وظیفه‌اش این است که ماهیچه‌های فکری و ذهنی را برای تجسم بیشتر و فضا را برای شکوفایی استعدادها آماده ‌کند.

سبحان خادمی‌برازجانی در پایان گفت: از عزیزترین و محبوب‌ترین فرد در زندگی‌ام به‌صورت خاص قدردانی و همه موفقیت‌هایم را تقدیم به او می‌کنم. همچنین از پدرم و مادرم نیز تشکر ویژه می‌کنم که مرا در این سال‌ها مورد حمایت خود قرار دادند. در آینده‌ای نه چندان دور با دعای خیر مردم عزیز نوید خبری خوش می‌دهم.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تجسمی ، خادمی
نام:
ایمیل:
* نظر: