bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۴
کارگردان گناوه‌ای در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
«ماهی‌های نه ماهه» کاری از گروه نمایش «ایلیا» گناوه به بخش «نسل نو» جشنواره تئاتر فجر بار دیگر توانمندی و خلاقیت هنرمندان تئاتر هم استانی را به رخ کشید.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: آبان‌ماه خبر مسرت‌بخش راهیابی نمایش «ماهی‌های نه ماهه» کاری از گروه نمایش «ایلیا» ی گناوه به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی مهدی تنگستانی به بخش «نسل نو» جشنواره تئاتر فجر بار دیگر توانمندی و خلاقیت هنرمندان تئاتر هم استانی را به رخ کشید.
مهدی تنگستانی کارگردان نمایش «ماهی‌های نه ماهه» پیش از این در جشنواره استانی تئاتر فجر در بخش طراحی صحنه مورد تقدیر قرار گرفته و صابر محمدی نویسنده این نمایش نیز موفق به کسب رتبه سوم نمایشنامه نویسی از این جشنواره شد. بنابراین نمایش «ماهی‌های نه‌ماهه» با هفت نمایش در این بخش سی و چهارمین جشنواره تئاتر به رقابت خواهد پرداخت. 

کارگردان نمایش ماهی‌های نه‌ماهه در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: نویسنده این نمایش صابر محمدی است که بازیگران آن هنرمندان گروه ایلیای گناوه (فهیمه عشایری، علیرضا فهیم‌پور، سید عبدالمناف رئوفی، صادق نیک‌پرست) هستند، البته ناهید ثناگو از بوشهر به‌عنوان بازیگر میهمان در کنار ما هنر‌نمایی می‌کند و با وجود همه مشکلات در جلسات تمرین حاضر می‌شود و ما را همراهی می‌کند. دیگر اعضای گروه هم شهرام استواریان (موسیقی)، مهران حیدری‌زاده و احسان حاجیانی (دکور) و مریم رستمی (مدیر صحنه) هستند. همچنین در این نمایش نورالدین عبدالله‌پور به‌عنوان مدیر ارتباطات و رضا تنگستانی نیز به‌عنوان مدیر امور بین‌الملل با ما همکاری دارند.

مهدی تنگستانی با بیان این‌که محور اصلی نمایش در مورد زن و حس مادرانه او در تقابل با اجتماع است، افزود: تمام نمایش ما روی یک اسکله اتفاق می‌افتد؛ اسکله‌ای که جایگاهی برای انتطار است؛ انتظاری برای عشق و انتطار یک مادر برای فرزند نداشته‌اش. در این نمایش مردها عامل پیش‌برنده قصه هستند اما نه محکوم واقعی بلکه شرایط اجتماع و دردهای درونی آنان را وادار به یک ظلم می‌کند؛ ظلمی به یک زن... .

وی با اشاره به این‌که این نمایش در جشنواره استانی تئاتر فجر استانی حضور داشت که بنا به دلایلی جزء برگزیدگان استانی نشد، خاطرنشان کرد: اما بعد از آن به‌صورت مستقیم در جشنواره فجر شرکت کرد و موفق شد جزء هشت کار برتر ایران شود که به نوعی برای دوستان جای تعجب بود. بعد از اعلام نتایج و تقویت گروه، اینک حدود دو هفته است که به‌همراه بازیگران تمرینات خود را در گناوه شروع کرده‌ایم و ان‌شاءالله قبل از شروع جشنواره فجر در گناوه اجرای عموم خواهیم داشت.

تنگستانی در ادامه با اشاره به ‌این‌که کارگردانی یعنی رهبری کردن چند تفکر است، افزود: در این رهبری کردن قرار است وانمود کنند جور دیگری فکر می‌کنند، جور دیگری راه می‌روند و جور دیگری حرف می‌زنند، حال شما باید به اندازه تمام شخصیت‌های نمایش و به تعداد بازیگران برای کنترل افکار راه‌های مختلفی داشته باشید و قرار است هر آن چیزی را که هست از بازیگر گرفته تا صحنه تراز کنید. این کارگردان است که انتخاب می‌کند چه چیزی باشد و چه چیزی نباشد، کارگردانی در یک کلمه یعنی انتخاب. حال سختی‌های کارگردانی همین انتخاب است، چراکه دائم در حال انتخاب و تردید هستید و سختی دیگر کارگردانی چند پاره بودن آن است به نوعی شما باید به همه چیز تئاتر اشراف داشته باشید؛ از صحنه و نور گرفته تا موسیقی و روانشناسی.

وی با بیان این‌که کارگردان موفق کارگردانی است که انتخاب‌های درست و بجایی داشته باشد، گفت: رمز موفقیت یک کارگردان انتخاب متن خوب، انتخاب صحیح بازیگر و مهم‌تر از همه شناخت روح و روان بازیگر و قابلیت‌های او است. یک کارگردان خوب بیش از این‌که یک کارگردان باشد، باید یک روانشناس و روانکاو خوب باشد تا بتواند بر اساس شرایط از درون بازیگر را هدایت کند.
این کارگردان هم‌استانی با اشاره به این‌که سختی‌ها، مشکلات و کاستی‌های زیرساختی جزئی از درام نمایش ماست، افزود: در این باره از مسوولان انتظار داشتیم که به کار ما توجه ویژه‌ای کنند، بالاخره هر چه باشد ما نماینده استان هستیم، آن هم در قله تئاتر ایران اما ظاهرا ما از جزیره‌ای دیگر آمده‌ایم دریغ از یک تشکر و تبریک ساده!!! مسوولان تراز اول شهرستانی دریغ از یک پیام، به استثنای چند مسوول مربوط که کاری از دستشان ساخته نیست، بقیه مسوولان حتی سراغی از ما نمی‌گیرند؛ مسوول فرهنگی را که دچار آلزایمر فرهنگی است، می‌توان تحت شرایطی درمان کرد اما مسوولی که خود را به مریضی زده و گواهی پزشک هم دارد، نمی‌توان درمان کرد. مساله فرهنگ در استان ما که پایتخت انرژی ایران است، معضلی حل‌نشدنی است، چون در واقع فرهنگ و هنر اولویت اول و حتی صدم مدیریت کلان استان نیست و این عمق فاجعه است در استانی که فرهنگ و هنر اولویتی ندارد، پس اندیشه‌ای هم شکل نمی‌گرد و جامعه‌ای که فاقد اندیشه باشد، تهی از هیچ است.

مهدی تنگستانی با بیان این‌که جایگاه فعلی تئاتر بوشهر، جایی است که گاهی هست و گاهی نیست و همین تداوم نداشتن و دور شدن از آموزش و فاصله گرفتن از تئاتر روز ایران و دنیا باعث شده که بوشهر جایگاه تئاتری خود را به همسایگان نزدیکش بسپارد اما شیر، پیر هم که باشد، فرقی ندارد، شیر همیشه شیر است، عنوان کرد: البته در اینجا نباید از نقش پررنگ دانشگاه آزاد در پرورش نیروهای جوان باسواد و با انگیزه تئاتر بوشهر غافل شد، در این سال‌ها بیشتر نیروهای تئاتری جنوب کشور تربیت شده همین دانشگاه و استادان باتجربه آن هستند و در اینجا لازم است که از محمدرضا شهبازی، مدیرگروه هنرهای نمایشی دانشگاه آزاد تشکر کنم زیرا در جریان تولید این نمایش حمایت همه‌جانه‌ای از ما انجام دادند .همچنین از محمد مظفری، مدیر و سرپرست گروه ایلیا به‌دلیل همکاری‌های بی‌دریغشان تشکر می‌کنم.

کارگردان نمایش «ماهی‌های نه‌ماهه» با بیان این‌که من تئاتر را انتخاب نکردم بلکه تئاتر مرا انتخاب کرد، برای این‌که حرف و دردهای نگفته‌اش را کارگردانی کنم، افزود: به علاقه‌مندان تئاتر هم توصیه می‌کنم وارد این کار نشوند و اگر خدایی ناکرده سرشان به جسم سختی برخورد کرد و وارد این کار شدند، سعی کنند جنون خود را به‌صورت آکادمیک دنبال کنند، چراکه یک دیوانه باسواد بهتر از یک عاقل بیسواد به کار تئاتر می‌آید.
وی در پایان گفت: از یونس خسروانی، مدیرکل جدید تامین اجتماعی استان به‌طور ویژه تشکر می‌کنم که با دید فرهنگی و مسوولانه در همین زمان کوتاه مدیریتش تنها یاور ما در روزهای سخت بود و ثابت کرد که فرهنگ جایگاه ویژه‌ای در افق دید او دارد و به نظر من باید الگویی برای مدیران فرهنگی استان باشد.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، گناوه ، نمایش
نام:
ایمیل:
* نظر: